Google sprzedaje Motorolę!

Google sprzedaje Motorolę!29.01.2014 23:15
Google sprzedało Motorolę firmie Lenovo
Źródło zdjęć: © google
Mateusz Żołyniak

To chyba najbardziej szokująca wiadomość na rynku mobilnym od dłuższego czasu. Google postanowił sprzedać Motorolę firmie Lenovo.

Gigant z Mountain View niespodziewanie poinformował dziś, że doszedł do porozumienia z Lenovo w sprawie sprzedaży Motoroli. Kwota transakcji ma opiewać na 2,91 mld dol. Chińczycy mają zapłacić 660 mln dol. gotówce i 750 mln dol. w akcjach, a pozostała część (1,5 mld dol.) zostanie rozłożona na raty, które będą spłacane przez trzy kolejne lata.

Lenovo wykupiło dział zajmujący się opracowywaniem i produkcją smartfonów, jak również część patentów firmy. Łącznie ma być ich ponad 2000, a do tego producent z Państwa Środka ma licencjonować wiele innych rozwiązań Google'a. Przejęcie Motoroli to potwierdzenie tego, że Chińczycy planują z impetem wejść w tym roku na rynek amerykański, co zresztą parę razy potwierdzali przedstawiciele firmy.

Kwota transakcji może wydawać się niska, Google zapłacił bowiem za Motorolę około 12,5 mld dol. Lwią część tej sumy stanowiły opłaty za patenty i autorskie rozwiązania, których ogółem było blisko 25 tys. (17 tys. patentów i 7,5 tys. oczekujących wniosków, z których część została już rozpatrzona). Lenovo wykupiło tylko ich znikomą część (która dotyczy zapewne hardware'u). Zdecydowana większość zastrzeżonej własności Motoroli wciąż pozostanie w Mountain View.

Poniekąd potwierdziły się więc słowa Larry'ego Page'a, który twierdził, że to głównie patenty stały za poprzednią transakcją. Świadczy o tym też fakt, że Google zatrzymał dział Advanced Technology, który zajmuje się tworzeniem nowych rozwiązań. Jednym z ostatnich projektów firmy jest Ara, czyli koncept modułowego smartfona.

Powodem odsprzedaży Motoroli Lenovo są oczywiście straty, jakie ten dział ponosił z miesiąca na miesiąc. Firmie nie pomogło ani wprowadzenie dopracowanego i świetnie zoptymalizowanego Moto X, ani wypuszczenie modelu Moto G, który jest bezsprzecznie jednym z najlepszych Androidów na tej półce cenowej.

Dla Motorola Mobility i jej fanów może nie być to jednak zła wiadomość. W przeciwieństwie do Google'a chińskiej firmie w pierwszej kolejności zależy na urządzeniach i z pewnością będzie miała pomysł na wykorzystanie potencjału odrzuconego przez wyszukiwarkowego giganta działu. Lenovo już teraz oferuje ciekawe smartfony, a gdy dołoży do nich choćby rozwiązania z Moto X, mogą powstać naprawdę dobre urządzenia.

Lenovo jest obecnie największym producentem komputerów na świecie (w zeszłym miesiącu wyprzedziło HP). Dział ten firma przejęła w końcu od IBM-a. Można więc spodziewać się, że zapowiedzi przywrócenia dawnej świetności Motorola Mobility to nie tylko pobożne życzenia. Zresztą Chińczycy na swoją szansę na globalnym rynku smartfonów czekali od dawna, a w zeszłym roku głośno było o zamiarach kupna BlackBerry czy HTC.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.