Wyniki finansowe Apple'a lepsze niż oczekiwano, ale ważne będą dopiero jesienne premiery

Wyniki finansowe Apple'a lepsze niż oczekiwano, ale ważne będą dopiero jesienne premiery24.07.2013 13:55
iPhone 5
Mateusz Żołyniak

Na przekór pojawiającym się co chwila opiniom o problemach Apple'a najnowsze wyniki finansowe firmy z Cupertino są lepsze, niż oczekiwali analitycy. Aby jednak ponownie odskoczyć konkurencji, gigant z Cupertino potrzebuje nowości.

Firma ma jednak powody do zadowolenia. Apple pochwalił się bowiem rekordową jak na drugi kwartał sprzedażą iPhone'ów. Od kwietnie do końca czerwca firmie udało się sprzedać 31,2 mln smartfonów. Wynik ten jest zdecydowanie lepszy od wcześniejszych prognoz analityków, którzy oczekiwali około 26,5 mln sprzedanych smartfonów. W analogicznych okresach w latach poprzednich klientów nabywających iPhone'y było odpowiednio - 26 mln (2012 r.) i 18,65 (2011 r.).

[solr id="komorkomania-pl-177289" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3313,czy-nowy-iphone-przerosnie-notea-ii-a-ipad-zwiekszy-przekatna-do-13" _mphoto="z98psbn-177289-252x168-5e40f929f.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4111[/block]

Gorzej wyglądają wyniki innych urządzeń. Spadło bowiem zainteresowanie iPadami, których Apple sprzedał 14,6 mln. To wynik zauważalnie słabszy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (17 mln). Spadła również sprzedaż komputerów Mac (3,8 mln w Q2 2013 r. do 4 mln w Q2 2012 r.) oraz poziom marż produktów z logo nadgryzionego jabłuszka - wynosi on teraz 36,9% (42,8% w Q2 roku ubiegłego).

Mimo to giełda całkiem pozytywnie zareagowała na wyniki finansowe giganta. Cena akcji Apple'a po konferencji skoczyła o ponad 20 dol., przekraczając poziom 440 dol. Duża zasługa w tym również kolejnych zapewnień Tima Cooka, że wkrótce pojawią się nowe, innowacyjne produkty:

Cook i spółka nie mają się czego obawiać (przynajmniej na razie)

Oczywiście, nie da się ukryć, że Apple nie ma już tak dominującej pozycji na rynku smartfonów jak dawniej. Za parę lat firma z Cupertino może stracić sporą część rynku na rzecz zajmujących coraz to nowe nisze producentów Androidów (szczególnie Samsunga), a popularność iPhone'ów (jak każdego urządzenia) zacznie kiedyś spadać. Wątpię jednak, że nastąpi to wkrótce. Wystarczy bowiem, że firma wprowadzi na rynek tańszego iPhone'a, który kosztem marży przyczyni się do znacznego skoku sprzedaży smartfonów z iOS.

[solr id="komorkomania-pl-164806" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3567,iphone-z-57-calowym-ekranem-i-budzetowiec-w-kilku-kolorach-juz-w-przyszlym-roku" _mphoto="kolorowy-iphone-koncept--b871049.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4112[/block]

Nie liczyłbym jednak, że pozycja firmy w segmencie smartfonów będzie jeszcze kiedyś tak mocna jak dawniej. Powrót do rekordowo dobrej formy (jak  z listopada zeszłego roku) możliwy będzie tylko dzięki nowym kategoriom produktów.

Najlepszym tego przykładem jest iWatch, na którego czeka spora grupa użytkowników. Nie jest ważne, że idea inteligentnego zegarka znana jest od dawna, ale to co Apple może z nim zrobić. Wszystkie smartwatche, jakie pojawiły się do tej pory, to urządzenia mocno ograniczone lub niedopracowane. Jeżeli miałbym postawić na firmę, która może zrobić dobry produkt tego typu, byłby to bezsprzecznie Apple. To bowiem kalifornijski gigant potrafi wziąć już gotowy wzorzec i na jego bazie zrobić coś nowego, czego najlepszym przykładem są iPhone'y (telefony dotykowe) i iPad (tablety).

Gigant z Cupertino to zresztą chyba jedyny producent, który może z łatwości wypromować takie gadżety, a do tego sprawić, że będą - ujmując to kolokwialnie - cool. Na co zresztą czekają zapewne takie firmy, jak Samsung czy LG.

Podsumowując, Apple na pewno nie musi się bać o swoją przyszłość. Firma świadomie zwleka z prezentacją nowości, wiedząc, że obecne produkty wciąż są w cenie. Do tego bez większego wysiłku może wywołać spore zamieszanie na rynku premierami iWatcha czy tańszego iPhone'a, które pomogą wrócić do dawnej formy. Czy tak będzie, przekonamy się dopiero jesienią.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.