Korzystanie ze smartfona podczas jazdy przyczyną coraz większej liczby śmiertelnych wypadków

Korzystanie ze smartfona podczas jazdy przyczyną coraz większej liczby śmiertelnych wypadków28.11.2015 10:49
Korzystanie ze smartfona podczas jazdy może być śmiertelnie niebezpieczne
Źródło zdjęć: © Shutterstock
Łukasz Skałba

W Ameryce coraz więcej wypadków samochodowych kończy się tragicznie. Niektórzy szukają winy w coraz powszechniejszym korzystaniu ze smartfonów podczas kierowania.

Podobno odbierając telefon, przez pierwsze 5 sekund jesteśmy totalnie rozproszeni i nie skupiamy się na drodze. Nie do końca świadomie przejeżdżamy wtedy na przykład 140 metrów (przy prędkości 100 km/h), a prawdopodobieństwo wypadku rośnie sześciokrotnie. Z badań wynika, że wybieranie numeru zabiera kierowcy średnio 12 sekund, które przy tej samej prędkości wiąże się z pokonaniem aż 330 metrów. Podczas samej rozmowy czas reakcji wydłuża się, a pole widzenia ulega zawężeniu. Nie bez powodu właśnie rozmawianie przez telefon podczas jazdy, Mark Rosekind i inni eksperci uważają za główną przyczynę 8,1-procentowego wzrostu liczby wypadków śmiertelnych w USA (względem poprzedniego kwartału).

Mark Rosekind:

Wzrost liczby smartfonów jest tak znaczący, że nie ma wątpliwości co do ich wpływu. Nie mamy na razie jednak wystarczających danych, aby stwierdzić jak duży jest to wpływ.

Co ciekawe, SMS-owanie podczas jazdy jest niezgodne z prawem w 45 stanach Ameryki, ale rozmawianie przez telefon już tylko w 14. W Polsce nie ma takiego rozróżnienia i karane jest po prostu korzystanie z telefonu, gdy ten znajduje się w naszym ręku. Nie możemy nie tylko rozmawiać i SMS-ować, ale także ustawiać nawigacji GPS. Jeśli złamiemy przepis, grozi nam mandat w wysokości 200 zł oraz 5 punktów karnych.

Czy w Polsce także występuje problem ze wzrostem liczby osób telefonujących podczas kierowania? Z danych zachodniopomorskiej drogówki wynika, że owszem. W 2012 roku ukarano za to niecałe 5000 kierowców, w 2013 - 6500, a w 2014 już 8000. Według drogówki, większość osób, rozmawiających podczas jazdy, zdaje sobie sprawę jak bardzo obniża to poziom bezpieczeństwa, ale mimo wszystko nadal to robi.

Czy więc za kilka lat głównym powodem wypadków będą smartfony, które rozpraszają naszą uwagę? Nie wiadomo. Z pewnością mają one jednak niemały wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.