Samsung prześcignął Apple'a... w liczbie sprzedawanych smartfonów

Samsung prześcignął Apple'a... w liczbie sprzedawanych smartfonów27.04.2012 20:30
(Fot. technobuffalo.com)
Rafał Dubrawski

Przełamana została fenomenalna passa Apple’a, który przez długi czas był światowym liderem rynku post-PC, pomimo że ma w swoim dorobku zaledwie kilka modeli iPhone’ów. Koreańczycy w pierwszym kwartale tego roku sprzedali więcej smartfonów niż gigant z Cupertino, a różnica wcale nie jest mała. Przyczyna tych zmian może doprowadzić do dużych przetasowań na rynku. Bardzo dużych.

W pierwszym kwartale tego roku Apple przestał być liderem w sprzedaży smartfonów. Według analiz firmy Strategy Analytics między styczniem a marcem 2012 sprzedano 145 mln urządzeń tego typu. 24% z nich sprzedała jedna z najdroższych firma świata, czyli Apple. Blisko 7% więcej sprzedał Samsung (w sumie 44,5 mln telefonów). Na zmianę tego typu prawdopodobnie składa się wiele czynników.

Po pierwsze grudzień był bardzo gorącym okresem, a iPhone 4S według wielu badań stanowił najbardziej pożądany w USA prezent świąteczny. W czasie samych świąt Bożego Narodzenia Apple sprzedał 981 tysięcy urządzeń (66% wszystkich smartfonów sprzedanych w tym okresie).

Można zatem dojść do wniosku, że sektor użytkowników zainteresowanych najnowszymi modelami Apple'a chwilowo został nasycony – rekordowo wysoka sprzedaż telefonów w grudniu osiągnięta została kosztem zmniejszonego popytu w styczniu i lutym, a mniej pożądane w okresie świątecznym Samsungi stały się zapewne w następnych tygodniach bardziej atrakcyjne dla tych, którzy jednak nie zdecydowali się na iPhone'a (jako najlepsza alternatywa).

O ile można tłumaczyć świątecznym szałem pewne zachowania konsumenckie, to dużo trudniej pojąć zachowania inwestorów prowadzące do sporego spadku wartości akcji Apple na giełdzie (o ponad 10%), który miał miejsce w ciągu poprzedniego tygodnia, kilka dni przed publikacją wyników kwartalnych firmy. Czyżby zwykły zbieg okoliczności? A może inwestorzy przeczuwali, że ostatnie miesiące nie będą tak różowe jak zawsze?

Dość ciekawe byłoby założenie, że na różnicę w wynikach sprzedaży nałożył się w większym stopniu inny czynnik: strategia samego Samsunga. Od pewnego czasu można odnieść wrażenie, że Koreańczycy nie tylko poszerzają swoją ofertę o możliwie jak najwięcej smartfonów, ale także mocno inspirują się strategią swojego największego konkurenta i zaczynają poważnie stawiać na marketing.

(Fot.: smashingshare.com)
(Fot.: smashingshare.com)

Szczególnie wyraźnie widać to w USA, gdzie kolejne akcje reklamowe są coraz bardziej agresywne. Reklamy telewizyjne, które początkowo ze stosunkowo łagodną ironią nawiązywały do niecodziennych zachowań fanów nadgryzionego jabłka, takich jak np. zdolność do stania godzinami w kolejkach po najnowsze modele, nabierały coraz bardziej prześmiewczego, dosadnego charakteru.

Apogeum była reklama z owcami, która wprost implikowała, że użytkownicy iPhone'ów to idioci, którzy kupią wszystko, co zostanie im podane na srebrnej tacy z zawieszką „innowacja”. Samsung zaczyna walczyć z Apple'em jego własną bronią – marketingiem. Atakując amerykańską firmę na jej rodzimym rynku z tak ogromną siłą, stara się przekazać, że jest na równi z nią i nie da sobie dmuchać w kaszę.

(Fot.: icreatemagazine.com)
(Fot.: icreatemagazine.com)

Przez ostatnie miesiące charaktery marek Samsung i Galaxy stają się coraz wyraźniejsze. Nie chodzi już tylko o zaznaczenie obecności na rynku mobilnym. Ważne staje się również podkreślanie wartości (w sensie: jakości) sprzedawanego towaru. Punktem kulminacyjnym realizowanej od miesięcy strategii będzie 3 maja. Jeżeli przesłanie agresywnej kampanii sprawdzi się i rzeczywiście kolejny model serii Galaxy, SGS III, powali świat na kolana, tak jak nam obiecywano przez miesiące, to bez żadnych wątpliwości trend rosnącej sprzedaży się utrzyma.

Jeżeli jednak za tydzień nie zobaczymy cudu, może się okazać, że Samsung był jedynie nieudolnym naśladowcą i wszedł na ścieżkę, po której nie był w stanie kroczyć na równi z największym gigantem rynku, a pozytywne wyniki sprzedażowe z początku roku odejdą w niepamięć. Należy też pamiętać o tym, że Apple wciąż ma fenomenalne zyski – w pierwszym kwartale 2012 zarobił na czysto 11,6 mld dol.

Autor wpisu:

Rafał Dubrawski – członek zespołu iTraff Technology (polska technologia rozpoznawania obrazu), bloger, dziennikarz obserwujący rozwój technologii mobilnych. Interesują go głównie mobilne systemy operacyjne, szczególnie iOS i Android.

Zapraszam do subskrybowania: Twitter, Facebook.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.