SGS III: Samsung pokazuje karty i... wygrywa rozdanie!

SGS III: Samsung pokazuje karty i... wygrywa rozdanie!03.05.2012 23:00
Samsung Unpacked 2012 (fot wł)
Rafał Dubrawski

Koreański producent zaprezentował nowy model z serii Galaxy. Samsung przez wiele miesięcy skutecznie podsycał atmosferę tajemnicy wokół premiery. Choć o niektórych komponentach było już wiadomo wcześniej, to i tak SGS III zaskoczył podczas dzisiejszej prezentacji Unpacked 2012, która miała miejsce w Londynie. Czy jednak nowy Galaxy będzie dostatecznie dobry, żeby przełamać hegemonię iPhone'ów wśród high-endowców?

Sercem SGS-a III jest układ zaprezentowany oficjalnie przez Samsunga już w poprzednim tygodniu – czterordzeniowy Exynos 4 Quad bazujący na rdzeniach procesora Cortex-A9, który taktuje z częstotliwością 1,4 GHz wspieraną przez 1 GB pamięci RAM. Pomimo że mocniejszy o dwa rdzenie, wykonany został w bardziej precyzyjnej technologii 32 nm (zamiast dotychczasowych 45), co pozwoli według twórców na o 20% mniejsze zużycie mocy.

Nie sprawdziły się plotki dotyczące wyposażenia telefonu w aparaty główny o rozdzielczości 12 Mpix oraz frontalny z matrycą 2 Mpx. Zamiast tego w smartfonie umieszczony został aparat 8 Mpx, choć można podejrzewać, że zdjęcia będzie robił dużo lepsze niż poprzednik.

Pewnym zawodem jest także początkowy brak modułu LTE, który pokaże się dopiero w wariantach modelu, mających wejść na rynek później, latem. Zamiast niego telefon obsługiwać będzie 3G HSPA+.

Samsung Unpacked 2012 (fot wł)
Samsung Unpacked 2012 (fot wł)

Wysoką rozdzielczością charakteryzuje się także wyświetlacz telefonu. Wynosi ona 1280 x 720 pikseli (WXGA). Jednocześnie przekątna ekranu wykonanego w technologii Super AMOLED została powiększona w stosunku do modelu poprzedniej generacji o pół cala - z 4.3 do 4.8. W sumie jednak użytkownik i tak otrzymuje sprzęt o wysokim wskaźniku ppi - 306, czyli niewiele mnie niż w modelach HTC One X czy LG Optimus 4X HD.

Dużo lepsza, niż podejrzewano, jest za to bateria - jej pojemność to fenomenalne 2100 mAh. Nie jest to 3300 mAh, jak w Motoroli RAZR Maxx, ale różnica i tak będzie odczuwalna.  Waga modelu to 133 gramy, a jego grubość wynosi 8,6 mm.

Spora część wspaniale przygotowanej konferencji, prowadzonej przez Suzie Perry przy akompaniamencie londyńskiej orkiestry symfonicznej, poświęcona była prezentacji interaktywnych usług pod hasłem: SGS III został "zaprojektowany dla ludzi" i może pełnić rolę dobrego przyjaciela. Wśród nich pojawiły się obsługa głosowa, bardzo podobna do tej oferowanej przez Siri, a także opcja identyfikowania wzroku pozwalająca na interakcje na podstawie miejsca, na które patrzy użytkownik. Przykładem zastosowania jest w tym wypadku niewygaszanie ekranu, gdy użytkownik przez dłuższy czas coś na nim czyta.

Nie zaprezentowano niestety żadnych innowacyjnych rozwiązań chmurowych (kupującym telefon zaoferowano "jedynie" 50 GB przestrzeni na serwerach Dropboxa), spodziewanej ceramicznej obudowy czy giętkiego ekranu.Układ scalony SoC zaproponowany przez Samsunga będzie niewątpliwie najmocniejszy na rynku high-endowych smartfonów. Podejrzewam, że we wszystkich możliwych benchmarkach otrzyma wyniki pozostawiające konkurentów w tyle.

Pomimo że zaprezentowany SGS III przebija wszystkie inne modele na rynku, to nie zaskakuje niczym rewolucyjnym – większość zaprezentowanych rozwiązań dostępna była już wcześniej na rynku w mniej lub bardziej rozwiniętych formach. Przykładem jest funkcja Beam (oparta na NFC), która została wzbogacona o możliwość przesyłania muzyki i filmów albo drobne dodatki do Androida 4.0 (jak funkcja rozpoznawania piosenek znana z Shazam). Oczekiwania były ogromne i nie zostały zawiedzione, bo trzeba przyznać, że trójka nie jest tylko zwykłym odświeżeniem dwójki.

Samsung Unpacked 2012 (fot wł)
Samsung Unpacked 2012 (fot wł)

Z drugiej strony jednak, można czuć pewien niedosyt. Mianowicie: Samsung nie pokazał w nowym modelu niczego, co by oznaczało mobilny przełom, a jedynie skupił się na lepszym hardware. Konferencja przypominała prezentację innowacyjnej pralki czy kuchenki elektrycznej, które rzeczywiście lepiej działają, zużywają mniej energii, ale dalej są jedynie zwykłymi przedmiotami codziennego użytku, podczas gdy rynek mobilny ma potencjał, żeby przyjmować rozwiązania zastępujące komputery stacjonarne.

Owszem, Koreańczycy pogrywając agresywniej w kampaniach reklamowych, nie blefowali. Gdy pokazywali dziś swoją najmocniejszą kartę, wiedzieli, że w tym rozdaniu wygrywają. Nie jestem jednak pewien, czy to wystarczy, by zdominować rynek na najbliższe miesiące i odnieść zwycięstwo kompletne. Szczególnie że nowy HTC One X prezentuje się świetnie i wcale nie został tak bardzo w tle za nową Galaktyką. Wyniki sprzedaży nowego Samsunga powinny być rewelacyjne, bo zadebiutuje on w ciągu kilku tygodni w 146 krajach, u 296 operatorów (premiera w Europie już 29 maja), co jest fenomenalnym wyczynem. Nie wiadomo tylko, jak długo te świetne wyniki się utrzymają.

Autor wpisu:

Rafał Dubrawski – członek zespołu iTraff Technology (polska technologia rozpoznawania obrazu), bloger, dziennikarz obserwujący rozwój technologii mobilnych. Interesują go głównie mobilne systemy operacyjne, szczególnie iOS i Android.

Zapraszam do subskrybowania: Twitter, Facebook.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.