Playowisko Usług na Facebooka – jak to działa? [test usługi]

Playowisko Usług na Facebooka – jak to działa? [test usługi]22.12.2011 09:30
Playowisko Usług
Mateusz Żołyniak

Operatorzy kuszą użytkowników nie tylko niskimi cenami połączeń czy smartfonami za złotówkę. Tworzą także usługi, które zauważalnie zmniejszają koszty lub zwiększają możliwości telefonów.

Jedną z ciekawszych jest Playowisko Usług dostępne w sieci Play. Wyróżnia się tym, że zostało zintegrowane z serwisem Facebook, z którego – podobnie jak tysiące innych użytkowników – korzystam codziennie.

Playowisko obejmuje usługi, których można używać cały czas, ale też takie przydatne w określonych sytuacjach. Według operatora jest to pierwsza platforma zapewniająca kompleksowe zarządzanie niektórymi usługami poprzez konto w serwisie Facebook. Postanowiłem sprawdzić, jak aplikacja sprawdza się w praktyce.

Dostępność

Play jako pierwszy w Polsce zaoferował dostęp do szerokiej gamy usług wprost z serwisu Facebook. Wystarczy kliknąć Lubię to! na oficjalnym fanpage'u operatora, przejść do aplikacji i zezwolić Playowisku Usług na dostęp do czynności w serwisie Facebook. Jest to standardowa procedura i nie narusza danych użytkownika.

Playowisko Usług
Playowisko Usług

Ostatni krok to rejestracja numeru telefonu komórkowego, który będzie używany w aplikacji. Odbywa się ona dwustopniowo. Po pierwsze należy wpisać numer, potwierdzić jego autentyczność poprzez wprowadzenie kodu z wiadomości SMS, a następnie podać kod z obrazka pojawiającego się na ekranie konfiguracji.

TelePlay – sposób na tanie rozmowy za granicą

TelePlay to „wirtualny telefon” dostępny z poziomu przeglądarki. Do korzystania z niego wystarczą zwykły zestaw słuchawkowy (jak do Skype’a) oraz przeglądarka internetowa obsługująca Adobe Flash Playera.

TelePlay - dialer
TelePlay - dialer

Usługa jest adresowana do osób, które wyjeżdżają za granicę i chcą dzwonić czy SMS-ować po cenach takich jak w Polsce. Należy jednak pamiętać, że jest to możliwe tylko wtedy, gdy mamy dostęp do Sieci.

Usługa daje naprawdę duże możliwości. Można dzięki niej dzwonić na dowolne numery, a ceny są takie jak w kraju. Rozwiązanie jest wygodniejsze od tradycyjnych komunikatorów, jak Skype czy Google Talk. Dlaczego?

TelePlay - wiadomości SMS
TelePlay - wiadomości SMS

Osoba, z którą chcemy rozmawiać, nie musi siedzieć przed komputerem z włączonym komunikatorem ani mieć go zainstalowanego w telefonie. Dzwonimy pod numer, który dana osoba ma zawsze pod ręką.

Bardziej spodobało mi się jednak inne wykorzystanie TelePlay. Czasami z roztargnienia lub pośpiechu zapominam wziąć ze sobą telefonu. Mając aktywną usługę, mogę korzystać z jego wirtualnego zamiennika w pracy: prowadzić rozmowy, czytać i odpowiadać na SMS-y oraz sprawdzać powiadomienia, które przyszły na telefon.

Niestety, TelePlay ma obecnie drobną wadę. Korzysta się z niego nie poprzez Facebooka, ale dedykowaną stronę tele.play.pl. W zasadzie na Facebooku dostępny jest tylko skrót do niej, bo aktywacja przebiega poprzez wiadomość SMS. Ma się to zmienić w przyszłym roku.

