Jakiego telefonu używał Steve Jobs? Możesz się zdziwić

Jakiego telefonu używał Steve Jobs? Możesz się zdziwić19.07.2021 15:32
Steve Jobs popularyzował smartfony, ale sam nie był ich fanem

Świat byłby piękniejszy, gdyby ludzie tworzący smartfony sami ich używali.

Kilka lat temu chodził mi po głowie tekst o smartfonach, których używają lub używali znane osobistości ze świata nowych technologii. Zastanawiałem się m.in. z jakiego telefonu prywatnie korzystał Steve Jobs zanim pojawił się pierwszy iPhone. Większość wiarygodnych źródeł wskazuje na to, że z żadnego.

Szybko okazało się, że niechęć do komórek to wspólny mianownik wielu wysoko postawionych osób. Jak się tak głębiej zastanowić, ma to sens.

Gdy zarabiasz miliard dolarów rocznie, minuta twojego czasu warta jest 1900 dolarów. Pożytkowanie go na przeglądanie Facebooka lub radzenie sobie z setkami połączeń dziennie niekoniecznie jest najlepszym pomysłem. Na niektórych stanowiskach najlepiej sprawdza się telefon stacjonarny oraz asystent, który filtruje połączenia, akceptując jedynie te najpilniejsze.

Zresztą Jobs swojej niechęci do elektroniki konsumenckiej specjalnie nie krył. Podczas gdy próbował przekonać miliony ludzi, że iPad jest im niezbędny do życia, sam swoim dzieciom w ogóle nie pozwalał z niego korzystać.

Niestety często da się odczuć, że osoby odpowiedzialne za smartfony same ich nie używają

Pamiętam moment, gdy Steve Jobs prezentował pierwszego iPhone'a i demonstrował funkcję zmiany tapety. Choć wydaje się to absurdalne, początkowo producent przewidział możliwość wyświetlenia swojego zdjęcia jedynie na ekranie blokady, a nie na pulpicie.

Brak ten został uzupełniony dopiero 3 lata później w systemie iOS 4, który był pierwszym wydaniem pozwalającym na zmianę tła na pulpicie. Ciężko uzasadnić to czymś innim niż tym, że każdy pomysł musiał wówczas zostać zaakceptowany przez człowieka, który sam ze smartfonów nie korzystał.

Jobs może i był doskonałym strategiem, a swoje decyzje opierał na dogłębnych analizach potrzeb konsumentów, ale często dało się poczuć, że wiele rzeczy mu umyka przez zwyczajny brak doświadczenia. Dotyczy to zresztą nie tylko Jobsa i nie tylko Apple'a. Choć po firmie, która wypuszcza rocznie raptem kilka telefonów, w międzyczasie nie pozwalając sobie na eksperymentowanie, widać to chyba najbardziej.

Smartfonom często brakuje ludzkiego pierwiastka

Apple słynie z dobrego wyczucia potrzeb konsumentów, ale osobiście zawsze miałem wrażenie, że jego podejście do tworzenia urządzeń jest mocno rzemieślnicze. To tak jakby za produkty odpowiadał robot, który dysponuje suchymi danymi na temat preferencji potencjalnych klientów, ale nie jest w stanie pojąć złożoności ludzkiej natury. Ciężko inaczej wyjaśnić chociażby to:

Gdzieś w okolicach 2016 ten robot musiał sobie przekalkulować, że iPhone musi dostać widżety, by podebrać część klientów Androidowi. Tylko robot nie rozumiał, że ludzie chcą umieszczać widżety na tym samym ekranie co ikony. Pojął to dopiero w roku 2020.

Do teraz nie wierzę też, że za implementację Face ID odpowiada człowiek, który używa telefonu na co dzień. Gdyby używał, nie miałby prawa dojść do wniosku, że funkcja bazująca na rozpoznawania twarzy powinna dodatkowo wymagać przeciągnięcia palca górę od samego dołu ekranu. Czy można to było bardziej i niepotrzebnie skomplikować?

Ludzie odpowiedzialni za iOS przez kilkanaście lat nie widzieli też niczego złego w panelu regulacji głośności zasłaniającym oglądane treści.

I takie przykłady można mnożyć w nieskończoność.

Oczywiście takie antyludzkie rozwiązania ma na swoim koncie nie tylko Apple

Nie mogę przeboleć, że większość smartfonów ma głośnik multimedialny ulokowany na dolnej krawędzi obudowy. Możliwości widzę dwie: albo ktoś bardzo nienawidzi ludzi i chce, by ci blokowali sobie dźwięk podczas trzymania smartfonu poziomo, albo ktoś nigdy nie używał projektowanego przez siebie telefonu poza laboratorium i w ogóle tego typu problemów natury ergonomicznej nie przewidział.

No i dlaczego jednym z najpopularniejszych materiałów wykorzystywanym do produkcji obudów jest szkło? Wyobrażacie sobie, że takiemu pomysłowi przyklaskuje prezes, który wie z autopsji, jak bardzo telefony są przedmiotami podatnymi na upuszczenie?

A to tylko mocno spopularyzowane rozwiązania. Tak naprawdę ilekroć biorę do ręki nowy telefon, po prostu nie wierzę, że przed wprowadzeniem go na rynek ktoś decyzyjny zabrał go do domu, poużywał miesiąc i stwierdził "wszystko jest OK".

Chyba na najlepszej drodze do zmiany takiego stanu rzeczy są Chińczycy

W teście Xiaomi Mi 11 pisałem, że to najprzyjemniejszy w użytkowaniu smartfon z jakim miałem do czynienia. Choć nie jest to telefon wolny od wad wymienionych wcześniej (szkło i głośnik na dole) oraz optymalizacyjnych (MIUI 12 ma sporo błędów), przynajmniej czułem, że za poszczególnymi pomysłami stoi ktoś, kto z telefonu korzysta na co dzień.

Podobnie miałem z OnePlusem 9 Pro. Ten także ma długą listę niedoróbek, ale między tym wszystkim czuć taki ciężki do zdefiniowania pierwiastek ludzki, który sprawia, że z tego telefonu po prostu dobrze się korzysta.

To zabawne, bo chińscy producenci zaczynający swoją ekspansję na innych rynkach często podkreślają, jak wielką kłodą u nogi są dla nich różnice kulturowe, które utrudniają im zrozumienie potrzeb zachodnich konsumentów. A jednak czasem mam wrażenie, że dzięki innemu podejściu do projektowania elektroniki konsumenckiej rozumieją je lepiej niż ktokolwiek inny.

Zobacz również:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.