Ekran OLED na tkaninie. To będzie rewolucja na rynku wearables

Ekran OLED na tkaninie. To będzie rewolucja na rynku wearables23.11.2016 15:17
Źródło zdjęć: © flickr
Łukasz Skałba

Rynek inteligentnej galanterii jest jak na razie nudny. Nawet największy gracz - Apple - nie oferuje w tym aspekcie nic ciekawego. Wkrótce może się to zmienić. Bynajmniej jednak nie za sprawą giganta z Cupertino.

Każdy szanujący się producent elektroniki ma w swojej ofercie co najmniej jeden model smartwatcha. Niektórzy mają również opaski fitness i inne gadżety noszone, jednak wszystkie te urządzenia łączy jedno - brak innowacyjnych rozwiązań. Są to tak naprawdę malutkie ekrany dotykowe noszone na nadgarstku i dublujące niektóre funkcje smartfona.

Nie jest to nawet wygodne w obsłudze, bo ekrany zegarków mają malutkie przekątne. W pewnym stopniu z problemem uporał się Apple (obracana korona na boku Watcha) oraz Samsung (pierścień wokół wyświetlacza Geara). Nie można nazwać tego jednak czymś innowacyjnym i nowym.

Rewolucją może być natomiast to, co odkryli badacze z grupy KAIST, którymi pracami dowodzi profesor Chi Kyung-chul. Odkryli oni sposób na utworzenie ekranu organicznego (OLED) na tkaninie.

Ubranie urządzeniem wearables nowej generacji

Diody organiczne tworzące panele OLED, w przeciwieństwie do paneli LCD, nie muszą mieć osobnego podświetlenia. Emitują one światło same, co pozwala na utworzenie z nich bardzo cienkiej i elastycznej warstwy.

Problemy do stworzenia koszulki będącej równocześnie jednym wielkim ekranem, były dwa. Pierwszym z nich było znalezienie odpowiedniej tkaniny. Większość powszechnie występujących w ubraniach materiałów nie nadaje się do naniesienia na nie diod organicznych, gdyż są zbyt szorstkie i chropowate.

Dużym problemem jest też ich rozszerzalność cieplna. Ubrania przyszłości nie mogą zmieniać swojej objętości pod wpływem zmian temperatury.

Źródło zdjęć: © buisnesskorea
Źródło zdjęć: © buisnesskorea

Naukowcy stworzyli więc materiał, którego powierzchnia przypomina taflę szkła, z tą jedną różnicą, że tworzywo jest giętkie podobnie jak inne, tradycyjne tkaniny.

Drugim wyzwaniem było oczywiście samo naniesienie warstwy diod na materiał. Po długich badaniach i różnych eksperymentach, naukowcy opracowali technologię opartą na próżniowym rozkładzie termicznym (taką nazwę podają źródła - prawdopodobnie chodzi tu o proces pirolizy). Dzięki temu możliwe jest naniesienie diod bez dostępu wilgoci i tlenu, a jest to niezbędne do ich dalszego, bezproblemowego działania.

Ubraniowy OLED utworzony w tym eksperymentalnym procesie charakteryzuje się żywotnością na poziomie 1000 godzin. Wyłączony natomiast, na obecnym etapie prac, wytrzymywałby przez około 3500 godzin.

Fascynująca wizja przyszłości

Wygląda więc na to, że zamiast ledwo używalnej opaski z małym dotykowym ekranikiem, w przyszłości będziemy komunikować się ze światem wykorzystując na przykład rękaw koszuli. Brzmi to niezwykle fascynująco.

Źródło zdjęć: © InformationAge
Źródło zdjęć: © InformationAge

Obecny etap prac napawa nadzieją. Na razie udało się nanieść na tkaninę ekran. Z warstwą dotykową nie powinno być problemu, gdyż tak naprawdę jest to sieć przecinających się pod kątem prostym mikro drucików, które względnie łatwo można wszyć w tkaninę. Inne podzespoły można by sprytnie rozmieścić w różnych częściach ubrania.

Być może za kilka lat nadejdą więc czasy, w których w guziku od koszuli znajdziemy Snapdragona, a ludzie będą wielkimi, chodzącymi interfejsami dotykowymi. Piękne i straszne zarazem...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.