Post-PC versus PC+ – kto ma rację: Apple czy Microsoft?

Post-PC versus PC+ – kto ma rację: Apple czy Microsoft?15.07.2012 14:00
Apple nie ma racji. To jest era PC+ (fot. theverge)
Rafał Dubrawski

Kevin Turner powiedział niedawno podczas konferencji Worldwide Partner: „Apple robi świetny sprzęt, ale rzeczywistość jest taka, że różnimy się podejściem do kwestii systemu operacyjnego. Wierzymy, że Apple się myli. Twierdzą, że są post-PC, mówią o tym, że tablety i PC to dwa zupełnie inne typy urządzeń. Tak naprawdę wydaje się, że zupełnie nie mają racji”. W Internecie znów rozgorzała dyskusja. Z pewnych względów Microsoft nigdy nie zgodzi się na określenie "post-PC". Dlaczego?

Pomimo że Kevin Turner dość ostro skrytykował post-PC, nie zanegował racji bytu tabletów: „Wierzymy, że jednym wciśnięciem guzika użytkownik może przechodzić płynnie z jednego urządzenia na drugie. Wierzymy, że można używać dotyku, rysika, myszki i klawiatury jednocześnie”. W czym w takim razie tkwi problem ery post-PC? Wydaje się, że chodzi tu o strategiczną krytykę przyjętej nomenklatury.

Steve Jobs w 2010 roku nie przez przypadek powiedział: „Era postPC właśnie się rozpoczęła”. Było to bardzo dobrze przemyślane. W tym określeniu kryje się bowiem jednoznaczne wartościowanie rzeczywistości zastanej. W końcu nie jest żadną tajemnicą, że wówczas monopol na rynku systemów operacyjnych miał Microsoft ze swoim Windowsem (ponad 90% rynku).

Dlatego to właśnie XP (lub jeden z jego poprzedników) był bezpośrednio kojarzony z określeniem „personal computer”. Zatem oczywiste jest, że Steve Jobs postanowił postawić swoją firmę w dość ostrej opozycji wobec giganta z Redmond. Określenie post-PC zawiera w sobie wyraźną sugestię, że czas Microsoftu przemija i dlatego – ze względów wizerunkowych – nie może zostać przez niego zaakceptowane.

Kevin Turner. (Fot.: thedirtydeveloper.com)
Kevin Turner. (Fot.: thedirtydeveloper.com)

Obiektywnie rzecz biorąc, jest ono chyba nie do końca poprawne. Wskazuje oczywisty trend dążenia do mobilności, ale neguje rolę jednostek stacjonarnych, które wobec rozwoju nowych urządzeń przecież nie muszą wyginąć, a wręcz przeciwnie – będą sprzedawać się doskonale. Bowiem rzadko kiedy nowe medium powoduje porzucenie poprzedniego, tak jak telewizja nie zabiła radia, a Internet telewizji.

Dwa lata po wprowadzeniu na rynek iPada nowy CEO Apple'a, Tim Cook, wypowiadał się o sprawie już nieco łagodniej. Powiedział: „Moim zdaniem tablety i komputery PC są po prostu inne”. Tak zbudowane zdanie nie buduje opozycji opartej na różnicy, nie wyklucza współgrania obydwu elementów w tym samym czasie. Teraz Microsoft, ustami Kevina Turnera, dyrektora operacyjnego firmy (czyli jednej z kluczowych jej postaci), proponuje nowy termin: „PC+”, co jest oczywiście elementem promocji nadchodzącego wielkimi krokami Windowsa 8. Ma on stać się symbolem wejścia firmy w nową erę, erę, która będzie przedłużeniem, a nie zakończeniem okresu dominacji komputerów stacjonarnych.

Wniosek? Można mieć wrażenie, że zwrotu ku mobilności nikt nie neguje. Zarówno Apple, jak i Microsoft akceptują współczesne przemiany. Jednak ten drugi, co naturalne, walczy o to, żeby nie wiązały się one z negowaniem jego produktów, na które popyt będzie istniał jeszcze bardzo długo.

A Waszym zdaniem? Wierzycie jeszcze w „post-PC” czy – nazywając to słowami Turnera – „PC+”? A może są to pomimo wszystko dwa zupełnie różne określenia?

Autor wpisu:

Rafał Dubrawski – członek zespołu iTraff Technology (polska technologia rozpoznawania obrazu), bloger, dziennikarz obserwujący rozwój technologii mobilnych. Interesują go głównie mobilne systemy operacyjne, szczególnie iOS i Android.

Zapraszamy do subskrybowania: Twitter, Facebook.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.