Zbliża się premiera inteligentnego głośnika Apple'a. Czym się wyróżni?

Zbliża się premiera inteligentnego głośnika Apple'a. Czym się wyróżni?01.06.2017 10:59
Źródło zdjęć: © Pixabay
Łukasz Skałba

Wielkimi krokami zbliża się konferencja WWDC 2017, która przeznaczona jest dla deweloperów tworzących rozwiązania dla ekosystemu Apple'a. W tym roku, oprócz nowej wersji iOS-u, prawdopodobnie zobaczymy również kilka nowych produktów - w tym inteligentny głośnik z Siri.

Ostatnio pisałem o głośniku zaprojektowanym przez Andy Rubina. Nosi on nazwę Essential Home, działa na autorskim oprogramowaniu Ambient OS, ma okrągły dotykowy wyświetlacz i dba o prywatność użytkowników. Ma on konkurować z produktami dostępnymi od pewnego czasu na rynku, takimi jak Google Home czy Amazon Echo. Wszystko wskazuje na to, że urządzenie tego typu wprowadzi już wkrótce również firma Apple.

Czym wyróżni się głośnik Apple'a?

Zacznijmy od sprzętu samego w sobie. Ciekawych rzeczy na jego temat od swojego informatora dowiedział się Mark Gurman z Bloomberga. Gurman wielokrotnie udowodnił, że jest dobrze zaznajomiony z planami Apple'a, więc przeciek jest wiarygodny.

Doniesienia z wewnątrz firmy mówią o systemie wirtualnego dźwięku przestrzennego. Technologia ta miałaby pozwolić na znacznie wierniejszą, dokładniejszą i naturalniejszą reprodukcję dźwięków. Produkt Apple'a wyróżnić się więc może jakością generowanego audio.

Pojawiły się również plotki, jakoby produkt Apple'a miał zostać wyposażony w zaawansowany system akustycznych sensorów. Miałby on wysłać wiązkę dźwięku, które rozchodząc się po pomieszczeniu badałyby jego akustykę i dostosowywały odpowiednio profil audio głośnika.

Jeśli jednak chodzi o sprawy bardziej ogólne, to odpowiedź na pytanie postawione w tytule akapitu, jest oczywista. Głośnik Apple'a wyróżni się tym, że będzie wykorzystywał ekosystem iOS. Użytkownik będzie więc miał okazję pogadać z Siri oraz wykorzystać pozostałe usługi giganta z Cupertino.

Głośnik Siri to produkt potrzebny przede wszystkim Apple'owi

Tim Cook wyraźnie sugeruje, że usługi są dla Apple'a obecnie jednym z priorytetów. Firma chwali się tym, że przychody z tego sektora rosną coraz szybciej. CEO Apple'a przewiduje nawet, że w 2020 roku zyski z usług będą dwukrotnie wyższe niż w roku 2016 (24 miliardy dolarów).

Apple Music, Appstore, iTunes, iBooks - wszystkie te usługi są dla Apple'a źródłem ogromnych pieniędzy, więc nic dziwnego, że Cook chce zmaksymalizować płynące z nich przychody. Żeby zyski były coraz większe, korzystać z nich musi regularnie coraz więcej osób. Jak tego dokonać?

Dobrym sposobem jest właśnie zaprezentowanie sprzętu, który sam w sobie nie wnosi praktycznie nic. Cała filozofia smart głośnika opierać się będzie na różnych usługach Apple'a. To one będą filarami tego produktu.

Być może będzie nawet tak, że głośnik Apple'a będzie względnie tani. Miałoby to zachęcić użytkowników do jego kupna, a więcej użytkowników to większy zysk z usług działających na nowym sprzęcie. Można sobie nawet wyobrazić scenariusz, w którym firma dokładałaby do produkcji głośnika, aby zachęcić ludzi niską ceną i wciągnąć w wir abonamentów i mikropłatności. W przypadku Apple'a jest to jednak bardzo mało prawdopodobne.

Nieco podobną strategię stosują niekiedy producenci konsol. Urządzenia same w sobie są względnie tanie, a producenci zarabiają na absurdalnie drogich grach. Z branży bardziej mobilnej, nie sposób nie wspomnieć o pierwszych Nexusach - na przykład o tablecie Nexus 7. Był on bardzo tani, gdyż priorytetem Google'a było zapewnienie jak największej liczby użytkowników urządzenia, na którym mogliby oni korzystać z ich usług i kupować gry i aplikacje w Google Play. Wcześniej taką strategię objął Amazon ze swoimi tabletami Fire.

W końcu po polsku?

Główną funkcją głośnika Apple'a byłaby możliwość głosowej interakcji z ekosystemem iOS poprzez asystenta głosowego Siri. Apple wprowadza swoje produkty globalnie i praktycznie nigdy nie ogranicza ich dostępności do wybranych rynków. Byłoby więc dziwne, gdyby inaczej stało się z nowym głośnikiem.

Z drugiej jednak strony, Siri mówi obecnie tylko w kilkunastu językach. Brakuje wśród nich chociażby języka polskiego. Jeśli więc Apple chce poważnie podejść do tematu i wprowadzić urządzenie również na naszym rynku, niezbędne będzie wprowadzenie do Siri naszej ojczystej mowy. Miejmy nadzieję, że tak właśnie się stanie.

Impreza otwierająca WWDC 2017 startuje już 5 czerwca. Wtedy powinniśmy poznać wszystkie szczegóły na temat nowego urządzenia.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.