Droid RAZR - czarny koń na rynku smartfonów?

Droid RAZR - czarny koń na rynku smartfonów?17.10.2011 14:05
Zwiastun DROID RAZR? Fot. Motorola
Kamil Bąkowski

Czy pamiętacie model Motorola RAZR, jeden z najpopularniejszych telefonów na rynku w historii? To urządzenie tak samo uwielbiane, jak i nienawidzone przez konsumentów. Według ostatnich doniesień już 18 października Motorola zaprezentuje pierwszego smartfona z serii RAZR. Czy firmie powracającej na rynek z marką RAZR uda się sprzedać miliony sztuk nowego telefonu?

Motorola RAZR to słynna seria telefonów komórkowych z klapką. Pierwszy model, RAZR V3, był rozchwytywany, stanowił obiekt pożądania wielu konsumentów. Cechował się oszałamiającym designem i świetną jakością wykonania jak na tamte czasy. Aluminiowy telefon o grubości zaledwie 13,9 mm wyznaczał standardy w roku 2004, a także przez wiele kolejnych lat. Jedynym jego mankamentem był software, który odbiegał od strony sprzętowej (zauważalne ograniczenie stanowiła pamięć wewnętrzna telefonu wynosząca tylko 5,5 MB) i świetnego designu. Kolejno pojawiały się coraz "lepsze" odmiany urządzenia, a także jego ekskluzywne wersje, w tym np. modele RAZR V3i, RAZR V3x czy też Special Edition Gold RAZR V3t.

Motorola RAZR V3
Motorola RAZR V3

Z perspektywy czasu można powiedzieć, że RAZR miał swój urok. Urok taki jak iPhone. Dzięki temu właśnie odniósł sukces na rynku - sprzedał się w liczbie ponad 130 mln sztuk, stając się najbardziej popularnym telefonem z klapką w historii (czwarty najpopularniejszy telefon w historii według IDC). Podobnie jak Apple, Motorola odniosła sukces bez względu na wysoką cenę modelu RAZR, który sprzedawany był początkowo nawet za kwotę 500 dol. z umową abonencką (źródło: Engadget).

Pojawienie się na rynku modelu RAZR było porównywane z debiutem iPoda. Co więcej, telefon Motoroli sprzedawał się znacznie szybciej niż odtwarzacz MP3 Apple'a. Wystarczy spojrzeć na wykres przedstawiający sprzedaż iPoda i modelu RAZR w latach 2002-2006 (źródło: CNN).

Sprzedaż RAZR vs iPod Fot. CNN
Sprzedaż RAZR vs iPod Fot. CNN

Czy marka RAZR jest na tyle zakorzeniona w umysłach konsumentów, aby kupili oni smartfona o nazwie RAZR? Na pewno łatwiej będzie zdobyć nabywców w Stanach Zjednoczonych. Amerykanie uwielbiali Motki Razr, co potwierdzają wyniki sprzedaży tego modelu oraz obecnych urządzeń. W Europie natomiast Motorola nigdy nie była rozchwytywanym producentem.

Według firmy analitycznej NPD Group Motorola RAZR V3 była w USA najczęściej kupowanym telefonem przez 12 kwartałów z rzędu. Dopiero premiera iPhone'a, konkretnie iPhone'a 3G, odmieniła rynek urządzeń mobilnych w Stanach Zjednoczonych. Ten telefon Apple'a był najczęściej kupowanym modelem przez dorosłych konsumentów w USA. RAZR został pokonany przez iPhone'a 3G stosunkowo nie tak dawno, bo w trzecim kwartale 2008 roku.

Zmiana na pozycji lidera udowodniła wtedy, że konsumenci poszukują nie tylko modnych urządzeń ze świetnym designem, ale także funkcjonalnych. Nie zmienia to jednak faktu, że telefon, który pod względem funkcjonalności pozostawał znacznie w tyle za iPhone'em, prowadził po premierze pierwszej wersji urządzenia - dopiero druga pokonała słynny model RAZR.

