Na co komu infrastruktura, gdy można zmienić ikonkę? U amerykańskiego operatora LTE to teraz 5G

Na co komu infrastruktura, gdy można zmienić ikonkę? U amerykańskiego operatora LTE to teraz 5G08.01.2019 16:00

Myśleliście, że rozwój i popularyzacja sieci 5G będzie żmudnym procesem, który potrwa lata? Amerykański operator AT&T udowadnia, że nie musi tak być. Wystarczy drobna aktualizacja oprogramowania i każdy telefon już teraz może mieć 5G.

Jeśli chodzi o sieć 5G w Polsce, ta na razie została uruchomiona symbolicznie w centrum Warszawy. Plan polskiego rządu zakłada pełne wdrożenie sieci nowej generacji nad Wisłą do 2025 roku. Przygotowanie stosownej infrastruktury oraz zalanie rynku kompatybilnymi urządzeniami potrwa więc u nas długie lata.

Tymczasem amerykański operator AT&T na dotarcie z 5G do milionów użytkowników potrzebował jednego weekendu.

Wystarczyło zmienić ikonkę 4G na 5G

To nie żart. Jak zauważył serwis Ars Technica, operator w ostatnich dniach zaktualizował oprogramowanie części smartfonów z Androidem. Po aktualizacji widniejący na pasku stanu symbol "4G" został zastąpiony przez znaczek "5G E".

4G jako 5G E. Tak to się robi w AT&T
4G jako 5G E. Tak to się robi w AT&T

"5G E" to skrót od "5G Evolution". AT&T zaczęło w taki sposób nazywać sieć LTE wykorzystującą nowsze standardy łączności (m.in. Carrier Agregation). Sęk jednak w tym, że u pierwszych operatorów funkcjonują one od 2016 roku i dotychczas nazywane były przez wszystkich po prostu 4G (z rzadka 4.5G). Technologia ta nie ma bowiem nic wspólnego z prawdziwym 5G.

Co najzabawniejsze, AT&T niespecjalnie kryje się z tym, że dopuścił się "drobnego" kłamstewka. Operator opublikował na swojej stronie listę zmian w nowej wersji oprogramowania dla LG V30, a jedyna wyszczególniona pozycja to "dodanie wsparcia dla wskaźnika 5G Evolution". Tak, sieć mówi wprost, że chodzi tylko o głupi znaczek.

Konkurencyjne sieci już zareagowały na ruch AT&T

Verizon podszedł do tematu na poważnie. Operator opublikował list otwarty zatytułowany "Gdy mówimy >>5G<<, mamy na myśli 5G", w którym nawołuje przedstawicieli branży do używania oznaczenia 5G tylko wtedy, gdy naprawdę chodzi o sieć nowej generacji.

T-Mobile podszedł natomiast do tematu na wesoło, pokazując na Twitterze jak w łatwy sposób zaktualizować telefon o obsługę sieci 9G.

Podobne rzeczy działy się w Polsce

Zagranie AT&T jest oczywiście karygodne i szkodliwe. Operator świadomie wprowadza swoich klientów w błąd, i powoduje zamieszanie w temacie, który dla wielu i tak jest niezrozumiałe. W rozwój i popularyzację 5G pompuje się miliardy dolarów, aby klienci naprawdę mogli odczuć zalety płynące z korzystania z sieci nowej generacji. Tymczasem największy operator w Stanach zmienia znaczek.

Nie jest jednak tak, że takie rzeczy dzieją się tylko za wielką wodą. W 2011 roku polski Play zaczął nazywać technologię HSPA+ siecią 4G, podczas gdy przez innych operatorów oznaczenie to było zarezerwowane dla standardu LTE.

Miejmy nadzieję, że w przypadku 5G takie działania się w Polsce nie powtórzą.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.