Apple Pay w Polsce niemal pewne. Ruszyły negocjacje z bankami

Apple Pay w Polsce niemal pewne. Ruszyły negocjacje z bankami18.12.2017 10:45

W ostatnim czasie pojawia się sporo przecieków na temat pojawienia się usługi Apple Pay w Polsce. Wygląda na to, że coś jest na rzeczy.

Apple ma negocjować z 5 polskimi bankami

Jak dowiedział się serwis Cashless, polskie banki, które od strony technologicznej są gotowe na wdrożenie płatności zbliżeniowych, w grudniu otrzymały od amerykańskiego giganta propozycję wdrożenia platformy Apple Pay. Informacje te są nieoficjalne, ale "potwierdzone w kilku niezależnych i sprawdzonych źródłach".

Część banków odrzuciła ponoć propozycję współpracy, ale 5 z nich ma prowadzić dalsze negocjacje. Lista ta obejmuje m.in. Alior, BZ WBK i mBank. Pozostałe banki nie są znane.

Wszystko rozchodzi się o prowizje

Apple - w przeciwieństwie do Google'a, który rozwija konkurencyjną usługę Android Pay - pobiera prowizję za każdą płatność dokonaną telefonem. I tu pojawia się problem, bo polskie banki mają niewielkie pole do negocjacji. Jak zauważa serwis Cashless, to raptem 0,2-0,3 proc. od kwoty transakcji do podziału między bankiem a Apple'em. Dlatego niektóre banki od razu odrzuciły propozycję.

Istnieją jednak przynajmniej dwa powody, dla których Apple ma wyjątkowo silną pozycję do negocjacji.

  • Po pierwsze - moduł NFC w iPhone'ach jest zamknięty, więc banki nie mogą zintegrować z nimi własnych platform płatności mobilnych.
  • Po drugie - ze względu na wysokie ceny iPhone'ów, można bezpiecznie założyć, że korzysta z nich względnie zamożna grupa klientów, która jest dla banków najcenniejsza.

Kompatybilność z usługą Apple Pay może być dla części użytkowników kartą przetargową. Kosztem prowizji banki mogą więc przyciągnąć lub przynajmniej zatrzymać u siebie klientów, którzy mają pieniądze.

Z doświadczenia wiem zresztą, że w Polsce nikt nie dba o użytkowników iPhone'ów tak bardzo jak banki. Dość wspomnieć. że część z nich zaktualizowała już swoje aplikacje o wsparcie dla wydłużonego ekranu iPhone'a X, co wśród polskich apek jest rzadkością.

Z kolei dla Apple'a Polska jest o tyle atrakcyjnym rynkiem, że jeśli chodzi o popularność płatności zbliżeniowych, jesteśmy w światowej czołówce. Ponad 90 proc. działających w naszym kraju terminali wspiera transakcje zbliżeniowe.

Zaplecze technologiczne już mamy, więc teraz banki i Apple muszą "tylko" wynegocjować finansowe warunki ewentualnego partnerstwa. Cashless twierdzi, że realny termin startu Apple Pay w Polsce to II kwartał 2018 roku, ale może to nastąpić wcześniej.

Oczywiście nie jest powiedziane, że ostatecznie wszystkie ze wspomnianych banków nawiążą z gigantem współpracę.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.