Samsung Galaxy S I9000 - czy rzeczywiście występuje problem z anteną? [wideo]

Samsung Galaxy S I9000 - czy rzeczywiście występuje problem z anteną? [wideo]19.07.2010 16:48
Mateusz Żołyniak

Ostatnio zostałem poproszony przez kilku naszych czytelników o komentarz w sprawie rzekomych problemów z anteną Samsunga Galaxy S I9000, które zostały wykryte przez serwis Telepolis oraz użytkowników forum Android.com.pl. O tym co mam do powiedzenia w tej sprawie, dowiecie się z dalszej części wpisu.

Ostatnio zostałem poproszony przez kilku naszych czytelników o komentarz w sprawie rzekomych problemów z anteną Samsunga Galaxy S I9000, które zostały wykryte przez serwis Telepolis oraz użytkowników forum Android.com.pl. O tym co mam do powiedzenia w tej sprawie, dowiecie się z dalszej części wpisu.

Zacznę o krótkiego opisania problemu z którym spotkali się redaktorzy Telepolis oraz użytkownicy ze wspomnianego forum Android.com.pl. Jak zapewne wiecie, antena w Galaxy S zlokalizowana jest w dolnej części telefonu. Gdy trzymamy telefon za dolną część obudowy (w sposób zupełnie normalny i naturalny) zasłaniamy ją, co może powodować małą utratę zasięgu. Odnosi się to zarówno do sieci 2G jak i 3G.

Problem ten jest rzekomo mocno odczuwalny właśnie w modelu Galaxy S, gdzie spadek mocy sygnału o kilkanaście dB ma być normą, gdy trzymamy smartfona za dolną część obudowy. Dodatkowo, różne zawirowania podczas pracy w trybie 3G, u dwóch użytkowników forum Android.com.pl, doprowadzały do wyłączania się mikrofonu lub chwilowego wylogowywania z Sieci.

Ponadto, redaktorzy Telepolis, którzy mieli do dyspozycji sample testowy Galaxy S, skarżyli się iż model w tym samym miejscu ma gorszy zasięg niż Samsung Wave, Nokia X6 czy Motorola Milestone. Postanowiłem sprawdzić wszystkie te problemy. Niestety, nie mam do dyspozycji egzemplarza testowego, a zwykły sprzedażowy model, który przyjechał do mnie prosto od Samsunga w piątek.

Moje testy anteny w Galaxy rozpocząłem od małego porównania z innymi dostępnymi na rynku smartfonami. Test przeprowadzałem w dziesięciu różniących się zasięgiem sieci miejscach, przy użyciu tych samych kart SIM (Era, Play i Orange). Każdą z nich umieszczałem w telefonach (Galaxy S, HTC Desire, Samsung Wave, Omnia 2, Xperia X10 i HTC HD2) na czas około 2-3 minut i porównywałem na bieżąco wyniki. Jakie były moje obserwacje? Wszystkie telefony prezentowały podobny poziom zasięgu i nie spotkałem się z zauważalnymi różnicami..

Analizie postanowiłem poddać także wspomniany wcześniej rzekomy problem z dużym spadkiem zasięgu, gdy trzymamy telefon za dolną część obudowy. Poniżej krótkie nagranie, wykonane wewnątrz domu, przy użyciu karty SIM sieci Orange i Era.

Poniżej jeszcze jedno nagranie. Telefon trzymany jest całą lewą ręką.

Jak mogliście sami zauważyć nawet podczas trzymania Galaxy S za dolną część obudowy, telefon zachowuje się identycznie jak podczas trzymania za górną część - uścisk dolnej części obudowy nie wpływał w moim egzemplarzu na spadek zasięgu sieci. Ponadto, ani razu nie zdarzyła mi się sytuacja, w której mikrofon telefonu zostałby wyłączony podczas rozmowy, o czym pisali użytkownicy forum Android.com.pl. Pozostaje zadać pytanie, skąd taka różnica między modelem, który ja testuję (oraz posiada ponad 99% użytkowników), a tymi, który posiadali redaktorzy Telepolis czy użytkownicy z Android.com.pl?

Po pierwsze trzeba zastanowić się skąd wziął się opisany na początku problem. Według mnie może być to wina dwóch czynników. Pierwszy z nich mogła być starsza wersja oprogramowania w telefonach, sprzedawanych w Saturnie (skąd kupili go użytkownicy z forum Android.com.pl) - o numerze I9000XWJFB. W moim egzemplarzu znajduje się ROM oznaczony jako I9000XXJG2, który wprowadził kilka drobnych zmian w systemie Android.

Drugim i najbardziej prawdopodobnych czynnikiem, o którym z pewnością nie powie nam Samsung, są nadajniki samych operatorów. Wskazuje na to podobne do Galaxy S zachowanie Xperii X10, HTC Desire czy Samsunga Wave w tych samych warunkach (zasięg 3G skacze samoistnie) oraz fakt, że korzystając z karty w sieci Play zawsze miałem maksymalną ilość kresek zasięgu, niezależnie od telefonu i sposobu jego trzymania (oczywiście w miejscach, gdzie znajdował się nadajnik macierzysty sieci Play). Co więcej, potwierdza to także wielu zagranicznych użytkowników, którzy mimo usilnych starań nie są w stanie zrzucić chociaż jednej kreski zasięgu, trzymając telefon w dłoni. Niestety, w naszym kraju bardzo często zdarza się, że nadajniki operatorów nie działają z pełną mocą, o czym często przekonuję się korzystając z sieci Orange oraz Era (w szczególności, gdy jak teraz jestem poza Krakowem).

Oczywiście nie można wykluczyć jakichś wad technicznych (uszkodzona antena, zwarcia w module 3G?), które mogły dosięgnąć serię telefonów z Saturna, ale jest to bardzo mało prawdopodobna opcja.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.