Apple się doigrał. App Store ze zmianami, na które Netflix i Spotify czekają od lat

Apple się doigrał. App Store ze zmianami, na które Netflix i Spotify czekają od lat02.09.2021 10:21

Apple po raz kolejny ugiął się pod naciskiem organów regulacyjnych. Użytkowników aplikacji multimedialnych pokroju Netfliksa czekają ważne zmiany.

App Store pobiera 30-procentową prowizję od twórców aplikacji, którzy generują więcej niż milion dolarów przychodów rocznie. Dotyczy to nie tylko cen samych gier i programów, ale i sprzedawanych za ich pośrednictwem treści. Jeśli jakaś firma wycenia abonament do swojej usługi na 50 zł netto, musiałaby oddawać Apple'owi aż 15 zł.

Nie dziwi więc, że coraz więcej firm rezygnuje z systemu płatności Apple'a.

To w połączeniu z surowym regulaminem App Store'a prowadzi do małych absurdów, które uprzykrzają życie nie tylko twórcom programów, ale i klientom

Po pobraniu aplikacji Netfliksa na iPhone'a lub iPada, nowego użytkownika czeka taki oto widok:

Ekran główny informuje, że jedynie "użytkownicy subskrybujący Netflix" mogą oglądać filmy za pośrednictwem apki. Na dole znajduje się przycisk logowania, ale nie ma możliwości założenia i opłacenia konta z poziomu aplikacji. Ba - nie ma nawet żadnej informacji na temat tego, gdzie i jak takie konto można założyć.

Oczywiście nie wynika to z widzimisię Netfliksa. Po prostu regulamin App Store'a zabrania informowania użytkowników o alternatywnych metodach płatności. Twórcy tego typu programów nie mogą umieszczać więc linków prowadzących do swoich stron internetowych.

Zmiany w App Storze. Apple da twórcom aplikacji więcej swobody

Japońska Komisja Sprawiedliwego Handlu prowadziła przeciwko Apple'owi postępowanie, gdyż - jej zdaniem - praktyki stosowane przez firmę są nieuczciwe. Apple poinformował na swojej stronie, że w związku z dochodzeniem wprowadzi zmiany w swoim regulaminie i to nie tylko w Japonii, ale i na całym świecie.

Na początku 2022 roku twórcy wybranych aplikacji mają zyskać możliwość umieszczania w swoich programach linków do zewnętrznych witryn. Za ich pośrednictwem można będzie założyć konto i opłacić dostęp do cyfrowych treści.

Dotyczy to jednak konkretnego typu aplikacji, które Apple nazywa "czytnikowymi". Mowa o programach, za pośrednictwem których można zyskać dostęp do takich treści jak wideo, muzyka, czasopisma czy książki.

Nowe wytyczne nie obejmują mikrotransakcji w grach, które - jak szacuje cytowany przez Bloomberga analityk Matthew Kanterman - odpowiadają za ok. 70 proc. wydatków w App Storze. Nie jest tajemnicą, że z tego też powodu Apple nie dopuszcza do swojego sklepu aplikacji do grania w chmurze.

Możliwe, że to dopiero początek dużych zmian w polityce Apple

Od kilkunastu miesięcy Apple znajduje się na celowniku organów antymonopolowych na całym świecie. W kierunku firmy padają zarzuty o zbyt wysokie prowizje, ograniczanie wyboru czy stosowanie praktyk prowadzących do wyniszczania konkurencji.

Pod wpływem nacisku ze strony rządzących, w listopadzie 2020 Apple zdecydował się na obniżenie prowizji mniejszym wydawcom. Deweloperzy generujący mniej niż milion dolarów przychodów rocznie oddają teraz firmie 15 zamiast dotychczasowych 30 proc. zysków.

Tymczasem w Korei Południowej na podpis prezydenta czeka ustawa, która ma zmusić Apple i Google'a do zaoferowania użytkownikom możliwości wyboru metody płatności w aplikacjach.

Niewykluczone więc, że w najbliższych miesiącach tego typu zmian będzie więcej.

Zobacz również:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.