Branża wearables zmieni nasze podejście do służby zdrowia?

Branża wearables zmieni nasze podejście do służby zdrowia?17.04.2016 11:30
Źródło zdjęć: © Fitbit
Łukasz Skałba

Współczesne zegarki i opaski fitness mają mnóstwo funkcji, które mierzą różne parametry naszego życia. A gdyby tak te dane zacząć wykorzystywać bardziej profesjonalnie?

Technologie ubieralne to nie tylko smartwatche. Na rynku znajdziemy również przeróżne opaski fitness, inteligentne okulary czy nawet wkładki do butów. Niektóre z tych urządzeń mierzą wiele parametrów naszego życia. Od aktywności ruchowej, poprzez fazy snu, aż po pomiar pracy serca.

Właśnie dane zbierane przez pulsometr są dla nas dzisiaj najcenniejsze. Użytkownicy wykorzystują je obecnie tylko do swojego użytku podczas treningów, a niektórzy wręcz traktują taką funkcję tylko jako ciekawy dodatek, którym można od czasu do czasu się pobawić.

Opaska uratowała mu życie

Na pewno poważniej do tematu podchodzi pewien 42-letni mężczyzna, który został przywieziony do szpitala z arytmią serca (migotanie przedsionków). Atak taki można zatrzymać lekkim wstrząsem elektrycznym przyłożonym do pacjenta. Niestety lekarze nie wiedzieli czy pacjent przewlekle choruje na migotanie przedsionków, czy też był to stan przedzawałowy. W tym pierwszym przypadku, wstrząsy elektryczne mogłyby mu co najwyżej zaszkodzić.

Na szczęści jeden z pracowników szpitala dostrzegł, że pacjent miał na nadgarstku opaskę śledzącą aktywność (Fitbit Charge HR). Uruchomił on na jego smartfonie odpowiednią aplikację w której zobaczył zapis pracy serca z ostatnich kilku godzin. Okazało się, że serce pacjenta do tej pory pracowało normalnie i że arytmia pojawiła się nagle i nieoczekiwanie. Wskazało to na stan przedzawałowy i pozwoliło na bezpieczne użycie kardiowersji elektrycznej.

Podczas badania pacjenta zauważono że miał na sobie monitor aktywności na nadgarstku (Fitbit Charge HR, Fitbit, San Francisco, CA), który został zsynchronizowany z aplikacją na smartfon pacjenta. Funkcja zapisywania jego tętna jako część programu ćwiczeń ujawniła bazowe tętno od 70 do 80 uderzeń / min, z natychmiastowym wzrostem do zakresu od 140 do 160 uderzeń na minutę w czasie przybliżonym.

Być może gdyby nie opaska fitness, lekarze podjęliby nieprawidłową decyzję. Konsumencka technologia wearables uratował pacjentowi życie…? Brzmi doniośle, ale może właśnie tak będzie wyglądać przyszłość służby zdrowia.

W 2021 roku sprzeda się 40 razy więcej zdrowotnych wearables niż w 2015

Analitycy z firmy Tractica opublikowali raport, w którym przewidują, że w 2021 roku przychody ze sprzedaży technologii wearables dbających o nasze zdrowie, osiągną 17,8 miliardów dolarów. Zarobki takie ma wygenerować 97,6 milionów sztuk dostarczonych do klientów. Dla porównania, w ubiegłym roku, sprzedano tylko 2,5 miliona tego typu urządzeń. Poniższy wykres przedstawia szczegółowe przewidywania sprzedaży na kolejne 6 lat.

Źródło zdjęć: © Tractica
Źródło zdjęć: © Tractica

Urządzenia mierzące puls to dopiero początek. Już wkrótce mają zadebiutować technologie umożliwiające pomiar wielu innych parametrów naszego życia, które będą na bieżąco, w czasie rzeczywistym przekazywane do szpitali i lekarzy. Niektórzy sądzą wręcz, że za kilka lat wizyta u lekarza stanie się czymś zbędnym, gdyż wszystko będzie on już wiedział zdalnie - dzięki naszym opaskom i innym technologiom noszonym.

Dyrektor Tractica - Aditya Kaul - wskazuje jednak na kilka trudności z którymi będzie musiała zmierzyć się branża. Chodzi przede wszystkim o dokładność zainstalowanych w urządzeniach sensorów i czujników, a więc również o rzetelność danych przez nie generowanych. Na razie są one poglądowe i mało szczegółowe, a to nie sprzyja dokładności odczytów i późniejszej diagnozy. Żeby urządzenia wearable przyjęły się na dobre w służbie zdrowia, muszą one uporać się z tym problemem. Ludzie muszą mieć pewność, że mogą polegać na tego typu produktach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.