TelePlay - kontakty
TelePlay - kontakty

Czy warto używać usługi? Myślę, że zależy to od indywidualnych potrzeb. Plusy są takie, że dzięki TelePlay można dzwonić zza granicy po stawkach krajowych, a odbieranie SMS-ów i połączeń głosowych jest bezpłatne. W pewnych okolicznościach usługa może również zastąpić telefon komórkowy – jeżeli została zsynchronizowana z Outlookiem lub kontem Google, będą w niej dostępne także kontakty z telefonu.

Aplikację można testować przez 14 dni za darmo przy pierwszym uruchomieniu, co ułatwi wybór niezdecydowanym. Po upływie tego czasu pobierana jest opłata w wysokości 3,69 zł miesięcznie. Usługę można włączać i wyłączać w zależności od potrzeb.

Xtra Numer – zamiast drugiego (trzeciego… i nawet dziesiątego) telefonu

Drugą usługą w Playowisku Usług jest Xtra Numer. Pozwala on na uruchomienie do 10 numerów wirtualnych, z których połączenia głosowe oraz wiadomości SMS będą przekierowywane automatycznie na numer główny.

Xtra Numer może być traktowany jako numer do zadań specjalnych, jeśli chcemy pozostać anonimowi oraz mieć pewność, że numer główny będzie dostępny tylko dla bliskich osób.

Tworzenie Xtra Numeru
Tworzenie Xtra Numeru

Ma to sens i rzeczywiście Xtra Numeru można używać w celach czysto zawodowych lub podawać go w serwisach społecznościowych. Niestety, wadą jest brak możliwości dzwonienia z tego dodatkowego numeru. Brakuje również informacji, pod który numer ktoś do nas dzwoni, a oddzwaniając, ujawniamy swój prawdziwy numer (o ile nie jest zastrzeżony).

W niektórych sytuacjach Xtra Numer może zastąpić drugi telefon. Może on również służyć jako numer służbowy, który podaje się określonej grupie klientów.

Xtra numer może się przydać w walce z natrętnymi konsultantami. Podałem go jako numer kontaktowy w pewnej firmie i po kilku rozmowach, w których próbowano mi sprzedać rewelacyjne usługi, po prostu go dezaktywowałem, skutecznie rozwiązując problem.

Aby włączyć Xtra Numer, wystarczy nacisnąć jeden przycisk w serwisie Facebook po wcześniejszym przejściu do Playowiska Usług. Xtra Numer przydzielany jest losowo. Koszt korzystania z usługi wynosi 3,69 zł miesięcznie, a dla osób mających ofertę na kartę Lubię to! 1,23 zł.

Poza Facebookiem można również uruchomić Xtra Numer wysyłając SMSa o treści START pod numer 1XTRA (19872).

Tele Plotka czyli połączenia konferencyjne

Tele Plotka to usługa pozwalająca na rozmowę nawet z 20 osobami w tym samym czasie. Można rozmawiać nie tylko z użytkownikami sieci Play, ale też osobami korzystającymi z oferty innych operatorów.

Jak działa Tele Plotka? Aby ją uruchomić, wystarczy przejść do serwisu Facebook oraz wybrać zakładkę Tele Plotka. Następnie należy podać temat Tele Plotki, datę rozmowy, jej godzinę, wiadomość oraz wybrać znajomych w serwisie Facebook. Otrzymają oni zaproszenie na wydarzenie z dokładnymi instrukcjami. A my jako osoby zakładające Tele Plotkę otrzymamy także wiadomość testową. Można w ten sposób przesłać SMSem zaproszenie do osób nie korzystających z Facebooka.

Tworzenie TelePlotki
Tworzenie TelePlotki

Aby rozpocząć konferencję, trzeba nawiązać połączenie z numerem 790 700 800, podać numer pokoju Tele Plotki oraz PIN. Otrzymają je wszyscy rozmówcy jako wydarzenie na Facebooku.

Moim zdaniem Tele Plotka to dobra alternatywa dla prawdziwych telekonferencji, nie wymaga pobierania specjalnych aplikacji na telefon czy używania łączności internetowej. Mogą z niej korzystać zarówno użytkownicy smartfonów, jak i zwykłych telefonów.

