Aplikacja, która odróżnia oryginały od podróbek. Technologię testuje już m.in. Adidas

Aplikacja, która odróżnia oryginały od podróbek. Technologię testuje już m.in. Adidas05.07.2018 16:27
Decode rozpoznaje oryginalne produkty dzięki tagom NFC

Przeglądasz sobie serwis z ogłoszeniami i nagle trafiasz na markowe buty w mega atrakcyjnej cenie. Grzechem byłoby nie skorzystać z okazji, ale masz wątpliwości, czy aby nie trafiłeś na podróbkę. A gdyby w takiej sytuacji z pomocą mógł przyjść smartfon? Taką wizję ma nowojorski start-up Blue Bite.

Smartfon, aplikacja i NFC w walce z podróbkami

Pomysł firmy Blue Bite jest w założeniach prosty. Partnerzy mieliby umieszczać w swoich produktach przygotowane przez nią tagi NFC zawierający certyfikat autentyczności.

Klient przed zakupem mógłby po prostu uruchomić odpowiednią aplikację, przyłożyć ją do produktu i dowiedzieć się, czy jest oryginalny.

Zainteresowanych tą technologią nie brakuje

Blue Bite chwali się, że współpracuje już z ok. 15 firmami. I to nie byle jakimi; wśród nich znajdują się takie marki jak Adidas, Bulgari, Pinko, DYNE czy Sneaker Con. Ich pierwsze produkty z tagami NFC trafiły już na rynek.

Z rozwiązaniem miała już okazję zapoznać się redakcja Engadgeta. Stosowny tag został zaimplementowany w oficjalnej piłce tegorocznego mundialu - Telstar 18. Cały proces trwa ponoć ok. 10 sekund.

Aplikacja Decode potrafi potwierdzić oryginalność piłki Telstar 18
Aplikacja Decode potrafi potwierdzić oryginalność piłki Telstar 18

Docelowo ma nie kończyć się na weryfikacji autentyczności. Zeskanowanie produktu będzie mogło zainicjować inne akcje - odblokowanie dostępu do ofert specjalnych czy wyświetlenie filmu z historią marki.

A jeśli ktoś podrobi... chip weryfikacyjny?

Technologia firmy Blue Bite wymierzona jest w fałszerzy, więc powinna być ona zaprojektowana z zachowaniem potrójnej czujności. Istnieje przecież ryzyko, że fałszerze będą podrabiać produkty razem z chipami NFC. Amerykanie twierdzą jednak, że ich rozwiązanie jest skuteczne i zabezpieczone przed kopiowaniem.

Jedyna opcja jest taka, że ktoś wyjmie chip z oryginału i przełoży go do podróbki. Jest to trudne (tag jest ukryty wewnątrz produktu), ale wykonalne. Tylko pytanie, komu by się to opłacało. Żeby sprzedać replikę, najpierw trzeba by zniszczyć (a przede wszystkim mieć) oryginał. Gdzie tu sens?

W dodatku tag zawiera informacje nie tylko o oryginalności, ale i produkcie. Przełożenie chipu ze skarpetek do znacznie droższego płaszcza na nic się zda.

Wszystko w rękach partnerów

Choć pierwsze firmy wyraziły już zainteresowanie tą technologią, na razie ciężko przewidzieć, czy ma ona szansę się przyjąć. W teorii ma ona potencjał, ale nie jestem przekonany, czy wystarczająco duży. Chip NFC nie sprawi przecież, że podróbki znikną z dnia na dzień. Z kilku powodów.

  1. Nie brakuje osób kupujących podróbki świadomie, a tych nie będzie interesowało, czy dany egzemplarz ma chip, którego i tak nie widać.
  2. Klient musi wiedzieć, że taka aplikacja istnieje, a jej wypromowanie może być trudne. Salony jubilerskie nie zostaną nagle oklejone plakatami promującymi apkę, bo wiadomo, że w takich miejscach towar jest oryginalny. Sprzedawca handlujący podróbkami tym bardziej będzie nikogo o takim rozwiązaniu informował.
  3. Klient musi wiedzieć, że konkretny produkt powinien zawierać tag NFC. W innym wypadku nie będzie wiedział, czy ma w ręku podróbkę, czy po prostu produkt bez chipu.
  4. Pytanie, czy implementacja tego rozwiązania byłaby opłacalna. Nagle podniosłyby się koszty produkcji każdego egzemplarza, co przy odpowiednio dużej skali produkcji wiązałoby się z gigantycznymi wydatkami. A ostatecznie z aplikacji może skorzystać dosłownie promil klientów.

Zobaczymy. Może Blue Bite ma pomysł na wypromowanie swojej technologii, ale z pewnością nie będzie to łatwe.

Aplikacja o nazwie Decode w wersji na iOS jest już gotowa. Wcześniej służyła do skanowania tagów NFC, więc wystarczyło uzbroić ją o nową funkcję.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.