Pod jednym względem App Store nie może się równać z Google Play

Pod jednym względem App Store nie może się równać z Google Play17.01.2017 16:19
App Store
Źródło zdjęć: © 2nix / depositphotos.com

Na iPhone'y i iPady powstały tysiące wartościowych aplikacji. Problem w tym, że bardzo trudno je znaleźć.

Problemem App Store'a jest to, że... nie ma jednego App Store'a

Z technicznego punktu widzenia każdy kraj ma osobny sklep z inną biblioteką aplikacji i - co istotne - osobnym systemem ocen i komentarzy. Ma to oczywiście swoje zalety. Przykładowo polska aplikacja służąca do zamawiania jedzenia będzie całkowicie bezużyteczna w USA, więc to dobrze, że średnia ocen nie jest zaniżana przez Johna Doe, który próbował zamówić pizzę z Sandomierza do Bostonu.

Problemem jest to, że iOS to nie Android. Apple nie w każdym kraju ma ogromną bazę użytkowników, którzy generowaliby na tyle dużo ocen i komentarzy, żeby te pomagałyby w wyborze najlepszej apki.

Polski App Store wygląda jak miasto duchów

Relatywnie niewielka liczba polskich użytkowników iOS-u to jeden problem. Kolejnym jest fakt, że App Store w pierwszej kolejności wyświetla tylko oceny i komentarze dotyczące najnowszej wersji danej apki. Do statystyk dotyczących wszystkich wersji trzeba się dokopać.

Zobaczcie tylko, co widzę przeglądając stronę kilku aplikacji używanych przez miliony ludzi na całym świecie. Pod nazwą apki widać średnią ocen oraz ich liczbę.

Viber - 17 ocen. Facebook - 54 oceny. SwiftKey - 7. Twitter - 6. Snapchat - "niewystarczająca liczba ocen, aby wyświetlić średnią dla tej aplikacji".

Znalezienie wartościowej apki na iPhone'a jest przez to bardzo, bardzo trudne

Powyżej przytoczyłem oceny przy aplikacjach mających nawet setki milionów użytkowników. Jeśli z jakiejś apki korzysta "tylko" kilkaset tysięcy osób, bardzo prawdopodobne, że w polskim App Storze nie będzie miała ani jednej oceny. Innymi słowy - będzie nie do odróżnienia od aplikacji, której nikt nigdy nie pobrał.

Nawet jeśli oceny już są, to jest ich tak mało, że średnią bardzo łatwo manipulować. Oceny w polskim App Storze nie mają żadnego sensu.

To spory problem. Liczba użytkowników i średnia ocen nie zawsze pokrywają się z jakością aplikacji, ale mimo wszystko prawdopodobnie jest to najlepszy wyznacznik. W polskim App Storze ten wyznacznik nie istnieje. Gdy szukam - powiedzmy - aplikacji do montażu wideo, oceny nie mówią mi nic.

Google zrobił to lepiej

Google Play faworyzuje komentarze napisane przez mieszkańców kraju, z którego pochodzi osoba przegląda sklep, ale już system komentarzy jest globalny. Facebook w polskim Sklepie Play wyświetla średnią ocen bazującą na ponad 58 milionach ocen - milionie razy więcej niż polski App Store. To bardzo pomaga znaleźć znane i lubiane apki. System Apple'a natomiast może i sprawdza się w USA, ale nie u nas.

Bezużyteczny system ocen to niejedyna wada iOS-u, która wynika z niewielkiego rynkowego udziału tej platformy w naszym kraju. Doliczyć możemy także brak polskiej Siri i Apple Pay, znikomą popularność systemu kart lojalnościowych Wallet, wysokie ceny czy relatywnie niewielką liczbę spolszczonych aplikacji.

W Polsce rządzi Android i nie zanosi się na to, by coś miało się zmienić.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.