Cellna recenzja: MOTOROLA Q9h

Cellna recenzja: MOTOROLA Q9h10.05.2008 10:00
Karolina Adamus

Smartfon firmy Motorola z serii Q nie jest telefonem, na który zwróci uwagę przeciętny użytkownik. Jeśli się tak jednak stanie z pewnością nie powinien być zawiedziony.

Wyposażony w Windows Mobile 6.0 telefon jest raczej zaawansowanym urządzeniem i kolejnym biznesowym modelem tego typu na jaki zdecydował się amerykański producent.

Smartfon firmy Motorola z serii Q nie jest telefonem, na który zwróci uwagę przeciętny użytkownik. Jeśli się tak jednak stanie z pewnością nie powinien być zawiedziony.

Wyposażony w Windows Mobile 6.0 telefon jest raczej zaawansowanym urządzeniem i kolejnym biznesowym modelem tego typu na jaki zdecydował się amerykański producent.

[u]WYGLĄD[/u]

Wygląd telefonu na pierwszy rzut oka nie sprawia pozytywnego wrażenia. Q9h leżąc na stole wygląda na wielką cegłę, której nie mamy ochoty ruszać. Wystarczy jednak wziąć komórkę do ręki, żeby się przekonać, że nie taki diabeł straszny…

Motorola Q9h ma wymiary 118 x 67 x 11,8 mm, czyli znacznie więcej niż przeciętna komórka. Telefon jest szeroki, ale pewnie leży w ręce, a raczej w rękach, bo tak najwygodniej jest go używać. Model nadrabia grubością, która nie przekracza 12 mm. Niejeden smartfon by pozazdrościł.

Jeśli chodzi o klawisze skrótowe to nie koniec. Komórka została wyposażona w rozbudowaną sekcję nawigacyjną, w której znajdziemy podstawowe kółko nawigacyjne, klawisze odbierania i kończenia rozmowy, kasowanie oraz dodatkowe skróty do wiadomości i Internetu. Samo kółko jest niezwykle wygodne, a klawisze nawigacyjne, mimo że znajdują się na płaskiej powierzchni, zostały przegrodzone, tak, że nawet trzymając telefon w kieszeni będziemy mogli znaleźć odpowiedni przycisk.

Klawisze QWERTY wykonane zostały z tworzywa przypominającego gumę, dlatego palce nie ślizgają się po przyciskach.

Jako, że telefon nie został wyposażony w dotykowy ekran, po boku znajdziemy dodatkowe przyciski do obsługi menu, które żyją własnym życiem, ale o tym za chwilę…

[u]EKRAN[/u]

Motorola wyposażyła model w całkiem przyzwoity ekran LCD o rozdzielczości 240 x 320 pikseli i palecie 65 tysięcy kolorów, która praktycznie wygląda na o wiele większą.

Wyświetlacz jest duży, wyraźny i mieści wszystkie niezbędne funkcje. Podczas testu nie miałam problemu z jego podświetleniem, czy widocznością na zewnątrz w świetle słonecznym. Komórka zresztą została wyposażona w czujnik światła, która sam dba o intensywność ekranu.

Jedyne, co może przeszkadzać w codziennym użytkowaniu, to wspomniana powierzchnia ochronna nad ekranem.

[u]MENU[/u]

Jeśli ktokolwiek miał styczność z systemem Windows Mobile, nie powinien mieć problemów z poruszaniem się po menu. Interfejs jest raczej przyjazny użytkownikowi. Podstawowe funkcje są łatwo osiągalne już z poziomu pulpitu. Aby uzyskać zaawansowane funkcje, trzeba będzie głębiej poszperać w menu komórki.

Ekran główny, czyli pulpit telefonu mieści wszystkie potrzebne na co dzień funkcje. Oprócz zegara i daty, mamy skróty ostatnio otwieranych programów i funkcji w kolejności od najnowszych do najstarszych. Na pulpicie znajdziemy również stałe powiadomienie o stanie skrzynki odbiorczej, powiadomienie o ustawionych zadaniach oraz aktywny profil telefonu.

Działanie menu pozostawia wiele do życzenia. Działa dość stabilnie, ale nie raz zdarzyło mi się zaobserwować opóźnienia, zwłaszcza w Menedżerze Multimediów. W tym przypadku spowolnienia mogą być spowodowane zbyt długim odczytywaniem danych z karty pamięci. Telefon oferuje procesor TI OMAP 355MHz oraz 256 MB pamięci ROM i 96MB pamięci RAM, mimo to zdarza mu się spowalniać.

[u]OPROGRAMOWANIE[/u]

Od strony oprogramowania Motorola Q9h może pochwalić się kilkoma dobrymi pozycjami. Już sam fakt, że została wyposażona w Windows Mobile 6.0 Standard Edition pozwala na wiele możliwości.