Jeszcze ciekawsze wydają się dane przedstawione przez korporację Nielsen Company w 2009 roku, dotyczące okresu styczeń-październik 2009 roku. RAZR V3 był trzecim najbardziej popularnym telefonem w Stanach Zjednoczonych. W tym czasie wyprzedzał go jedynie iPhone 3G oraz BlackBerry 8300. Więcej w tabeli poniżej:

Top 10 telefonów 2009 Fot. Nielsen Company
Top 10 telefonów 2009 Fot. Nielsen Company

Jak widać, pomimo upływu czasu RAZR do dzisiaj pamiętany jest przez miliony użytkowników. W mojej rodzinie tego telefonu używałem nie tylko ja. Świadczy to o tym, że RAZR był popularny bez względu na kategorię wiekową, podobnie jak iPhone. Można nawet powiedzieć, że gdyby nie iPhone i debiut smartfonów z ekranami dotykowymi, Motorola nadal z powodzeniem sprzedawałaby telefon "ostry jak brzytwa".

Los lubi jednak płatać figle. Komórka, która wzbiła Motorolę na wyżyny popularności, spowodowała później jej upadek. Firma nie potrafiła odciąć się od modelu RAZR i stworzyć nowych, odmiennych produktów. Polegała tylko na sprzedaży kolejnych odsłon urządzenia. Konsekwencją tego jest podział Motoroli na Motorola Mobility oraz Motorola Solutions, a także przejęcie przez Google'a tego pierwszego oddziału, zajmującego się urządzeniami mobilnymi. Zakup spółki Motoroli Mobility odnotowującej coraz lepsze wyniki finansowe ma zostać sfinalizowany pod koniec tego roku lub w 2012. Pod warunkiem, że przejęcie zostanie zaakceptowane przez odpowiednie instytucje, w tym urzędy antymonopolowe.

Motorola Droid RAZR
Motorola Droid RAZR

Bartek informował o zwiastunie nadchodzącego urządzenia - Droid RAZR, przedstawiając przy okazji jego specyfikację. Czy ma on szanse stać się czarnym koniem na rynku? Ma jeden istotny czynnik przemawiający za wynikami sprzedażowymi - rozpoznawalność marki, o czym świadczą zaprezentowane wyżej wyniki. Pytanie, czy nowy Droid RAZR będzie miał to "coś", co go wyróżni, to "coś", co przesądziło o sukcesie RAZR V3. Patrząc na pierwsze zdjęcia nowej komórki, obawiam się, czy Motorola nie zabije kury znoszącej złote jaja, czy nie zapomniała o tym, że to głównie design był kluczem do powodzenia modelu „ostrego jak brzytwa”. Pozostaje mieć nadzieję, że marka RAZR w połączeniu z intensywnie promowanymi przez Verizon Droidami da pożądany efekt, a telefon nie będzie tylko jednym z wielu podobnych Androidów...

*Przeglądając informacje prasowe Motoroli, trafiłem na wiadomość o premierze MOTORAZR2 z tytułem– Faster, Smarter and Sleeker. Dla przypomnienia, zaprezentowany zwiastun nadchodzącego smartfona został zatytułowany: “Faster, Thinner, Smarter, Stronger”. Wydaje się, że nieprzypadkowo nawiązuje on do poprzedniej informacji prasowej. Coraz bardziej prawdopodobne jest, że 18 października zostanie pokazany smartfon RAZR/Droid RAZR. Wystarczy obejrzeć wideo i zwrócić uwagę na pojawiające się w tle elementy: żyletkę, kamizelkę kuloodporną wykonaną z kevlaru czy strukturę przedstawiającą budowę tego materiału.

Pojawienie się na rynku modelu RAZR było porównywane z debiutem iPoda. Co więcej, telefon Motoroli sprzedawał się znacznie szybciej niż odtwarzacz MP3 Apple'a. Wystarczy spojrzeć na wykres przedstawiający sprzedaż iPoda i modelu RAZR w latach 2002-2006 (źródło: CNN).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.