Apple tworzy "Netflix dla graczy". Wszystkim może wyjść to na dobre

Apple tworzy "Netflix dla graczy". Wszystkim może wyjść to na dobre29.01.2019 12:56
Granie na iPhone'ie
Mateusz Żołyniak

Gigant z Cupertino ma pracować nad rozwiązaniem podobnym do usługi Netflix, ale skierowanym do graczy mobilnych. Posiadacze smartfonów oraz tabletów sporo mogą skorzystać na takim rozwiązaniu.

Nowy Netflix, ale z grami zamiast filmów i seriali

Na łamach serwisu Cheddar pojawił się raport dotyczący planów Apple'a związanych z nową usługą dla graczy. Amerykańska firma pracować ma nad rozwiązaniem dającym użytkownikom nielimitowany dostęp do bazy gier mobilnych za - z góry ustaloną - miesięczną opłatę.

Zamiary Apple'a potwierdzić miało pięć osób, które są podobno dobrze zaznajomione z tematem. Wskazują one, że Apple nie tylko chce stworzyć usługę dla graczy opartą na subskrypcji, ale od drugiej połowy 2018 roku rozmawia z wybranymi twórcami gier.

Szczegóły na temat rozwiązania nie są znane, ale można spodziewać się, że gigant monitoruje obecnie rynek oraz stara się przekonać partnerów do nowego modelu biznesowego (oferując np. lepszą promocję tytułów). Sama usługa ma być we wczesnej fazie rozwojowej, więc projekt może zostać porzucony, ale nie da się ukryć, że świetnie wpisuje się on w plany firmy.

Model subskrypcji bardzo spodobał się Apple'owi

Amerykanie coraz mocniej starają się uniezależnić od produkcji urządzeń. Stawiają śmiało na usługi oparte na subskrypcji, do których użytkownicy mają być przywiązani na stałe. Świetnym przykładem jest Apple Music, której popularność systematycznie rośnie, ale to dopiero początek.

Apple Music
Apple Music

Gigant z Cupertino pracuje też nad usługą umożliwiającą strumieniowanie materiału wideo, który będzie konkurencją dla Netfliksa. Ba, w tym celu przygotowuje autorskie seriale, które mają przekonać użytkowników do wypróbowania nadchodzącej platformy. Plany związane z podobną usługą skierowaną do graczy nie mogą więc dziwić.

Warto pamiętać do tego, że sporą część zysków płynących z App Store generują właśnie gry na smartfony i tablety, a rynek ten szybko rośnie. Szacowana wartość segmentu przekroczyć ma 100 mld dol. (ponad 370 mld zł) do 2021 roku, więc Apple z pewnością będzie chciał zagarnąć część tortu dla siebie.

Subskrypcja zamiast mikropłatności? To może być to

"Netflix dla graczy" może być nie tylko świetną opcją dla Apple'a, która pomoże zrównoważyć np. słabnącą sprzedaży urządzeń mobilnych. Usługa może być również bardzo ciekawym rozwiązaniem dla użytkowników oraz deweloperów aplikacji mobilnych.

Przyjęcie przez firmę z Cupertino roli dużego wydawcy gier mobilnych będzie szansą dla wielu firm na przygotowanie ciekawych pozycji, które będą szeroko promowane. Ich twórcy będą do tego w stanie dotrzeć do sporej grupy graczy, którzy nie lubią wydawać wiele na mobilne gry.

Gigant zapewni reklamę i stałe przychody, więc część firm zrezygnować mogłaby z jednorazowych opłat i - co ważniejsze - dodawania systemów mikropłatności, które umożliwiają zakupy wirtualnych treści. Szczególnie, że te ostatnie z roku na rok stają się coraz bardziej uciążliwe - część firm wręcz zmusza do kupowania dodatków, by móc cieszyć się rozgrywką.

Granie na iPadzie
Granie na iPadzie

Dzięki stałym przychodom twórcy mogliby przeznaczyć więcej czasu na dopracowywanie gier, a nie implementację mechanizmu zakupów wewnątrz aplikacji. Tym bardziej, że Apple z czasem mógłby pobierać coraz mniejsze opłaty od partnerów, których tytuły pojawią się w bazie usługi. Wyszłoby to na dobre wszystkim.

"Netflix dla graczy" nie musi być opcją dla każdego

Oczywiście, większość posiadaczy smartfonów nie będzie zainteresowana płaceniem co miesiąc za dostęp do bazy wybranych tytułów. Tym bardziej, że mobilni gracze wciąż preferuje proste, bezpłatne gry, które mają zabijać czas np. w drodze do pracy.

Bardziej zapaleni fani mobilnych pozycji na modelu subskrypcji będą mogli jednak sporo zaoszczędzić. Dość wziąć za przykład możliwość swobodnego testowania dowolnych tytułów. Apple do wypróbowania usługi może z kolei zachęcać dopracowanymi ekskluzywnymi grami. Hit jak "Pokemon GO" czy "Fortnite" byłby niezłym bodźcem napędowym.

Najważniejsze jest to, że rozwiązanie początkowo będzie zapewne tylko opcją. Firma może do niego przekonywać, ale nic nie powinno stać na przeszkodzie, by niezmiennie grać w darmowe pozycje z reklamami (oraz zakupami w aplikacji), bądź kupować na stałe jedynie wybrane pozycje.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.