UOKiK: 16 milionów kary za utrudnianie przeczytania umowy

UOKiK: 16 milionów kary za utrudnianie przeczytania umowy

prawo
prawo
Kira Czarczyńska
25.03.2011 21:00, aktualizacja: 25.03.2011 22:00

Podpisujesz umowę albo z niej rezygnujesz, ale nie dostaniesz czasu na dokładne przeczytanie - taki sposób postępowania sieci Orange z klientem zakwestionował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operator, za stosowanie niedozwolonych zdaniem urzędu praktyk, zapłacić ma ponad 16 milionów złotych kary.

Nałożona przez UOKiK na PTK Centertel kara – w wysokości 16 260 300 zł - powinna zwrócić naszą uwagę na to, że operatorzy czasami nadal lubią wykorzystywać sytuację i jeśli nie całkowicie łamać, to choćby naginać obowiązujące przepisy. W praktykach Orange urząd dopatrzył się kilku różnych uchybień.

Kurier zabiera umowę nie dając szansy jej przeczytać.

Jedno z zastrzeżeń UOKiK dotyczyło zawierania przez Orange umów na odległość. Liczące od kilku do kilkunastu stron dokumenty, umowę albo aneks, regulamin, cennik konsumentowi, dostarcza w takiej sytuacji kurier. Problem w tym, że - jak wykazało postępowanie UOKiK - klient w trakcie wizyty kuriera mógł umowę podpisać, albo z niej zrezygnować, ale nie miał niestety możliwości zatrzymania tych dokumentów w celu zapoznania się z nimi i ewentualnego podpisania w innym terminie.

Zgodnie z prawem natomiast, operator powinien przed zawarciem umowy umożliwić zapoznanie się z jej wszystkimi warunkami.

Czy wiesz, jak możesz odstąpić od umowy?

W przypadku usług kupowanych na odległość przepisy przewidują możliwość rozmyślenia i zrezygnowania z nich w ciągu 10 dni od zawarcia umowy. Warunkiem skorzystania z tego przywileju jest sytuacja, w której operator nie rozpoczął jeszcze świadczenia usługi.

UOKiK podczas kontroli stwierdził, że operator te prawa klienta znacznie "obciął". Klienci byli informowani, że tracą możliwość odstąpienia od umowy w momencie, kiedy wyrażają zgodę na uruchomienie usługi - choć tak naprawdę momentem granicznym jest dopiero rozpoczęcie jej świadczenia.

Warunki przedłużania umowy.

Kolejnym problemem okazało się być informowanie - a raczej niedoinformowanie - klienta odnośnie zasad przedłużenia umowy. Operator informował abonentów, że w związku z tym, że nie zakupili telefonu nie przysługuje im prawo odstąpienia od zmienionych warunków umowy (tzw. aneksu do umowy) w ciągu 10 dni.

Oczywiście, prawo do odstąpienia od zawartej na odległość umowy, nawet, jeśli jest to tylko aneks zmieniający jej warunki, mamy zawsze. Nie jest istotne, czy dokonywaliśmy przy tym zakupu telefonu.

Prezes Urzędu nałożyła na operatora sieci Orange – PTK Centertel – 16 260 300 zł kary. Decyzja nie jest ostateczna – spółka odwołała się do sądu.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)