Operatorzy mogą odetchnąć, klienci niestety jeszcze nie...

Operatorzy mogą odetchnąć, klienci niestety jeszcze nie...28.03.2010 09:51
operatorzy
Kira Czarczyńska

Kryzys, który dał się jednak nieco we znaki operatorom, paradoksalnie da teraz korzystne dla nich zmiany. Chodzi o harmonogram obniżek stawek MTR, opracowany przez prezesa UKE i wprowadzany systematycznie w życie już od dłuższego czasu.

Urząd Komunikacji Elektronicznej zdecydował, że wstrzyma się chwilowo z dalszą obniżką stawek - i przedstawił harmonogram dalszych związanych z tym prac. Obecny niestety nie sprawdził się w praktyce - operatorzy zamiast obniżać ceny połączeń indywidualnych, potraktowali niższy MTR jako dodatkowe źródło dochodów.

Urząd Komunikacji Elektronicznej zdecydował, że wstrzyma się chwilowo z dalszą obniżką stawek - i przedstawił harmonogram dalszych związanych z tym prac. Obecny niestety nie sprawdził się w praktyce - operatorzy zamiast obniżać ceny połączeń indywidualnych, potraktowali niższy MTR jako dodatkowe źródło dochodów.

Zgodnie z informacją opublikowaną na stronach UKE, powodem podjęcia decyzji o zmianie harmonogramu są odczuwalne na rynku skutki światowego kryzysu:

Z uwagi na efekty kryzysu światowego, które są widoczne na polskim rynku telekomunikacyjnym, Prezes UKE odstąpił od obniżki stawek MTR w styczniu 2010r.

Ten sam powód, jak również konieczność przeprowadzenia wymaganych przez ustawę procedur, leżą u podstaw odstąpienia od zmiany MTR w lipcu 2010r. Dopiero dokładna analiza i weryfikacja uzasadnień kosztowych które zostaną przez MNO przedstawione w kwietniu br. pozwoli na ustalenie dokładnej wysokości stawki MTR, ale z uwagi na czasochłonność tych analiz nastąpi to od dnia 1 stycznia 2011r.

Zauważono też jednak, że w przypadku większości operatorów - obniżki stawek MTR nie mają w ogóle lub mają bardzo niewielkie przełożenie na odpowiednie zmiany cen detalicznych. Znaczy to, że niższe koszty zakańczania połączeń nie przekładają się obecnie na korzyści dla klientów końcowych, stanowią natomiast dodatkowe źródło zysku dla operatorów telekomunikacyjnych.

Być może jest to pośredni powód, dla którego prezes UKE chce wprowadzić pewne zmiany w harmonogramie obniżek. Założeniem było w końcu przecież zniesienie asymetrii MTR i jednocześnie sprowadzenie stawek do poziomu, na którym końcowy klient zapłaci mniej za połączenia.

Urząd będzie również przez cały obecny rok analizować koszty zakańczania połączeń na pozostałych rynkach europejskich. Śledzone będą też rozwiązania stosowane przez operatorów unijnych, dzięki którym ceny dla klienta końcowego spadają. Na podstawie obserwacji opracowane zostaną ewentualne modyfikacje obecnego planu.

Aktualny harmonogram prac w zakresie MTR:

  • 31 marca - 30 kwietnia 2010 r. w zakresie asymetrii MTR - konsultacje środowiskowe stanowiska Prezesa UKE
  • 31 maja 2010 r. - ostateczne stanowisko Prezesa UKE w zakresie regulacji asymetrii MTR
  • 2012 r. - koniec prac nad modelem bottom-up kalkulującym przyrostowe koszty usługi zakańczania połączeń w sieciach komórkowych.

Koszty MTR stoją kością w gardle operatorom już od momentu, kiedy UKE przedstawił pierwsze plany ich obniżek. W końcu przychody z tytułu zakańczania połączeń są obecnie jednym z istotnych elementów kalkulacji końcowych dochodów telekomów. Cięć nie da się jednak uniknąć, ale teraz GSM-y mają trochę więcej czasu na opracowanie planów dalszej działalności tak, żeby nie odczuć obniżek zbyt dotkliwie. Jest więc większa szansa na to, że również my, jako klienci, skorzystamy jednak na niższym MTR.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.