Ciąg Fibonacciego, emocje... Sukces Apple'a niejedno ma imię

Ciąg Fibonacciego, emocje... Sukces Apple'a niejedno ma imię17.07.2015 15:21
Łukasz Skałba

Kilka dni temu pisałem o tym, dlaczego Apple podbił świat. Teraz zapraszam na kolejną porcję ciekawostek o firmie, która myśli inaczej.

Emocjonujące jabłka

Wróćmy na chwilę do tematu reklam Apple'a. Oprócz tego, że zwracają uwagę na właściwe rzeczy i są skierowane do zwykłych ludzi, jest jeszcze jedna (może najważniejsza) rzecz powodująca, że są aż tak skuteczne. Słowo klucz to: emocje.

Według Wikipedii emocja to stan znacznego poruszenia umysłu. Według innych źródeł emocje to procesy, które pozwalają człowiekowi przetrwać w niebezpiecznym środowisku. Definicji jest wiele, ale jedno jest pewne - wynikiem emocji jest uwaga automatycznie skupiona na bodźcu, który te emocje wywołał, czyli w tym przypadku reklamie. Nasz mózg działa jak sito - zapamiętujemy tylko to, na co zwracamy uwagę. Reszta dociera do naszych zmysłów, ale dzięki habituacji mózg potrafi to wszystko ignorować. Jeśli więc zapamiętujemy to, na co zwracamy uwagę, a zwracamy uwagę na to, co wywołuje nasze emocje, to reklamy powinny być nimi przepełnione. Im większe emocje, tym lepiej zapamiętujemy reklamę.

Ale żeby nie było tak prosto - im mocniejszy bodziec emocjonalny, tym gorzej skojarzymy reklamę z marką. Brzmi głupio, ale są to jednoznaczne wyniki całego szeregu badań na reprezentatywnych próbach. Klient pamiętający ciekawą reklamę, ale nie kojarzący jaki właściwie produkt ona przedstawiała? Nie o to chodziło. Trzeba więc znaleźć złoty środek, a Apple robi to perfekcyjnie. Oczywiście jeszcze ważniejsze jest to na co NIE zwracamy uwagi - to co dzieje się w naszej podświadomości. Ale to już jest bardziej skomplikowane zagadnienie z dziedziny zachowań konsumenckich i psychologii reklamy.

Kolejną rzeczą godną uwagi są grafiki promocyjne i rendery urządzeń. Jest takie powiedzenie, że zdjęcie wyraża więcej niż 1000 słów. Badania naukowe potwierdziły, że dokładnie tak jest, a im grafika większa i prostsza, bardziej minimalistyczna, tym bardziej przyjazna klientowi. Na stronie Apple'A rendery jakiejś małej części iPhone'a potrafią być rozciągnięte na cały ekran. Mnie się to podoba... Zastanawiam się, dlaczego tylko Apple wie, jak działa marketing i jak funkcjonuje umysł konsumenta. Badania mówią jasno, co i jak, a inni producenci zdają się to zupełnie lekceważyć i robią po swojemu... Nie ogarniam.

Render iPhone-a rozciągnięty na całą szerokość strony, Źródło zdjęć: © Apple
Render iPhone-a rozciągnięty na całą szerokość strony
Źródło zdjęć: © Apple

Ciąg Fibonacciego sekretem Apple'a?

Wiecie dlaczego niektóre urządzenia Apple'a i elementy interfejsu iOS wydają nam się po prostu ładne, harmonijne? Okazuje się, że nie chodzi tylko o dobry gust designerów giganta z Cupertino. Za wszystkim głęboko ukryta jest nauka, matematyka. Pewnie część z Was słyszała o ciągu Fibonacciego. Każdy kolejny wyraz tego ciągu jest sumą dwóch poprzednich (1, 1, 2, 3, 5, 8 itd). Istotne dla nas jest to, że gdy podzielimy daną liczbę przez liczbę ją poprzedzającą (np. 8/5 lub 5/3), to otrzymamy wynik, który będzie się zbliżał do liczby 1,618... nazywanej złotą liczbą. Gdy weźmiemy jakieś odcinki lub figury o właśnie takiej proporcji, to otrzymamy złoty podział, boską proporcję, podział harmoniczny - właśnie te proporcje stosuje zazwyczaj Apple.

Logo Apple - złoty podział, Źródło zdjęć: © stanford.edu
Logo Apple - złoty podział
Źródło zdjęć: © stanford.edu

Najciekawsze jest to, że cały wszechświat i natura są zbudowane według złotego podziału. Kwiaty większości roślin układają się w spiralę podziału harmonicznego, tak samo jest z ich liczbą płatków czy liści - są to zawsze liczby wpisane w ciąg Fibonacciego. Na zdjęciach satelitarnych widać, że z huraganami jest dokładnie tak samo - znowu boska proporcja! Galaktyki, niektóre zwierzęta... możnaby wymieniać w nieskończoność. Także ludzkie ciało ma proporcje Fibonacciego, a nawet nasze DNA.

Ikona iCloud - złoty podział, Źródło zdjęć: © banskt.com
Ikona iCloud - złoty podział
Źródło zdjęć: © banskt.com

To niezwykłe, że prawie wszystko w naturze opiera się na tej jednej liczbie - 1,618... Badania jasno wykazują, że rzeczy, które mają zachowane boskie proporcje podobają nam się podświadomie dużo bardziej. Na przykład najbardziej atrakcyjne wydają nam się osoby, których twarze mają złoty podział. Tak samo z innymi dziedzinami życia. Nie są to wyniki najnowszych badań. Ludzie wiedzą o tym fakcie od wieków. Może nie do końca świadomie, ale jednak starożytni Grecy budowali swoje budowle z uwzględnieniem złotego podziału.

Poszczególne elementy Partenonu zbudowano zachowując proporcje złotego podziału, Źródło zdjęć: © Wikipedia
Poszczególne elementy Partenonu zbudowano zachowując proporcje złotego podziału
Źródło zdjęć: © Wikipedia

Istnieje on także od stuleci w sztuce. Chociażby utwór Canon in D skomponowany dawno temu przez Pachelbela. Jest to utwór w którym częstotliwości dźwięków mają proporcję 1,62 - znowu złoty podział. To nie przypadek, że ta harmoniczna melodyjka jest podstawą połowy współczesnych popowych hitów - mocno przerobionych, ale rdzeń jest ten sam.

CANON in D - Piano and Violin

Niezależnie od tego, czy patrzymy na naturę czy na wytwory człowieka, to co jest skonstruowane według złotego podziału, wydaje nam się harmonijne, naturalne i piękne. Inżynierowie Apple'a ciąg Fibonacciego znają doskonale i stosują złotą proporcję przy projektowaniu zarówno urządzeń, jak i software'u Powyżej najprostszy przykład, czyli logo firmy oraz ikonka iCloud oczywiście także charakteryzująca się boskimi proporcjami. Im dokładniej "studiuję" tajniki firmy Apple, tym bardziej się dziwię, dlaczego inni producenci nie korzystają z osiągnięć nauki - z psychologii, matematyki i mnóstwa innych dziedzin? A może Apple to wszystko zastrzegł i opatentował...? ;) Jedno jest pewne - do tematu Apple jeszcze powrócę...

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.