Smartfony rządzą światem? Tylko pozornie

Smartfony rządzą światem? Tylko pozornie30.11.2011 09:30
Lepszy iPhone czy Nokia 7610? (fot. kottke.org)
Kamil Homziak

Praktycznie każdego dnia pojawiają się informacje o nowych modelach smartfonów. Wydawać by się mogło, że zdominowały one rynek komórek. Raport VisionMobile temu przeczy. Klasyczne telefony jeszcze nie umarły.

Do smartfonów należy tylko 27% rynku: po 5% do Apple'a i Nokii, 4% do Samsunga, po 3% do RIM i HTC i po 1% do Motoroli, Huawei, LG, Sony Ericssona, ZTE i innych firm. Podział pod względem systemów operacyjnych jest następujący: Android - 11%; iOS i Symbian - 5% (Nokia i Apple znów ex aequo); BlackBerry OS - 3%; Windows Phone 7, bada OS i reszta - 1%.

Udziały w rynku tzw. feature phone'ów to całkiem inne zestawienie. Tu pierwsza lokata należy do Nokii (20%), która o 6% wyprzedza Samsunga. Kolejne miejsca zajmują LG i ZTE (5 i 4%), ale ich strata do pierwszej dwójki jest już znaczna. Sony Ericsson, Huawei i Motorola w tej kategorii zagarnęły dla siebie po 1% rynku. Duży odsetek należy jednak do innych spółek - aż 27%. Wśród systemów operacyjnych ponad połowa rynku należy do klasycznych telefonów (51%). Ważnym (w raporcie ujętym osobno) graczem jest też platforma Series Nokii, obecna w co piątym telefonie na rynku.

Podział komórkowego rynku (fot. VisionMobile)
Podział komórkowego rynku (fot. VisionMobile)

Popularność smartfonów w dużym stopniu zależy też od konkretnej lokalizacji. Najbardziej popularne są one w Ameryce Północnej (63%), a nieco mniej w Europie (51%). Pozostałe kontynenty pozostają daleko w tyle (odsetek waha się między 17 a 19%). Oczywiście trudno nie wiązać tych danych z sytuacją ekonomiczną mieszkańców tamtych terenów, lecz nawet biorąc pod uwagę ten czynnik, można zakładać, że różnice będą się zacierać. Ma to związek ze spadającą ceną smartfonów ; sytuację dostrzegła Nokia, wypuszczając niedawno serię Asha, dedykowaną mieszkańcom krajów rozwijających się.

Popularność smartfonów a lokalizacja (fot. VisionMobile)
Popularność smartfonów a lokalizacja (fot. VisionMobile)

Innym czynnikiem (poza parametrami technicznymi, wyglądem czy ceną) jest też liczba dostępnych aplikacji. Już szybki rzut oka na zamieszczone poniżej wykresy pozwala dostrzec, że mamy do czynienia z dwoma liderami:

Sprzedaż iOS i Androida, a liczba aplikacji (fot. VisionMobile)
Sprzedaż iOS i Androida, a liczba aplikacji (fot. VisionMobile)
Sprzedaż Symbiana, BlackBerry, WP7, a liczba aplikacji (fot. VisionMobile)
Sprzedaż Symbiana, BlackBerry, WP7, a liczba aplikacji (fot. VisionMobile)

Android i iOS są na czele stawki, a dynamiczny  tego pierwszego jest godny podziwu. Symbian i BlackBerry z kolei sprzedają się słabo, a liczba aplikacji zwiększa się powoli. Na wykresie wyróżnia się też praktycznie prosta linia reprezentująca Windows Phone 7 - w jego przypadku wzrostowi liczby aplikacji nie towarzyszy zwiększona sprzedaż.

Z podanych wyżej danych jasno wynika, że klasyczne telefony wciąż nieźle radzą sobie na rynku. Mimo to ich śmierć wydaje się nieuchronna - prędzej czy później ustąpią miejsca modelom ze znacznie większymi możliwościami (zwłaszcza jeśli ich cena spadnie). Oczywiście, feature phone'y wciąż będą obecne w niszach takich jak telefony do dzwonienia (za około 100 zł) czy dla seniorów - na tym polu smartfonom trudno będzie się przebić. Ale chyba tylko na tym. Będziecie tęsknić za tradycyjną klawiaturą alfanumeryczną?

Źródło: TechCrunch

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.