Dlaczego Polska to dla Apple rynek drugiej kategorii ?

Dlaczego Polska to dla Apple rynek drugiej kategorii ?10.03.2009 12:18
Dlaczego Polska jest dla Apple rynkiem drugiej kategorii ?
Krzysztof Basel

Tym razem ten temat dyskryminowania Polaków przez Apple poruszył dziennikarz "Gazety Wyborczej" Konrad Niklewicz. W tekście czytamy: "Każdy, kto choć raz próbował kupić muzykę czy film polskiej wersji iTunes, wie, że się nie da. (...) Jednak zgodnie z unijnym traktatem na terenie całej Unii Europejskiej ma obowiązywać swoboda przepływy dóbr i usług" - pisze autor. "Sprawdziłem, czy (i dlaczego?) Polacy i mieszkańcy innych krajów regionu są traktowani przez koncern Apple jako konsumenci "drugiej kategorii". Zobaczmy zatem.

Tym razem ten temat dyskryminowania Polaków przez Apple poruszył dziennikarz "Gazety Wyborczej" Konrad Niklewicz. W tekście czytamy: "Każdy, kto choć raz próbował kupić muzykę czy film polskiej wersji iTunes, wie, że się nie da. (...) Jednak zgodnie z unijnym traktatem na terenie całej Unii Europejskiej ma obowiązywać swoboda przepływy dóbr i usług" - pisze autor. "Sprawdziłem, czy (i dlaczego?) Polacy i mieszkańcy innych krajów regionu są traktowani przez koncern Apple jako konsumenci "drugiej kategorii". Zobaczmy zatem.

*"Komisja Europejska zauważyła to już dwa lata temu i wszczęła śledztwo. Po kilku miesiącach musiała rzucić ręcznik na matę. Apple wyjaśnił bowiem, że nie może sprzedawać muzyki online bez ograniczeń geograficznych, bo nie pozwala na to gąszcz przepisów prawa autorskiego - na każdym rynku narodowym trzeba podpisywać odrębne umowy licencyjne dla sprzedaży online." *

Jak wiemy nic się w tej sprawie nie zmieniło. ITunes dalej nie jest dostępny dla Polaków. Kupowanie muzyki lub filmów w sklepie iTunes dalej jest nie dostępne dla Polaków. Krótka odpowiedź firmy Apple nic nie wniosła do tematu. Problem podobno tkwi w skomplikowanych przepisach i rentowności sprzedaży.

Można się w większości zgodzić z tym, co pisze dziennikarz "Gazety". Tekst pokazuje jak prawo w Unii może być zagmatwane i sprzeczne. Z jednej strony Apple je łamie, dzieląc kraje Unii na "lepsze i gorsze", z drugiej zaś próbuje je przestrzegać:

„Żeby sprzedawać muzykę w jakimkolwiek państwie Unii, iTunes musi najpierw uzyskać prawa do nagrań i dzieł muzycznych w danym kraju, i przestrzegać obowiązujących w tym państwie przepisów ochrony konsumenta /.../ iTunes musi ocenić sytuację każdego kraju indywidualnie, by podjąć decyzję, czy zyski przewyższą koszty dystrybucji treści w tym kraju"

Podobno Komisja Europejska cały czas pracuje nad poprawą sytuacji, nie tylko jeśli chodzi o koncern Apple. Jak podaje Niklewicz na swoim blogu ponad 30 procent konsumentów próbujących kupić pewien przedmiot on-line przynajmniej raz doświadczyło odmowy sprzedaży ze względu na miejsce zamieszkania w innym kraju, niż ten, w którym działa dany sklep.

- Traktujemy tę sprawę naprawdę poważnie, bo otrzymujemy bardzo dużo skarg od konsumentów. Nie zgadzamy się na to, żeby jednolity unijny rynek był dzielony na części. Ale musimy znaleźć źródło problemu - komentuje sprawę Helen Kearns, rzecznik unijnej komisarz ds. konsumenckich Megleny Kunevy.

W czym zatem tkwi problem? Wydaje się, że w prawie. Jaki interes może mieć Apple w ograniczaniu sprzedaży muzyki z iTunes w niektórych krajach, w tym w Polsce? Autor tekstu "Polska, rynek drugiej kategorii" zachęca na swoim blogu do cierpliwości i pisania skarg do Komisji Europejskiej. Czy może to coś zmienić? Być może, ale jestem pewien, że raczej nie stanie się to zbyt szybko.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.