Polacy uwielbiają płacić smartwatchami. Liderzy rynku mają to gdzieś
Mastercard przygotował ciekawy raport dotyczący płatności z użyciem gadżetów ubieralnych, a więc zegarków, opasek, bransoletek czy pierścionków.
Polacy wypadają w tym rankingu bardzo dobrze. Producenci tych gadżetów wypadają natomiast nie najlepiej.
Płatności z użyciem inteligentnej galanterii. Polacy w europejskiej i światowej czołówce
Według raportu firmy Mastercard, ze wszystkich płatności wearables w Europie w 2019 roku, aż 33 proc. realizowanych było w Holandii. Kolejne miejsca należą do Wielkiej Brytanii (18 proc.), Szwajcarii (8 proc.) i Rosja (7 proc.).
TOP 10 europejskich krajów prezentuje się tak:
- Holandia
- Wielka Brytania
- Szwajcaria
- Rosja
- Polska
- Szwecja
- Czechy
- Finlandia
- Niemcy
- Ukraina
W Europie Polska zajmuje więc bardzo dobrą piątą pozycję. Wyprzedzamy Szwecję, Czechy, Finlandię, Niemcy oraz Ukrainę.
Na tym nie koniec. W skali globalnej - oprócz wymienionych krajów europejskich - wyprzedza nas jeszcze tylko Australia, która znajduje się na szczycie listy. Oznacza to, że pod względem popularności zegarkowych płatności zbliżeniowych Polska zajmuje szóstą pozycję na świecie. Nieźle.
Mogłoby się wydawać, że takich danych nie można ignorować, prawda?
A jednak wielu producentów te dane ignoruje
Według wrześniowego raportu IDC, piątka największych producentów inteligentnej galanterii na świecie to kolejno: Xiaomi, Apple, Huawei, Fitbit i Samsung.
Każda z wymienionych firm rozwija własny system płatności zbliżeniowych, który współpracuje z ich zegarkami i opaskami. Ale.
Więcej niż połowa tych usług nie działa w Polsce
Ze wspomnianych zegarkowych platform płatniczych Polacy mogą korzystać jedynie z Apple Pay oraz Fitbit Pay. Do tego doliczyć możemy jeszcze usługę firmy znajdującej się poza rankingiem - Garmin Pay.
Mi Pay? Zapomnij. Huawei Pay? Marzenia. Samsung Pay? Nic z tego. A przecież Xiaomi, Huawei i Samsung są ze swoimi produktami wearables na polskim rynku obecni. Produkty te są jednak okrojone o jedną z kluczowych i - jak widać - lubianych przez Polaków funkcji.
Producenci zegarków na własne życzenie tracą potencjalnych klientów
Dla mnie płatności zbliżeniowe to podstawa dobrego smartwatcha. To jeden z głównych powodów, dla którego kilka tygodni temu przesiadłem się na Garmina vivomove Style.
I - biorąc pod uwagę raport firmy Mastercard - mam podstawy sądzić, że takich osób jest w Polsce więcej. Dużo więcej.
Szkoda, że aż trzech z pięciu największych producentów na świecie kompletnie ten fakt ignoruje.