Powstaną smartfony z Facebook OS opartym na Operze?
Facebook bardzo poważnie podchodzi do rynku mobilnego, o czym już niejednokrotnie wspominaliśmy. Według ostatnich pogłosek właściciele portalu zamierzają kupić Opera Software i stworzyć własnym system operacyjny w chmurze.
29.05.2012 | aktual.: 29.05.2012 11:00
Facebook bardzo poważnie podchodzi do rynku mobilnego, o czym już niejednokrotnie wspominaliśmy. Według ostatnich pogłosek właściciele portalu zamierzają kupić Opera Software i stworzyć własnym system operacyjny w chmurze.
Wczoraj serwis Rethink Wireless sugerował, że ostatnie zakupy Zuckerberga mogą zapowiadać bardziej zdecydowane kroki w podboju rynku mobilnego. A kluczem do sukcesu ma być zakup Opera Software - jednej z najpopularniejszych przeglądarek internetowych na telefony.
Według serwisu Facebook będzie próbował stworzyć system podobny do Boot to Gecko i Chrome OS. Głównym jego elementem miałyby być usługi w chmurze - przede wszystkim portal społecznościowy czy Instagram z funkcją współdzielenia zdjęć. Motorem napędowym miałaby być w tym przypadku Opera, która poza przeglądarką oferuje wiele innych usług. Opera Unite pozwala m.in. na współdzielenie plików, odtwarzanie i streamowanie multimediów czy zapewnia dostęp do widżetów.
Czy to jest w ogóle prawdopodobne? Myślę, że tak, chociaż nie jestem pewien, co chce osiągnąć Facebook. Według plotek HTC ma zaprezentować nowy telefon brandowany znaczkiem portalu w trzecim kwartale tego roku. Tajwański producent już wyprodukował dwa telefony dedykowane Facebookowi, jednak w przeciwieństwie do HTC Salsa i Chacha nowe urządzenie ma być bardziej zintegrowane z portalem.
Wątpię, aby telefon został wyposażony w całkowicie nowy system, a już na pewno nie wydaje mi się, aby był to dobry pomysł. Oczywiście Opera daje duże możliwości zintegrowanym aplikacjom sieciowym, czego świetnym przykładem jest wbudowany klient poczty. Jednak jeśli Facebook zdecyduje się na wydanie systemu w chmurze, może się zawieść, tak jak Google z Chrome OS. Z drugiej strony Facebook to nie Mozilla, która za swoją misję uważa rozwój sieci i którą konsekwentnie realizuje przy B2G. Ten system ma dopiero wyznaczać drogę dla innych projektów w przyszłości.
Moim zdaniem bardziej prawdopodobne jest wykorzystanie podejścia Amazonu. Kindle Fire właściwie zdeklasował inne tablety oparte na Androidzie. W trzecim kwartale poprzedniego roku 62% tabletów na rynku było iPadami. Wraz z premierą urządzenia Amazonu sytuacja nieco się zmieniła - w kolejnym kwartale iPad miał 55% rynku, a Kindle Fire 17%. Innymi słowy, dwa urządzenia miały aż 72% udziałów w rynku, zostawiając 28% procent zwykłym Androidom.
Pomimo że Kindle Fire opiera się na Androidzie, to cały system jest zintegrowany z usługami Amazonu. Podobnie powinien zrobić Facebook. Na bazie systemu Google'a stworzyć swoją wersję, w pełni zintegrowaną z własnymi usługami. Jednak w przeciwieństwie do Amazonu powinien zachować natywny sklep Google Play, ponieważ aplikacje sieciowe i jego własny sklep (mimo że taki ma powstać) nie są wystarczającym bodźcem do przyciągnięcia klientów.
Jeśli Facebook rzeczywiście chce odnieść sukces na rynku mobilnym, musi przede wszystkim dostarczyć tanie urządzenia, takich jak ChaCha. Usługami w chmurze portal nie może rywalizować z ekosystemem Androida, podobnie jak obecne aplikacje sieciowe - ich rozkwit to prawdopodobnie dopiero 2013 rok. Dlatego Facebook powinien wykorzystać Androida jako platformę, na której będzie promował własne usługi. Jak sytuacja się rozwinie, przekonamy się dopiero po wakacjach.
Źródło: Rethink Wireless • Vision Mobile