Kupiłeś za granicą telefon niedostępny w Polsce? Sprawdzamy, czy w razie konieczności polski serwis podejmie się naprawy
Scenariusz nr 1: podczas podróży do Chin kupiłeś sobie niedostępny w Polsce telefon, który po powrocie do kraju uległ uszkodzeniu. Scenariusz nr 2: odwiedziła cię ciocia z USA, a w trakcie pobytu w Polsce jej niedostępny nad Wisłą tablet przestał działać. Czy w takiej sytuacji można liczyć na wsparcie serwisowe? Postanowiliśmy to sprawdzić.
20.05.2016 | aktual.: 20.05.2016 14:58
Pewnego dnia w jednym z dużych polskich sklepów pojawił się Galaxy Note5. Samsungowi się to nie spodobało i już kilka godzin później telefon zniknął z oferty sklepu. Powód? Producent nie może zaoferować w Polsce pełnego wsparcia serwisowego i nie chce, aby konsument, który dokonał zakupu w jednym z lokalnych sklepów, po udaniu się do serwisu usłyszał "tego modelu nie naprawiamy".
Jak wyglądałaby jednak sprawa w przypadku osób, które niedostępne w Polsce produkty z zagranicy sprowadzają sobie same? Zapytaliśmy o to przedstawicieli kilku producentów.
Samsung
Jerzy Łabuda:
Jeśli aparat jest w sprzedaży gdzieś w Unii Europejskiej, to serwis może dość szybko ściągnąć części i dokumentację, nawet jeśli nie ma tego modelu na rynku lokalnym. Natomiast jeśli jest to model dostępny np. tylko w USA albo Korei, to niestety nie ma możliwości przyjęcia do naprawy.
Innymi słowy - sprowadzenie na własną rękę Note'a 5 wiąże się ze sporym ryzykiem i myślę, że lepiej sobie odpuścić. W innych krajach UE spokojnie możecie jednak kupować urządzenia, których nie ma w Polsce w ogóle (np. zegarek Gear Live) lub takie, które w gdzie indziej trafiły do sprzedaży wcześniej.
Huawei
Derek Yu:
W Salonie Serwisowym Huawei jest możliwość serwisowania każdego urządzenia zakupionego w państwie należącym w dniu zakupu do Unii Europejskiej oraz na Islandii, w Norwegii i Szwajcarii, nawet jeśli dany model nie jest dostępny jeszcze na polskim rynku.
Z Huaweiem sprawa wygląda podobnie jak z Samsungiem; kupowanie egzotycznych urządzeń w Azji jest ryzykowne.
Asus
Asus:
Gwarancja urządzeń ASUS jest międzynarodowa, ale zależy to od kraju (niektóre z takiej opcji nie korzystają). Mówiąc inaczej - jeżeli ktoś kupi urządzenie ASUS w kraju, który nie realizuje programu międzynarodowej gwarancji, sprzęt taki nie będzie naprawiany w Polsce przez autoryzowany serwis.
Kupując urządzenie Asusa za granicą wystarczy zatem zapytać sprzedawcę, czy jest ono objęte międzynarodową gwarancją. Jeśli tak, serwis w Polsce je przyjmie i naprawi.
HTC
W przypadku HTC w Polsce serwisowane są produkty zakupione w Polsce oraz na terenie Unii Europejskiej, przy czym naprawa urządzenia niedostępnego w naszym kraju może się wydłużyć ze względu na konieczność sprowadzenia części.
Serwis może się także podjąć naprawy urządzenia pochodzącego z innej części świata (np. z Azji czy Stanów Zjednoczonych), jednak wszystkie przypadki rozpatrywane są indywidualnie, a w razie konieczności sprowadzenia dodatkowych części, koszt transportu może spaść na konsumenta. Trzeba jednak mieć przy tym świadomość, że wynika to wyłącznie z dobrej woli serwisu, gdyż żadne prawo nie nakłada na niego obowiązku objęcia gwarancją produktów zakupionych na drugim końcu świata.
Apple
Skontaktowałem się z polskim oddziałem Apple'a, który jednak nie odpowiedział na moje pytanie wprost, a jedynie odesłał na witrynę poświęconą rocznej gwarancji Apple. Poszukajmy zatem interesujących nas fragmentów.
