Tablety z Androidem to porażka. iPad wciąż najlepszy

Tablety z Androidem to porażka. iPad wciąż najlepszy19.09.2011 13:50
Pozycja iPada wciąż niezagrożona (fot. gadgetfoler.info)
Kamil Homziak

Choć dla niektórych wciąż są dziwnym, pozbawionym sensu wynalazkiem bez sprzętowej klawiatury, to jednak tablety stają się coraz lepsze, tańsze, a co za tym idzie - bardziej popularne. Jak wynika z najnowszego raportu IDC, na światowym rynku nieprzerwanie rządzi iPad.

W ostatnim roku zapotrzebowanie na tablety wzrosło o 303,8%, a w ciągu poprzedniego kwartału o przeszło 90% (sprzedano 13,6 mln sztuk). Sprawiło to, że IDC zmodyfikowało prognozy dotyczące sprzedaży tabletów w 2011 roku z 53,5 do 62,5 mln. Niekwestionowanym liderem pozostaje iPad, którego nabyło aż 9,3 mln osób, co przekłada się na 68,3% udziałów w rynku.

Niespodziewany spadek zanotowały natomiast tablety z Androidem, których rynkowa pozycja zmalała z 34% do 26,8%. Co więcej, autorzy badania prognozują, że sytuacja ta powtórzy się w kolejnym kwartale - udziały mają spaść do 23%. System Google'a zacznie odrabiać straty dopiero w czwartym kwartale bieżącego roku (powinien wtedy kontrolować 25,9% rynku).

Spadek może wynikać z wysokiej fragmentacji androidowego rynku - najtańsze urządzenia z ekranem 5-7" i (najczęściej) Androidem 2.x są tanie i słabe, a topowe modele z systemem w wersji 3.x Honeycomb po prostu drogie. Nie bez znaczenia są także wojny między Apple'em a Samsungiem i zakazy sprzedaży Galaxy Taba 10.1 - część niezdecydowanych klientów wybierze tablet Apple'a. Nie oznacza to jednak, że dni Androida są policzone - sytuację może odmienić premiera systemu w wersji Ice Cream Sandwich czy zapowiedzi nowych tabletów, takich jak Sony S1, Samsung Galaxy Tab 7.7 czy Galaxy Tab 8.9 z obsługą szybkiego Internetu LTE.

Istotny wpływ na rynek ma mieć także decyzja HP o porzuceniu webOS i związana z nią wyprzedaż TouchPadów po 99 dolarów. IDC szacuje, że w trzecim kwartale udziały świętej pamięci OS-a mogą wzrosnąć nawet do 4,7% i prawie zrównać się z 4,9% należącymi do PlayBooka RIM. Rosnąca popularność tabletu HP jest zauważalna także w Polsce - z internetowych aukcji znika on błyskawicznie, choć kosztuje dużo więcej niż 100 dolarów. Świadczy to o tym, że konsumenci polują na tablety o dobrych parametrach, nawet jeśli nie będą one dalej rozwijane. Podobnie jest ze starszymi wersjami iPhone'a czy iPada, a także Galaxy Tabami czy Samsungami Galaxy S, które po premierze nowszej generacji rozchodzą się jak ciepłe bułeczki.

Pomimo wielkich nadziei niewiele udało się ugrać na rynku tabletowi RIM PlayBook czy urządzeniem HTC Flyer i Motorola Xoom. W przypadku dwóch ostatnich barierą może być wysoka cena. Zastanawiać może, dlaczego produkt Research in Motion sprzedaje się tak źle. W drugim kwartale 2011 nabywców znalazło 10,6 mln smartfonów z logo jeżyny, podczas gdy liczba sprzedanych tabletów RIM wyniosła zaledwie... 200 tysięcy. Może się to zmienić, gdy kanadyjski tablet trafi na kolejne rynki i w końcu obsłuży aplikacje z Androida (obecnie brak programów jest największą wadą PlayBooka i sprawia, że klienci podchodzą do niego nieufnie).

Do końca bieżącego roku sytuacja na rynku tabletów niewiele się zmieni. Choć zadebiutują nowe, topowe modele z Androidem 4.0, a także tańsze urządzenia przeznaczone dla mniej wymagających konsumentów, to zdaniem IDC iPad wciąż będzie wyprzedzał produkty z systemem Google'a o około 40%. Czy rok 2012 okaże się przełomowy? Wiele zależy od producentów samych tabletów - Android z każdą kolejną wersją staje się coraz bardziej dojrzały, ale ceny flagowych urządzeń będących bezpośrednimi konkurentami iPada rozczarowują. A przecież gdyby nie konkurencyjne ceny smartfonów z OS Google'a, rynek telefonów wciąż mógłby być zdominowany przez iOS i Symbiana. A może nadzieje trzeba pokładać w tabletach ZTE czy Huawei, których słuchawki zawsze charakteryzował świetny stosunek jakości do ceny?

Źródło: BGR

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.