Telefon oferuje technologię Microsoft Direct Push, dzięki której możemy otrzymywać maile w czasie rzeczywistym, gdy tylko znajdą się na serwerze naszej skrzynki oraz pełną synchronizację z komputerem. Konfiguracja konta POP3 i IMAP przebiega bezproblemowo.

[u]MUZYKA/WIDEO[/u]

Jako, że Motorola Q9h jest raczej modelem biznesowym niż multimedialnym, muzyka nie stoi na najwyższym poziomie. Nie oznacza to jednak, że mamy do czynienia z byle czym. Model został wyposażony w podstawowy odtwarzacz mp3 i wideo.

Muzyka jest na całkiem znośnym poziomie. Co prawda głośnik mógłby grać ciut donośniej, ale można chociaż zadowolić się czystym, nie charczącym dźwiękiem. Telefon odtwarza pliki w programie Windows Media Player Mobile 10 zapisane w formacie MP3, WAV, AAC, WMA, MPEG-4 oraz WMV.

[u]APARAT/KAMERA[/u]

Motorola Q9h wyposażona została w 2-megapikselowy aparat cyfrowy z 8-krotnym zoomem, co jest dość wyjątkową opcją w telefonach firmowych. Nie spodziewajcie się jednak cudów. Jakość zdjęć jest mało zadowalająca. Do wyboru mamy cztery style robienia fotek plus ustawienie bieli i jasności, jednak żadna z tych funkcji nie poprawia wyglądu zdjęcia. Fotki wychodzą nijakie, mało kolorowe. Jeśli chodzi o nagrywanie filmów – to samo.

[u]PAMIĘĆ[/u]

Już w samym telefonie mamy możliwość zapisania aż 256 MB danych, czyli dość sporo, jak na urządzenie przenośne. Pamięć możemy rozszerzyć kartami pamięci typu microSD, microSDHC, TransFlash oraz SDIO do aż 32 GB!

Ilość możliwych do zapisania kontaktów w książce adresowej uzależniona jest od wolnego miejsca w pamięci telefonu.

[u]ŁĄCZNOŚĆ[/u]

Motorola Q9h nie jest rozpoznawalna przez komputer, nawet jeśli każemy mu odczytać komórkę jako dysk zewnętrzny. Dostęp do telefonu uzyskujemy jedynie za pomocą Microsoft ActiveSync. Szczęśliwcy posiadający przystawkę Bluetooth lub funkcję tą w laptopie, mogą spróbować eksploracji w obrębie tejże technologii. Należy jednak pamiętać, że telefon oferuje starszą wersję Bluetooth 1.2. Przesył danych może zająć „chwilę”.

Komórkę możemy podłączyć do komputera za pomocą dostarczonego w zestawie kabla mini USB. Motorola Q9h oferuje technologię USB 2.0 Full Speed, dzięki której transfer plików trwa około 12Mbit/s.

Wielkim minusem Q9h jest brak możliwości bezprzewodowego połączenia z Internetem. HSDPA jakoś ten brak nadrabia, ale nie ma to jak telefon z WiFi.

[u]

[/u]

[u]BATERIA [/u]

Komórka została wyposażona przez producenta w baterię litowo-jonową o pojemności 1170 mAh. Według producenta telefon jest w stanie wytrzymać 4 godziny rozmowy lub ponad 6 dni czuwania. Nic z tych rzeczy.

Wskaźnik baterii topnieje za każdym razem, gdy włączony zostaje Bluetooth, obsługa HSDPA czy gdy robimy zdjęcia i słuchamy muzyki. Przy przeciętnej eksploatacji telefonu – rozmowy, muzyka, kilka odwiedzin WWW, model wytrzymuje około 2-3 dni.

[u]PODSUMOWANIE[/u]

Motorola Q9h jest niezwykle funkcjonalnym modelem, nastawionym głównie na odbiorców biznesowych, oferującym im równocześnie multimedia na całkiem znośnym poziomie. Modny wygląd komórki i jakość użytych materiałów tylko zachęca do wzięcia Q9h pod uwagę jako codziennego narzędzia pracy.

Komórka ma pewne braki, które są jednak zrekompensowane innymi równie użytecznymi funkcjami.

Telefon polecam osobom szukającym czegoś w rodzaju mini biura, użytkownikom zaznajomionym z pojęciem smartfon i tym jakie niesie ze sobą korzyści.

Zalety:

  • klawiatura QWERTY,
  • Windows Mobile 6.0,
  • staranne wykonanie z dobrych materiałów,
  • obsługa microSDHC,
  • modny wygląd,
  • obsługa sieci 3G.

Wady:

  • spowolnienia w menu,
  • słaby aparat cyfrowy,
  • brak WiFi i GPS.

Ocena: 7/10

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.