Wpadka Androida. Microsoft (znowu) próbuje ją wykorzystać

Wpadka Androida. Microsoft (znowu) próbuje ją wykorzystać14.12.2011 10:00
Steve Ballmer | fot. intomobile.com
Michał Brzeziński

Android Market nie jest zbyt dobrze nadzorowany i chroniony przed złośliwymi aplikacjami. Po raz kolejny ta sytuacja dała o sobie znać, a tam, gdzie jakikolwiek producent popełnia błąd, pojawia się Microsoft ze swoją ofertą.

Niebezpieczne programy nie są nowością w systemie Google'a. Przewinęło się przez niego wiele koni trojańskich, ale nie oszukujmy się - gdyby nie firmy tworzące oprogramowanie antywirusowe, praktycznie nikt by o nich nie słyszał. Przypadki zainfekowania są sporadyczne i najczęściej wynikają z głupoty użytkowników.

W praktyce wystarczy unikać wybitnie mało popularnych aplikacji w Markecie, przed zainstalowaniem czytać oceny oraz nie ściągać plików niewiadomego pochodzenia. Oprócz tego jeśli ktoś podchodzi restrykcyjnie do przydzielanych uprawnień, to może spać spokojnie.

Kilka dni temu do sklepu Google'a trafił program do sprawdzania horoskopu, zawierający zagrożenie o nazwie RuFraud. Co ciekawe, ekran początkowy aplikacji składał się wyłącznie z przycisku "dalej" oraz linku do regulaminu, w którym głęboko zakopane były informacje o SMS-ach premium. Teoretycznie więc użytkownik został powiadomiony o płatnościach, ale nie oszukujmy się: komu chciałoby się to czytać? Celem byli mieszkańcy większości krajów Europy, w tym Polski, oraz Azji.

Firma Lookout Mobile Security zgłosiła zaistniałą sytuację, więc złośliwe oprogramowanie zostało szybko zdjęte z Marketu. Następnego dnia pojawiło się ponownie w 13 innych wersjach. Tym razem aplikacja umożliwiała instalowanie gier, np. Angry Birds, Cut the Rope, lub ściąganie tapet związanych z popularnymi filmami. Warto pamiętać, że jeśli program chce pobierać zewnętrzne dane, wymaga wysyłania SMS-ów i jego ekran startowy wygląda jak poniżej, to na pewno coś jest nie tak.

RuFraud | fot. androidcentral.com
RuFraud | fot. androidcentral.com

Okazję do promocji w zaistniałej sytuacji wypatrzył Microsoft. Jeden z jego pracowników, Ben Rudolph, na swoim koncie na Twitterze nie tylko nie pozwolił zapomnieć o nieprzyjemnym incydencie, ale także ogłosił konkurs. Osoba, która napisze najlepszą historię związaną ze złośliwym oprogramowaniem na urządzeniu z Androidem, może wygrać telefon wyposażony w system Windows Phone.

Microsoft wykorzystuje dosłownie każdą okazję, aby zaistnieć w mobilnym świecie. Podobnie zachował się podczas awarii systemu BlackBerry - wystarczyło odpowiednio mocno ponarzekać na jakość usług kanadyjskiego koncernu, a można było otrzymać telefon z mobilnymi okienkami. Oczywiście w marketingowym arsenale nie brakuje również krytyki pozostałych systemów, zwłaszcza Androida.

Gigant z Redmond ma nietypowe podejście do promocji. Z drugiej strony angażuje się też w oryginalne pokazy własnych urządzeń, rozdaje tysiące telefonów, stara się być wszędzie. Czy połączenie tych dwóch taktyk pomoże odnieść sukces? Czas pokaże. Póki Microsoft skupia się bardziej na swoich produktach niż na wytykaniu błędów innym, nie możemy mieć powodów do narzekań.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.