Scenarzyści tego nie przewidzieli. Jeden odcinek serialu pokazuje, w jak niesamowitych czasach żyjemy

Scenarzyści tego nie przewidzieli. Jeden odcinek serialu pokazuje, w jak niesamowitych czasach żyjemy22.05.2023 16:03
Sukcesja
Źródło zdjęć: © HBO Max

Dzisiejsza rzeczywistość jeszcze rok temu nie śniła się nawet scenarzystom.

Ostatnio wkręciłem się w serial "Sukcesja", który opowiada o szefostwie wielkiej korporacji medialnej. To jeden z tych seriali, które próbują być na czasie, bo w całej historii mocno zarysowany jest wątek zderzenia tradycyjnych mediów ze światem streamingu, aplikacji czy błyskawicznie rosnących startupów.

Wczoraj dotarłem do odcinka poświęconego kulisom ważnej premiery produktowej. Dzień przed prezentacją jej autorzy uznali, że już nagrany spot wymaga delikatnej modyfikacji i doklejenia dwóch słów, których nie nagrano. Profesjonalny montażysta zatrudniony przez największą na świecie korporację medialną w pierwszej chwili odparł, że czegoś takiego zrobić się nie da.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Odcinek ten zestarzał się kiepsko, bo przecież dziś - w dobie AI - takie zadanie to bułka z masłem nawet dla 10-latka. Zbudowanie modelu głosu dowolnej osoby i wygenerowanie wiarygodnie brzmiącej ścieżki audio z jakąkolwiek wypowiedzią to kwestia kilku minut.

Co tam generowanie mowy. Dziś nikogo nie dziwią już nawet piosenki "śpiewane" przez nieżyjących artystów.

Dlatego z perspektywy czasu wątek montażysty przerażonego wizją doklejenia do filmu dwóch słów ogląda się z politowaniem.

A teraz najlepsze. Wspomniany odcinek miał premierę 22 dni temu

Wątek, o którym wspomniałem, nie pojawił się w żadnym odcinku sprzed lat, co uzasadniałoby nienadążanie za rzeczywistością. Ujrzał światło dzienne 30 kwietnia 2023.

To pokazuje, w jak niesamowitych czasach żyjemy. Zdjęcia do czwartego sezonu "Sukcesji" ruszyły w czerwcu 2022, czyli nawet nie rok temu. A jednak twórcy nie byli w stanie przewidzieć technologicznego rozwoju choćby z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

I oczywiście ciężko ich za to winić. Listopadowa premiera ChatGPT wzięła wszystkich z zaskoczenia. Wystarczyły dwa miesiące, by usługa dotarła do 100 milionów osób, co czyni z niej najszybciej rosnące... cokolwiek. Żadna usługa, żadna platforma, żadna technologia i żaden wynalazek - absolutnie nic w historii ludzkości nie zdobywało popularności tak szybko.

ChatGPT zmienił wszystko. Nie tylko sam w sobie imponuje możliwościami, ale i sprawił, że sztuczna inteligencja stała się najgorętszą nowinką technologiczną, co z kolei przełożyło się na bezprecedensowo dynamiczny rozwój całej branży.

Efekt? Możemy dziś robić rzeczy, które jeszcze rok temu nie śniły się nawet twórcom filmowym.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.