BlackBerry wycofuje się z rynku konsumenckiego - czas na duże zmiany

BlackBerry wycofuje się z rynku konsumenckiego - czas na duże zmiany21.09.2013 08:00
BlackBerry | fot. engadget.com
Michał Brzeziński

Trudno tutaj mówić o niespodziance, ale nie spodziewaliśmy się tego tak szybko - BlackBerry oficjalnie przestaje skupiać się na telefonach dla mas, za to będzie się rozwijał w kierunku przedsiębiorstw i pracowników biznesowych. A to wszystko tuż przed wyjściem BBM na Androida i iOS-a.

Ostatnie lata i tegoroczna premiera platformy BlackBerry 10 pokazywały, że firma BlackBerry nie potrafiła dostosować się do nowego kształtu rynku mobilnego. Pod koniec czerwca pisałem o wynikach kwartalnych Kanadyjczyków, które raczej nie napawały optymizmem. Potrzebna było zmiana - coś, co naprawdę mogłoby wywrzeć wrażenie na konsumentach. Tymczasem zaprezentowano model Z30. Miał to być prawdziwy flagowiec, ale wyszło jak zawsze - cytując opinię Mirona "wypada raczej przeciętnie, ale oferowany jest w ponadprzeciętnej cenie".

Pamiętacie ostatnie słabe wyniki finansowe? BlackBerry straciło wtedy 84 milionów dolarów. W tym kwartale strata sięgnęła prawie miliarda dolarów, a dokładniej 955-995 milionów dolarów. Przychody też wyglądają tragicznie, ponieważ spadły do 1,6 miliarda dolarów, czyli prawie o 50% w porównaniu z poprzednim kwartałem (3,1 miliarda dolarów).

Co było głównym powodem? Niska sprzedaż modelu Z10, na który BlackBerry bardzo liczyło. Teraz ogrom niesprzedanych smartfonów zalega w magazynach, co pochłania spore koszty. Naturalnie producent nie ujawnił konkretnych danych.

Nowa grupa docelowa, mniej urządzeń i więcej zwolnień

Poważne zmiany są potrzebne na gwałt, więc CEO Thorsten Heins ogłosił, że firma odpuści sobie rynek konsumencki. Teraz priorytetem będą urządzenia dla organizacji oraz dla "produktywnego, profesjonalnego użytkownika końcowego" czyli dla osób związanych z biznesem. Od tej pory platforma BlackBerry będzie musiała postawić na bezpieczeństwo i produktywność, a dotarcie do szerokiej rzeszy klientów zejdzie na dalszy plan.

Zmieni się także strategia odnośnie wypuszczania nowych urządzeń. Teraz na rynku mają być obecne cztery smartfony: dwa z niższej półki i dwa z wyższej. Nowy Z30 ma być flagowcem, za to Z10 czekają spore obniżki i w końcu ma stać się ofertą dla osób chcących zaoszczędzić. Nic dziwnego - w końcu sprzedanie w niższej cenie jest na pewno lepsze niż trzymanie ogromnej liczby urządzeń w magazynach.

To wszystko odbije się oczywiście na pracownikach firmy. Zwolnienia w BlackBerry ostatnio nie należą do rzadkości - liczba pracowników w ciągu dwóch lat zmalała z 17000 do 12700. A będzie znacznie gorzej: w ciągu następnego roku pracę straci około 4500 osób. To wszystko aby obciąć koszty operacyjne.

Nowy kierunek

Nowe podejście BlackBerry ma sens, biorąc pod uwagę, że rynek biznesowy to jeden z niewielu, gdzie firma ciągle trzyma się dobrze. W ostatnim kwartale liczba instalacji serwerów BlackBerry Enterprise Service wzrosła z 19 tys. do 25 tys. Być może nie brzmi to imponująco, ale wydaje się być dobrym kierunkiem rozwoju.

Inną możliwością, która ostatnio przewijała się dziesiątki razy w przeróżnych plotkach jest sprzedaż koncernu. Mówi się nawet o przejęciu jego poszczególnych części przez różnych producentów, co ostatecznie może oznaczać koniec BlackBerry.

Ironicznie, akurat w weekend, w którym dowiadujemy się o smutnych losach firmy, wypuszcza ona swój najpopularniejszy produkt na inne platformy: BBM dla Androida i iOS-a. Obydwie wersje komunikatora powinny trafić do odpowiednich sklepów już dzisiaj. Tylko czy w obliczu powyższych informacji użytkownicy zaufają BlackBerry?

Źródło: TheVergeAndroidPoliceEngadgetEngadget

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.