Smartfon marki Amazon w przyszłym roku - sukces gwarantowany?

Smartfon marki Amazon w przyszłym roku - sukces gwarantowany?18.11.2011 11:05
Projekt smartfona Amazon (fot. concept-phones.com)
Kamil Bąkowski

Gigant na rynku e-commerce, Amazon, rozpoczął kilka dni temu sprzedaż pierwszego tabletu - Kindle Fire. Już teraz zanosi się na to, że urządzenie może pobić wszelkie rekordy sprzedaży w tegoroczne Święta Bożego Narodzenia. Czy Amazon postanowi pójść o krok dalej i przedstawi smartfona, który zrewolucjonizuje rynek?

Analityk Citigroup, Mark Mahaney, stwierdził, że gigant na światowym rynku e-commerce może mieć w swoim portfolio pierwszy telefon do końca czwartego kwartału 2012 roku. Smartfon Amazonu miałby powstać we współpracy z firmą Foxconn International Holdings.

Foxconn International Holdings jest spółką zależną od Foxconna, największego producenta elektroniki użytkowej. Według Mahaneya Amazon zapłaciłby Foxconnowi za niepowtarzalne koszty projektowania (NRE), podczas gdy producentem smartfona z logo firmy Amazon pozostałaby firma Hon Hai TMS.

Zgodnie z oczekiwaniami smartfon Amazonu miałby działać pod kontrolą Androida z własnym interfejsem oraz usługami, podobnie jak Kindle Fire. Mówi się też o wyposażeniu urządzenia w procesor TI OMAP 4. To, co odróżniałoby produkt Amazonu od konkurencji, to jego cena. Koszt produkcji smartfona miałby wahać się w granicach 150-170 dolarów, podczas gdy Amazon sprzedawałby telefon bez zysku lub nawet dopłacając do każdego sprzedanego egzemplarza. Podobnie jak w przypadku Kindle Fire'a.

Wspomniana cena smartfona Amazonu wydaje się jak najbardziej realna. Strategią giganta e-commerce jest dostarczanie na rynek urządzeń z półki premium w niskiej cenie produktów niskobudżetowych. Wystarczy tylko spojrzeć na przykład Kindle Fire'a, który jest tańszy od iPada o 300 dolarów.

Aby prognozować możliwą strategię oraz szansę Amazona na rynku smartfonów, warto podać przykład wydanego tabletu Kindle Fire, który pojawił się w sprzedaży dokładnie 15 listopada tego roku.

Specyfikacja produktu Amazona jak na tablet za kwotę 199 dolarów jest naprawdę przyzwoita: 7" wyświetlacz o rozdzielczości 1024 x 600 pikseli, dwurdzeniowy procesor TI OMAP o taktowaniu 1 GHz, 512 MB RAM, 8 GB pamięci wewnętrznej, Wi-Fi. Zauważalny jest brak kamery (jakby w tablecie była ona potrzebna), mikrofonu, Bluetooth, mówimy jednak o produkcie tańszym o 300 dolarów od iPada. Niektórzy zarzucają, że tablet działa pod kontrolą Androida 2.3, jest to jednak wersja systemu w pełni zmodyfikowana.

Kluczem do sukcesu oraz popularności Kindle Fire'a jest stosunek ceny do jakości, a przede wszystkim oferowany content. Amazon zdaje sobie sprawę, że w dużej mierze konsumenci wybierają iPada dla dodatkowej treści, bogactwa aplikacji, muzyki, filmów. Gigant e-commerce oferuje na swoim urządzeniu dostęp do ponad 18 mln filmów, książek, magazynów, muzyki, programów telewizyjnych. To właśnie połączenie ceny z bogactwem zawartości multimedialnej powoduje, że Kindle Fire może stać się produktem jeszcze bardziej popularnym niż iPad w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Wystarczy podać wyniki ostatnich badań przeprowadzonych przez Retrevo.

Ankieta została przeprowadzona wśród 1000 klientów. 10% wszystkich respondentów odpowiedziało, że planuje zakup iPada w okresie zbliżających się świąt Bożego Narodzenia, a 12% stwierdziło, że chce zakupić tablet Kindle Fire. Jeszcze lepiej wypadł Fire w pytaniu bezpośrednim: "Czy rozważyłbyś zakup ostatnio zaprezentowanego tabletu Kindle Fire z Androidem za 199 dol. zamiast iPada?" Aż 44% ankietowanych odpowiedziało, że woli tablet Amazonu.

Wyniki ankiety pokazują doskonale, że decydując się na jakieś urządzenie, najpierw bierzemy pod uwagę jego cenę, a dopiero później możliwości. Kindle Fire ma ogromną zaletę: content oferowany przez Amazon. Bez tego urządzenie byłoby porównywalne z chińskimi tabletami, a nie iPadem.

Czego możemy się spodziewać po smartfonie Amazonu, poza tym że będzie tani? Telefon mógłby działać pod kontrolą zmodyfikowanej odsłony Androida, podobnie jak Kindle Fire. Zniknęłyby z niego aplikacje, usługi Google'a, a ich miejsce zajęły te oferowane przez Amazon, w tym m.in:

  • Amazon Prime - usługa oferująca darmowy streaming filmów, programów telewizyjnych, a także wypożyczanie książek, program członkowski oferujący wysyłkę towarów na następny dzień.
  • Amazon App Store -  sklep z aplikacjami na wzór Android Market.
  • Amazon MP3 Store - sklep z muzyką oferujący ponad 17 mln utworów muzycznych.
  • Amazon Cloud - usługa w chmurze z darmową 5GB pojemnością, pozwalająca na przechowywanie muzyki, wideo, filmów, dokumentów.

Smartfon z logo Amazonu będzie produktem tak samo pożądanym jak tablet. Gigant e-commerce doskonale zdaje sobie sprawę z kwestii najważniejszej: połączenie ceny, hardware'u, a przede wszystkim zawartości dodatkowej decyduje o sukcesie produktu na rynku.

Premiera smartfona z logo firmy Amazon jest kolejnym racjonalnym krokiem giganta e-commerce. Czy w Polsce smartfon Amazonu znalazłby grupę odbiorców? Bez oficjalnej obecności Amazona w naszym kraju dostęp do contentu nie stanowiłby ogromnej zalety. Ptaszki ćwierkają, że Amazon przygląda się naszemu rynkowi i planuje wkroczyć na niego już w przyszłym roku.

Telefon giganta e-commerce w naszym kraju mógłby okazać się niezwykle popularny, smartfon Amazonu z półki premium za darmo w abonamencie to wizja bardzo możliwa. Oczywiście ewentualne wydanie smartfona firmy zależy od sprzedaży Kindle Fire'a, o nią jednak bym się nie martwił.

Źródło: BGR

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.