Apple patentuje znikający pasek przewijania. Pozwy jutro czy za tydzień?

Apple patentuje znikający pasek przewijania. Pozwy jutro czy za tydzień?18.07.2012 06:30
pasek przewijania - iOS vs Android | fot. theverge.com
Michał Brzeziński

Nadeszły dobre czasy dla prawników producentów telefonów. Nowy dzień, nowy pozew i tak od wielu miesięcy. I chociaż ten wpis nie dotyczy nowego sporu, to prawdopodobnie jest on kwestią czasu.

Korporacji z Cupertino został przyznany patent nr. 8,223,134 dotyczący zachowania paska przewijania. Coś, co każdy z nas zna, czyli pasek przewijania, który znika, gdy jest nieużywany, i pojawia się przy przesuwaniu wyświetlanego elementu.

Nie jest to zbyt innowacyjne, w końcu pojawiało się już kilka lat temu na bardziej przystrojonych stronach internetowych. Ale kluczowy jest zakres patentu, który obejmuje tylko mobilne urządzenia dotykowe. Dokładniejsza specyfikacja dotyczy pokazywania wycinku dokumentu z pionowym paskiem przy krawędzi ekranu, który nie zajmuje jej całej długości, jak tradycyjny pasek przewijania (patrz: prawdopodobnie prawa krawędź Twojego monitora). Przy wykryciu dotknięcia ekranu widok jest odpowiednio przesuwany, a pasek po jakimś czasie znika.

Jak wspomniałem, dobrze to znamy, ponieważ opisany patent jest integralną częścią praktycznie wszystkich mobilnych systemów. Oczywiście najbardziej mogą się obawiać producenci telefonów z Androidem.

patent Apple'a | fot. slashgear.com
patent Apple'a | fot. slashgear.com

Patent został przyznany dopiero wczoraj, więc gigant z Cupertino jeszcze nie zdążył nikogo oskarżyć o jego naruszenie, ale znając politykę firmy, nie będziemy musieli długo czekać. Z drugiej strony pozwanie każdego producenta urządzeń z systemem Google'a nie będzie łatwe, więc prawdopodobnie skończy się na standardowym zestawie: HTC, Samsung i Motorola.

Od razu nasuwa się pytanie: czy taki patent powinien zostać w ogóle przyznany? Chociaż zachowanie paska przewijania zostało zastrzeżone wczoraj, to formalna historia ciągnie się aż od 2007 (nie wiadomo, jak w międzyczasie się zmieniał wniosek). Rzeczywiście, wtedy Apple prawdopodobnie był pionierem, jeśli weźmiemy pod uwagę "mobilne urządzenia dotykowe". Ktoś to musiał zastosować i skoro firma Cooka była pierwsza, ma prawo to zastrzec.

Przy takich mocnych argumentach Apple ma dużą szansę na powodzenie w sądzie. Ale myślę, że nawet w przypadku wygranej problem nie jest aż tak duży. Jednym z możliwych obejść jest np. zostawienie paska przewijania, ale o szerokości jednego piksela, co zupełnie by nie przeszkadzało.

Chociaż Apple jest najbardziej ofensywną firmą, to nie ona wymaga zmiany, tylko sam system patentowy. Producent iPhone'a po prostu wykorzystuje obecny stan trochę bardziej niż inni. Ale nie oszukujmy się - gdyby którakolwiek z największych korporacji miała solidne podstawy do pozwania Apple'a, nie wahałaby się.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.