Problemy dotykowego ekranu

Problemy dotykowego ekranu18.10.2008 10:00
Karolina Adamus

Rewolucyjna obsługa telefonu za pomocą dotykowego ekranu, jaką przedstawił Apple wraz ze swoją pierwszą komórką, dała do zrozumienia producentom, że dotykowy panel to przyszłość przenośnych telefonów. Mimo, że modele z dotykowym wyświetlaczem zadomowiły się na rynku już wcześniej, to iPhone zapoczątkował nowy trend obsługi interfejsu wyłącznie palcem. Koncepcja bardzo pociągająca, jednak jak każda technologia ma swoje wady.

Rewolucyjna obsługa telefonu za pomocą dotykowego ekranu, jaką przedstawił Apple wraz ze swoją pierwszą komórką, dała do zrozumienia producentom, że dotykowy panel to przyszłość przenośnych telefonów. Mimo, że modele z dotykowym wyświetlaczem zadomowiły się na rynku już wcześniej, to iPhone zapoczątkował nowy trend obsługi interfejsu wyłącznie palcem. Koncepcja bardzo pociągająca, jednak jak każda technologia ma swoje wady.

Tomcio Paluszek

Wygodne wybieranie funkcji palcem to podstawa obsługi interfejsu aktualnych modeli. Żaden z nich jednak nie jest w tym doskonały. Użytkownicy w grubszymi palcami powinni zastanowić się nad nabyciem takiego telefonu i sprawdzić jego interfejs przed kupnem.

Oprogramowanie może z pozoru wydawać się „idealnie" dostosowane do obsługi palcem, jednak gdy zajrzymy głębiej okaże się, że czeka nas powrót do pierwszych smartfonów i noszenie stylusa. Spójrzmy chociażby na iPhone'a. Jego menu jest bardzo wygodne, ale gdy przychodzi do pisania na klawiaturze, trzeba uzbroić się w cierpliwość. Wiele modeli HTC posiada już dostosowany interfejs TouchFLO, ale żeby korzystać z bardziej zaawansowanych funkcji musimy zagłębić się dalej w menu systemu. Który oczywiście nie jest już tak przyjazny naszym palcom. Samsung OMNIA, z pozoru świetnie pod tym względem dopracowany, także posiada elementy takie jak suwak przewijania, czy klawiatura, do których trzeba zgrabnych palców.

Odciski palców = wróg nr 1

Kurz i smugi są przekleństwem prawie każdego modelu na rynku, jednak to telefony z dotykowym interfejsem mają największy wskaźnik zanieczyszczenia. Powód? Jak uniknąć pozostawienia odcisków palców, skoro ekran się nimi obsługuje? Czyszczenie wyświetlacza jest więc w dotykowych telefonach częstą czynnością niż dzwonienie, a szmatka staje się bardziej podstawowym akcesorium niż słuchawki.

Telefon-cegła

Dotykowa funkcja obsługi interfejsu równa się niestety dużym rozmiarom całego urządzenia. Aby wygodnie obsługiwać telefon palcem, ekran i interfejs musi być wystarczająco duży. Decydując się więc na dotykowy model musimy liczyć się z wypchanymi kieszeniami.

Na rynek zostały oczywiście wypuszczone modele, które wymiarami zbliżone są do standardowych telefonów, ale albo interfejs jest wtedy niemożliwy do obsługi wyłącznie palcem (przez mały rozmiar ikon) albo zrezygnowano z udostępnienia wszystkich potrzebnych opcji na pulpicie na rzecz ikon możliwych do kliknięcia palcem.

Opóźniona reakcja, zła kalibracja

Dotykowy ekran to problematyczne wyposażenie. Oprócz problemów, które mogą spotkać i standardowy wyświetlacz, mamy także ryzyko między innymi opóźnienia reakcji w kontakcie ekran-palec, czy też złej kalibracji, która może doprowadzić do szału.

Opóźniona reakcja ekranu to nagminna wada wielu modeli, których zaplecze techniczne nie zawsze radzi sobie z nową technologią. Włączanie zwykłych funkcji potrafi trwać dobrych kilka sekund, a płynne przewinięcie list, czy zmiana zakładek to tak naprawdę żabie skoki po ekranie.

Szczególnie, że większość producentów chce dorównać pod względem wizualnej oprawy komórce Apple, ale nie wszystkie systemy sobie z tym radzą.

Obsługa bez patrzenia? Nie ma mowy

Prawdziwy komórkomaniak to taki, który potrafi obsługiwać swoją komórkę bez patrzenia... do czasu, kiedy kupi model dotykowy. Nie wiedzieć czemu producenci naprawdę na poważnie wzięli obsługę dotykiem i mało który model posiada dodatkowe klawisze skrótów poza standardowymi (chociaż i to nie zawsze) przyciskami tak/nie i klawiszem galerii/aparatu. W takim przypadku trzymając telefon w kieszeni nie ma mowy o włączeniu jakiejkolwiek funkcji. Musimy najpierw spojrzeć na ekran, aby wybadać lokalizację ikony i dopiero kliknąć. Klawisze skrótów skracają znacznie obsługę telefonu, gdy słysząc dzwonek nadchodzącej rozmowy klikamy odebranie już zanim przyłożymy komórkę do ucha. Podobnie z kontrolą muzyki bez wyjmowania komórki z kieszeni. W dotykowym modelu trwa to dłużej.

Pisanie na fizycznej klawiaturze nie ma nawet porównania z wirtualną. Mając możliwość wyczucia przycisków pod palcami szybko uczymy się pisania bez patrzenia. Prawie jak na komputerze. W dotykowych modelach trzeba patrzeć tylko i wyłącznie na wirtualną klawiaturę, aby wiedzieć, gdzie ustawić palec. Dopiero po napisaniu fragmentu możemy sprawdzić, co wprowadziliśmy.

Dotykowy ekran to fajna rzecz, szczególnie gdy jest dopracowany. Niestety idealnego modelu z takim panelem jeszcze nie ma. Chociaż z drugiej strony nie ma też idealnej komórki o tradycyjnych klawiszach.

A Wy jaki rodzaj obsługi preferujecie?

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.