Nawet jeśli Apple Music nie wypali, firma i tak zarobi na streamingu. Przy okazji niszcząc konkurencję

Nawet jeśli Apple Music nie wypali, firma i tak zarobi na streamingu. Przy okazji niszcząc konkurencję12.07.2015 14:33
Jabłko ze suchawkami
Źródło zdjęć: © Shutterstock
Łukasz Skałba

Apple po niezbyt dobrze przyjętym debiucie serwisu streamingowego Apple Music walczy o rynek muzyczny jak tylko może. Gigant próbuje za wszelką cenę osłabić konkurencję. Tylko czy wszystkie posunięcia firmy są legalne? Niektórzy mają wątpliwości.

O Apple Music ostatnio głośno. Większość użytkowników zarzuca usłudze źle zaprojektowany, nie intuicyjny i zbyt zagmatwany interfejs. Firma musi więc walczyć o konsumentów na inne sposoby. Jednym z nich jest niszczenie konkurencji.

Od jabłkowego strumienia wolisz konkurencyjne serwisy takie jak Spotify czy Deezer? Proszę bardzo, ściągnij je na swojego iPhone'a i wykup subskrypcję premium - Apple także na tym zyska! Jakim cudem? To proste. Jeśli korzystasz na przykład ze Spotify na urządzeniu z iOS-em i płacisz za premium poprzez mikrotransakcje, Apple pobiera od szwedzkiego serwisu 30-procentową marżę.

Co prawda nie dotyczy to tylko streamingu muzyki, bo Apple pobiera "podatek" od wszystkich zakupów wewnątrz aplikacji pobranych z App Store'a. W tym przypadku jest to jednak bardziej bolesne dla konkurencji. Marże w biznesie streamingowym i tak są minimalne, a utrzymanie infrastruktury i serwerów swoje kosztuje. Stąd coraz większe straty. Cytowany przez Reutersa CEO Deezera - Tyler Goldman - mówi, że część jaką zabiera Apple z ich 9.99-dolarowego abonamentu nie pozostawia dla nich samych praktycznie nic.

Tłumaczy on także, że konkurencyjne dla Apple Music usługi mają tylko dwa wyjścia. Albo podnieść cenę miesięcznej subskrypcji (i stać się mało konkurencyjnymi względem cen Apple'a) albo całkowicie zrezygnować z zarabiania (prawie zerowa marża).

iPhone, jabłko i słuchawki, Źródło zdjęć: © Shutterstock
iPhone, jabłko i słuchawki
Źródło zdjęć: © Shutterstock

Wbrew pozorom nie to jest największym zarzutem wobec Apple'a. Podobne marże są przecież także w Google Play. Najpoważniejszym problemem wydają się zakazy jakie daje jabłkowy producent innym serwisom streamingowym. W aplikacji na iOS nie mogą oni informować użytkownika, że ich serwis jest dostępny także na innych platformach. Dodatkowo firma zabrania informowania o tym, że abonament można wykupić także na stronie danego serwisu, a nie tylko w aplikacji na iOS (wtedy Apple nie będzie dostawać 30% marży). Samo udostępnianie linku do oficjalnej strony serwisu w aplikacji z App Store'a także jest zakazane.

Zarówno klienci jak i prawnicy są podzieleni. Z jednej strony App Store to platforma Apple'a i firma może żądać "podatku" o dowolnej wysokości - jeśli komuś się to nie podoba, to wcale nie musi swojego programu udostępniać także na iOS-ie. Z drugiej strony można to uznać za nadużywanie swojej pozycji, a ograniczenia, które Apple narzuca wewnątrz aplikacji mogą naruszać prawo do zdrowej rynkowej konkurencji.

Część osób uważa, że Apple łamie prawo, a część, że działania firmy są agresywne wobec konkurencji, ale w pełni legalne. Jak uważacie? Apple Music jest po części niewypałem... Tonący brzytwy się chwyta?

Źródło: Reuters

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.