Podczas testów wykonałem próbną rozmowę z 10 znajomymi i była ona co najmniej zadowalająca. Po połączeniu z numerem 790 700 800 wystarczyło podać wymagane hasła i poczekać na aktywację linii. Kolejne osoby dołączały bez problemów, a jedyną niedogodnością była nieco gorsza jakość rozmów z niektórymi użytkownikami. To jednak zależy od wielu czynników, m.in. modelu telefonu i zasięgu sieci macierzystej w miejscu rozmów. Ogólnie jednak moje wrażenia były pozytywne - sieci Play należy się duży plus za usługę.

Korzystanie z Tele Plotki jest darmowe. I dostęp do niej na Playowisku Usług mają wszyscy nie tylko użytkownicy sieci Play. Nie ma miesięcznego abonamentu, użytkownicy płacą tylko za zwykłe połączenie z numerem 790 700 800.

MMSuj na tablicę – aktualizacja statusu bez 3G

MMSuj na tablicę to ostatnia usługa dostępna w Playowisku. Umożliwia ona wrzucanie zdjęć na facebookową tablicę i zmianę statusu przez wysłanie wiadomości MMS lub SMS pod numer 2665 (BOOK).

Do kogo jest ona adresowana? MMSuj na tablicę to narzędzie stworzone z myślą o użytkownikach zwykłych telefonów lub osobach, które nie mają wykupionego pakietu danych. Mogą one łatwo dodawać wiadomości na tablicę bez używania przeglądarki w telefonie lub dedykowanej aplikacji. Koszt wiadomości SMS lub MMS jest zgodny z cennikiem operatora.

MMSuj na tablicę - okno konfiguracji
MMSuj na tablicę - okno konfiguracji

MMSuj na tablicę mogą wykorzystywać także osoby, które są w miejscu, gdzie nie ma łączności internetowej.  W innym wypadku dużo wygodniejszym sposobem aktualizowania statusów jest dedykowany program – dane przesyłane są dużo szybciej (w szczególności zdjęcia).

Aby móc korzystać z MMSuj na tablicę, wystarczy skorzystać z Playowiska Usług. Zdjęcia będą domyślnie wrzucane do katalogu zdjęć na Facebooku o nazwie „Zdjęcia z telefonu w PLAY”. Można też skonfigurować usługę przez wybranie innej nazwy katalogu, do którego będą dodawane zdjęcia na Facebooku.

Podsumowanie

Dzięki Playowisku Usług można:

  • znacząco obniżyć koszy połączeń głosowych i SMS-ów z zagranicy;
  • zarządzać zostawionym przypadkowo w domu telefonem (pod warunkiem wcześniejszego uruchomienia usługi);
  • w prosty sposób tworzyć telekonferencje;
  • aktualizować status na Facebooku i wrzucać zdjęcia na tablicę za pomocą SMS-ów i MMS-ów;
  • chronić swój numer telefonu, udostępniając w portalach akcyjnych, serwisach społecznościowych itp. wirtualny, stworzony dzięki usłudze Xtra Numer.

Playowisko Usług jest nie tylko funkcjonalne, ale także proste w obsłudze i wygodne. Nie trzeba wysyłać specjalnych SMS-ów z kodami, a logowanie odbywa się przez Facebooka. Wystarczy włączyć aplikację w serwisie, z którego wiele osób i tak cały czas korzysta.

Najważniejszą cechą usługi jest to, że nie trzeba korzystać ze wszystkich rozwiązań - każde z nich można aktywować wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba. To świetnie rozwiązanie - fioletowemu operatorowi należy się pochwała za pomysłowość.

Playowisko Usług ma także wady: korzystanie z dedykowanej strony dla TelePlay czy brak możliwości dzwonienia z Xtra Numeru nie każdemu się spodoba. Najważniejsze jednak, że operator udostępnił takie opcje i ciągle pracuje nad ich udoskonaleniem. Dzięki temu wkrótce Playowisko Usług może stać się bardzo wygodnym sposobem zarządzania telefonem przez Facebooka.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.