Apple:
Ponieważ funkcjonalność telefonii komórkowej w zakresie LTE dotyczące modeli iPad w wersji z funkcjonalnością telefonii komórkowej i modeli iPhone została zaprojektowana tak, aby działały w określonych państwach i regionach, Apple może ograniczyć obsługę serwisową w przypadku modeli iPad w wersji z funkcjonalnością telefonii komórkowej i iPhone zakupionych w państwach członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz w Szwajcarii do obszaru EOG oraz Szwajcarii [...] Dodatkowo, w przypadku iPad, może zostać ograniczona w Chinach z uwagi na obiektywne różnice techniczne w zakresie łączności Wi-Fi.
Użytkownik może chcieć skorzystać z serwisu w kraju niebędącym krajem zakupu, musi jednak wówczas przestrzegać wszelkich stosownych przepisów importowych i eksportowych oraz uiścić wszystkie opłaty celne, podatek VAT oraz inne stosowne podatki i opłaty.
Jeśli produkt zostanie oddany do serwisu w kraju innym niż kraj zakupu Produktu Apple, Apple może naprawić albo wymienić produkty lub części na porównywalne produkty lub części zgodne z standardami obowiązującymi w tym kraju.
Nie licząc zatem drobnych wyjątków, Apple naprawia urządzenia zakupione za granicą, choć zapisy w regulaminie są dość asekuracyjne. Firma podkreśla bowiem, że wszelkie działania Apple podejmuje "według własnego uznania".
LG
LG serwisuje wyłącznie urządzenia zakupione na terenie Unii Europejskiej. Większość ciekawych urządzeń LG i tak sprzedaje globalnie, ale zdarza się, że mocniejsze warianty lub inaczej wyglądające odpowiedniki popularnych smartfonów pojawiają się tylko w Korei Południowej. Zakup takich urządzeń jest więc ryzykowny.
Sony Mobile
Xperia Care:
Jeśli Produkt został zakupiony w kraju należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Szwajcarii lub Republice Turcji i był przeznaczony do sprzedaży w Europejskim Obszarze Gospodarczym albo w Szwajcarii lub Turcji, Produkt ten może być serwisowany w dowolnym kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Szwajcarii lub Turcji zgodnie z warunkami gwarancji obowiązującymi w kraju, w którym jest konieczne serwisowanie — pod warunkiem, że identyczny Produkt jest sprzedawany w danym kraju przez autoryzowanego sprzedawcę firmy Sony.
Stąd, urządzenia Sony Mobile przeznaczone do dystrybucji na terenie Wielkiej Brytanii, podlegają naprawie gwarancyjnej w Polsce. Niemniej, proszę mieć na uwadze, iż w przypadku gdy dany produkt nie jest dostępny w regularnej sprzedaży w danym kraju, wsparcie serwisowe dla takiego urządzenia może być ograniczone. Zależy to m.in. od dostępności części zamiennych.
Sony, tak jak HTC, indywidualnie rozpatruje wszystkie przypadki i ewentualną naprawę produktów zakupionych za granicą uzależnia od dostępności części zamiennych.
Lenovo/Moto
Lenovo/Moto:
Za realizację napraw z tytułu gwarancji producenta dla produktów Lenovo i Lenovo Moto odpowiada autoryzowany serwis Regenersis. Wszystkie produkty Lenovo i Lenovo Moto zakupione na terenie naszego kraju podlegają naprawie z tytułu gwarancji producenta w autoryzowanym serwisie [...] Jeżeli serwis dysponuje częściami niezbędnymi do wykonania naprawy, to wykona ją także w przypadku produktów zakupionych poza Polską. Taka polityka dotyczy zarówno produktów Lenovo, jak i Lenovo Moto.
Czyli standard - wszystko zależy od dostępności części.
Czy da się serwisować produkt niedostępny w oficjalnej sprzedaży?
Jeśli chodzi o serwisowanie urządzeń zakupionych w kraju, w którym dany produkt nie jest dostępny, najlepiej wypada Asus, który gra w otwarte karty i na wybranych rynkach oferuje gwarancję międzynarodową.
W przypadku HTC, Sony oraz Lenovo/Moto przed ewentualnym zakupem najlepiej skontaktować się z polskim serwisem i upewnić, czy dysponuje on częściami zamiennymi. Najlepiej odpuścić sobie natomiast sprowadzanie spoza Unii Europejskiej egzotycznych urządzeń Samsunga, LG i Huaweia.