Wszyscy stosujemy te same wzory blokady. Powtarzalność szokuje

Wszyscy stosujemy te same wzory blokady. Powtarzalność szokuje24.08.2015 07:44
[url=http://www.shutterstock.com/pl/pic-303747668/stock-vector-phone-unlocking-pattern-concept-flat-design.html]
Źródło zdjęć: © Shutterstock
Łukasz Skałba

Telefon z Androidem można odblokować na mnóstwo różnych sposobów. Jednym z najpopularniejszych jest wzór blokady ALP - Android Lock Pattern. W teorii daje on prawie 400 tysięcy kombinacji. lecz najnowsze badania pokazują, że ludzie korzystają raptem z kilku wzorów na krzyż. Powtarzalność przeraża...

ALP był obecny w Androidzie od samego jego powstania. Jest to nieodłączna część każdego smartfona działającego na systemie Google'a. Jednym z powodów, dla których miał być lepszy od kodu lub hasła miała być mniejsza przewidywalność. O pinach "1234" oraz hasłach "pa$$w0rd" słyszeliśmy już wiele historii. Teraz przyszła pora na ALP. Norweska studentka Marte Løge przeanalizowała w swojej pracy magisterskiej ponad 4000 różnych wzorów. Wnioski są intrygujące...

Prawie połowa (44%) wszystkich wzorów zaczyna się w lewym górnym rogu, podczas gdy według rachunku prawdopodobieństwa powinno to być około 11%... Ciekawy jest fakt, że nie zależy to w ogóle od tego czy jesteśmy prawo czy leworęczni. Jeśli jednak swojej podróży palcem po ekranie nie rozpoczynasz w tym miejscu, to robisz to prawdopodobnie w jednym z czterech rogów, tak jak 77% osób!

System umożliwia ustawienie zabezpieczenia, na które składa się od 4 do 9 "kropek". Zdecydowana większość ludzi zadowala się pięcioma lub czterema. Wtedy z 400 tysięcy kombinacji pozostaje ok. 9 tysięcy lub odpowiednio ok. 1,5 tysiąca możliwości. Zdecydowanie mniej.

Źródło zdjęć: © Marte Løge
Źródło zdjęć: © Marte Løge

Dziwi także częstość stosowania dłuższych wzorów. Okazuje się, że 9-kropkowe są stosowane kilkukrotnie częściej niż 8-kropkowe. Ma to mało sensu, gdyż ostatnia kropka nie zwiększa naszego bezpieczeństwa w żadnym stopniu - przecież zostaje tylko jedna i nie ma już żadnych alternatyw.

Stereotypy mówią, że umysł mężczyzny jest bardziej ścisły i analityczny niż umysł kobiety. Norweskie badania w pewnym sensie to potwierdzają, gdyż ukazują całkiem dużą rozbieżność między długością wzorów tworzonych przez różne płcie. U kobiet są one zdecydowanie prostsze i krótsze.

Kropki / Dots (ENG/GER/ESP)

Jak wiadomo, nie tylko ilość kropek się liczy, ale także to, w jaki sposób je połączymy. Mówi o tym nie tylko nowy dokument Włodka Markowicza, ale także powyższe badanie. Okazuje się, że wzory ALP stosowane przez większość osób są do bólu proste i powtarzalne. Zazwyczaj przebiegają przez całą długość z góry na dół lub z lewej do prawej i odwrotnie. Rzadko kiedy stosujemy odcinki krótsze lub linie ukośne. Częstą strategią jest także wzorek w kształcie jakiejś litery - na przykład z naszego imienia lub bliskiej nam osoby. Robi tak ponad 10% osób. Wzory mężczyzn są bardziej skomplikowane od wzorów kobiet, jednak i tak nie grzeszą oryginalnością.

Źródło zdjęć: © Marte Løge
Źródło zdjęć: © Marte Løge

Ludzie stosują mało połączeń, które same w sobie są bardzo powtarzalne. Z 400 tysięcy kombinacji w praktyce robi się kilkaset. Obstawiam, że część kodów można zgadnąć już po kilku próbach. Ludzie nie wykorzystują potencjału ALP. Zresztą nie jest to aż takie dziwne, biorąc pod uwagę, że cyfry zapamiętać jest jednak łatwiej niż położenie kropek w układzie.

Wydaje mi się też, że kod ALP nie został stworzony po to, żeby być idealnym zabezpieczeniem ważnych danych czy kont bankowych. Myślę, że jego głównym celem jest zabezpieczenie telefonu przed oglądaniem jego zawartości przez niepowołane osoby, takie jak nasi znajomi. Wątpię, żeby ktoś siedział nad ALP godzinami i próbował rozszyfrować wzór. Ważne dane zabezpiecza się na inne sposoby, a popularny androidowy wzorek ma być sposobem przede wszystkim szybkim, praktycznym i wygodnym.

*Źródło: Ars Technica

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.