Ups. Pojawiły się wątpliwości, czy tryb nocny w smartfonach naprawdę ułatwia zasypianie

Ups. Pojawiły się wątpliwości, czy tryb nocny w smartfonach naprawdę ułatwia zasypianie28.04.2021 13:24

Jeśli przed snem psujesz kolory w swoim smartfonie, potencjalnie robisz to na marne.

Tryb nocny (nie mylić z trybem ciemnym) od kilku lat jest podstawową funkcją większości dostępnych na rynku smartfonów. W teorii ma on chronić oczy i zapewnić lepszy sen.

Niebieskie światło - emitowane m.in. przez ekrany smartfonów - ma właściwości zbliżone do światła słonecznego. Wielu naukowców jest zdania, że zakłóca ono wydzielanie melatoniny, co w konsekwencji ma utrudniać zasypianie i wpływać negatywnie na jakość snu.

Producenci smartfonów, w reakcji na ten problem, przed kilkoma laty zaczęli implementować tryby nocne, które ograniczają emisję niebieskiego światła. Innymi słowy - zmieniają barwy na cieplejsze, wręcz przeżółkłe.

iPhone z włączonym i wyłączonym trybem Night Shift, Źródło zdjęć: © Tatsuo Yamashita / Wikimedia
iPhone z włączonym i wyłączonym trybem Night Shift
Źródło zdjęć: © Tatsuo Yamashita / Wikimedia

Choć powszechnie zaleca się korzystanie z tego typu funkcji w godzinach wieczornych, ale pojawiły się poważne wątpliwości, czy ma to sens.

Naukowcy dowiedli, że tryb nocny w smartfonach wcale nie ułatwia zasypiania

Badacze z Uniwersytetu Brighama Younga przeprowadzili eksperyment na przykładzie funkcji Night Shift Apple'a.

W badaniu wzięło udział 167 użytkowników iPhone'ów w wieku od 18 do 24 lat. Podzielono ich na 3 grupy:

  • pierwsza grupa korzystała przed snem z telefonu z włączonym trybem nocnym;
  • druga grupa korzystała przed snem z telefonu z wyłączonym trybem nocnym;
  • trzecia grupa w ogóle nie korzystała przed snem z telefonu.

Badanym polecono spędzić w łóżku 8 godzin. Ich sen był monitorowany za pomocą specjalnych opasek, a aktywność na telefonach dzięki zainstalowanej na nich aplikacji.

Badacze uwzględnili czas zasypiania, całkowity czas trwania snu, jakość snu oraz przebudzenia po zaśnięciu. W pierwszej fazie testów nie doszukali się jednak żadnych zauważalnych różnic między poszczególnymi grupami.

W II fazie testów badanych podzielono na dwie grupy z uwzględnieniem czasu snu; część przesypia średnio ok. 7 godzin, a pozostali mniej niż 6 godzin dziennie. Ten eksperyment wykazał, że u osób śpiących dłużej samo korzystanie z telefonu przed snem wpłynęło na jego jakość, ale tryb nocny nie miał żadnego znaczenia.

Wnioski?

Badacze doszli do 3 wniosków:

  • tryb nocny w smartfonie nie ma zauważalnego wpływu na zasypianie i jakość snu;
  • u osób, które śpią mniej niż 6 godzin na dobę, aktywność przed snem nie ma znaczenia, bo zmęczenie i tak bierze górę;
  • u osób wyspanych samo \zaangażowanie psychologiczne\ związane z korzystaniem z telefonu przed snem może utrudnić zasypianie na drugi dzień.

A wy korzystacie z trybów nocnych i czujecie poprawę jakości snu?

Zobacz również:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.