Apple najbardziej innowacyjną firmą na świecie. Też tak sądzicie? [ankieta]

Apple najbardziej innowacyjną firmą na świecie. Też tak sądzicie? [ankieta]14.11.2012 17:00
Kamil Bąkowski

Firma Apple trzeci rok z rzędu utrzymuje tytuł "króla innowacji" według respondentów ankiety Booz & Company. To spore wyróżnienie, ale czy gigant z Cupertino rzeczywiście wprowadza tak dużo innowacji? Jacy inni producenci są w czołówce?

Firma Booz & Company prezentuje każdego roku ranking najbardziej innowacyjnych firm na świecie. Powstaje on na podstawie danych zgromadzonych w ankiecie Bloomberga, przeprowadzanej na wybranej grupie osób na wyższych stanowiskach. Apple znalazł się na pierwszym miejscu zestawienia już po raz trzeci, w tym roku wybrało go 80% respondentów. Dla porównania rok temu 70% ankietowanych odpowiedziało podobnie, co oznacza, że Apple jest postrzegany jako coraz bardziej innowacyjna firma.

Na drugim miejscu w ankiecie w 2012 roku znalazł się Google. 43% respondentów zalicza firmę do trójki najbardziej nowatorskich. Ostatnią pozycję na podium zajmuje amerykański koncern 3M. W ankiecie najbardziej innowacyjnych firm związanych z rynkiem mobilnym znalazły się: Samsung (miejsce 4.), Microsoft (miejsce 6.) oraz Amazon (miejsce 10.). Warto zaznaczyć, że gigant branży e-commerce po raz pierwszy trafił na listę, zamykając jej stawkę.

Top 10 najbardziej innowacyjnych firm na świecie, fot. Booz
Top 10 najbardziej innowacyjnych firm na świecie, fot. Booz

Postrzeganie firm przez respondentów odbiega jednak od rzeczywistych środków wydawanych na prace badawczo-rozwojowe. Apple wydał w 2012 roku 2,4 mld dolarów na R&D wg danych Booz/Bloomberg. Kwota ta stanowi zaledwie 2,2% przychodów ze sprzedaży i daje Apple'owi 53. miejsce w rankingu firm wydających największe pieniądze na prace badawczo-rozwojowe. Wynik ten jest znacznie poniżej średniej w sektorze komputerów oraz elektroniki użytkowej (6,5%).

Dla porównania Google, który zajął 2. miejsce w ankiecie, wydał na R&D odpowiednio 5,2 mld dolarów, czyli aż 13,6% przychodów ze sprzedaży. Warto zaznaczyć, że środków na nowatorskie pomysły nie żałują Samsung i Microsoft, z wydatkami rzędu 9 mld dolarów. W przypadku firmy z Redmond procent wydatków na prace badawczo-rozwojowe stanowi 12,9% przychodów ze sprzedaży. W rankingu firm wydających największe środki na R&D znalazła się także Nokia, która uplasowała się na 10. miejscu z inwestowaną kwotą rzędu 7,8 mld dolarów.

Top 20 firm inwestujących największe środki w R&D
Top 20 firm inwestujących największe środki w R&D

Warto przypomnieć wykres firmy Asymco prezentujący wydatki na R&D z ostatnich 5 lat w porównaniu do przychodów ze sprzedaży w procentach. Nasuwa się pytanie: czy rzeczywiście wydatki na nowe pomysły napędzają innowację? Czy lepiej ponosić większe koszty bez oczekiwanych rezultatów, czy może skupić się na mniejszej liczbie bardziej nowatorskich pomysłów? Zastanawiam się, czy rzeczywiście kwoty wydane na innowacje przez firmy takie jak Google, Samsung, Microsoft zaowocują w przyszłości. Czy to właśnie te firmy przedstawią nowatorskie urządzenia, produkty, platformy mobilne, usługi na miarę XXI wieku?

Na koniec chciałbym zapytać, która z poniższych firm jest według Was najbardziej innowacyjna na rynku mobilnym (jestem ciekaw również Waszych komentarzy argumentujących wybór).

Źródło: Booz

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.