Google utrudni ci instalację aplikacji na Androida. Albo dla twojego dobra, albo dla pieniędzy

Google utrudni ci instalację aplikacji na Androida. Albo dla twojego dobra, albo dla pieniędzy21.08.2023 14:16
Kolejne zmiany w Google Play (Pavlo Gonchar/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | SOPA Images

Google najwidoczniej chce, by korzystanie ze Sklepu Play było mniej wygodne. Zmiany mogą wpłynąć pozytywnie zarówno na twoje bezpieczeństwo, jak i przychody Google'a.

Kilka lat temu Sklep Play zaczął wyświetlać przycisk "Zainstaluj" bezpośrednio na liście z wynikami wyszukiwania aplikacji. Dzięki temu przed instalacją szukanego programu nie trzeba było otwierać jej pełnej karty ze wszystkimi szczegółami.

Z jednej strony zwiększyło to wygodę korzystania z zasobów sklepu. Z drugiej natomiast było zbawieniem dla twórców kiepskich programów, bo pominięcie karty z opisem i komentarzami zwiększa ryzyko nadziania się na podróbkę lub apkę marnej jakości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Google zaczął utrudniać instalację wyszukiwanych aplikacji

Część użytkowników zauważyła, że przycisk "Zainstaluj" zniknął z większości wyników wyszukiwania. Zmiana została wprowadzona w sposób niekonsekwentny, więc najpewniej znajduje się w fazie testów, ale można już się domyślić, do czego Google dąży.

Gdy wyszukuję bardzo ogólne hasło "game", Sklep Play nie wyświetla przycisku instalacji przy żadnym wyniku. Chcąc zainstalować jakąś grę, muszę przejść do jej pełnej karty.

Google Play, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Google Play
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Gdy jednak szukam konkretnego tytułu "Subway Surfers", mogę go zainstalować bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki.

Google Play, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Google Play
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Serwis Android Police spekuluje, że Google chce w ten sposób zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników, niejako zmuszając ich do podejmowania świadomych decyzji. Jeśli ktoś szuka konkretnego programu wpisując jego pełną nazwę, Sklep Play ułatwi mu instalację. W innym wypadku konieczne będzie rzucenie okiem na kartę aplikacji, co zwiększy szansę na podjęcie świadomej decyzji.

Osobiście mam jednak inną teorię.

Gdy nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze?

Teoria Android Police ma sens, ale mam własną. Gdy szukam konkretnego programu "Adobe Reader", przycisk instalacji widoczny jest zarówno przy nim, jak i zupełnie innym programie, który jest reklamowany.

Google Play, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Google Play
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

To samo, gdy wpisuję mało konkretne hasło "browser". Sklep Play eksponuje wówczas reklamowaną przeglądarkę Firefox i wyświetla przy niej - i tylko przy niej - przycisk instalacji.

Google Play, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Google Play
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Podejrzewam więc, że testowane zmiany mają - przy okazji lub przede wszystkim - zwiększyć skuteczność reklam w Sklepie Play. Gdy ukryje się przycisk instalacji z większości wyszukiwanych pozycji, rośnie prawdopodobieństwo, że użytkownik zainstaluje promowany program, prawda? A to ostatecznie może znacznie zwiększyć wpływy z reklam, które są przecież głównym źródłem przychodów całej korporacji.

Podkreślam jednak, że są to jedynie moje domysły. Swoje prawdziwe intencje zna tylko Google.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.