Wojna o reklamy w T-Mobile: czy portale zablokują treść?

Wojna o reklamy w T-Mobile: czy portale zablokują treść?17.10.2011 05:45
T-Mobile zablokuje reklamy, portale zablokują dostęp
Kira Czarczyńska

Kto lubi podczas przeglądania Internetu przedzierać się przez dziesiątki reklam, ręka do góry. Nie widzę... Sieć komórkowa T-Mobile też zdaje sobie sprawę z tego, że reklamy - delikatnie mówiąc - denerwują, zwłaszcza jeśli korzystamy akurat z komórki. Kiedy jednak operator zaproponował usługę blokowania reklam, rozpętała się wojna...

Drugą stroną konfliktu są rzecz jasna serwisy internetowe, które z tych denerwujących reklam się utrzymują. To one stracą na usłudze, która dla klientów będzie zdecydowanie korzystna.

Nowa usługa T-Mobile: blokowanie reklam

Kilka dni temu na konferencji prasowej sieć T-Mobile ogłosiła, że ma gotowy system blokowania reklam na poziomie operatora. Prezes zarządu Polskiej Telefonii Cyfrowej poinformował wówczas o rozpoczęciu mających potrwać kilka miesięcy testów tej technologii, z udziałem kilku tysięcy abonentów sieci T-Mobile. Usługa obniży koszty korzystania z mobilnego Internetu o prawie 20% - obecnie szacuje się, że na każde 10 zł wydanych na transmisję danych 2 zł pochłaniają reklamy.

Klient ma mieć wybór, czy korzystać z tej usługi, czy przeglądać strony internetowe normalnie, z reklamami. Blokowanie będzie darmowe, a sieć zamierza zrekompensować reklamodawcom straty w inny sposób, na przykład podpisując umowy z konkretnymi podmiotami, których banery wyświetlane będą niezależnie od blokady.

Klienci zachwyceni, portale - nieszczególnie

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska odniósł się do nowej usługi zdecydowanie negatywnie, uznając, że źle wpłynie ona na rozwój polskiej branży interaktywnej i reklamowej. Same portale internetowe, utrzymujące się w dużym stopniu właśnie z reklam, zwłaszcza największe, jak ONET, Wirtualna Polska, Interia, o2 czy Gazeta.pl, mogą natomiast zażądać rekompensaty za straty, jakie poniosą w wyniku wprowadzenia tej usługi.

Efekt?

Wojna nadal trwa, a sieć T-Mobile zapowiada, że nie zamierza wycofać się z testów usługi. Mimo całej mojej niechęci do banerów muszę powiedzieć, że trochę ich właścicieli rozumiem: utrzymanie serwera czy redakcji to jednak spore koszty i muszą się jakoś zwrócić. Dopóki blokowanie reklam jest na poziomie pojedynczego użytkownika, tragedii nie ma - tu jednak mówimy o zablokowaniu banerów przez całą sieć komórkową, jedną z największych w kraju. Znaczący spadek dochodów jest niestety pewny.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.