Gra Angry Birds podbija świat, przekraczając pół miliarda pobrań

Gra Angry Birds podbija świat, przekraczając pół miliarda pobrań04.11.2011 12:10
Angry Birds, fot. Telegraph.co.uk
Kamil Bąkowski

Gra Angry Birds stała się fenomenem na skalę światową. Produkcja stworzona z myślą o iPhonie zdobyła ogromną popularność i dzisiaj jest dostępna nie tylko na smartfony, ale też na komputery i konsole. Angry Birds to jedna z najczęściej pobieranych gier na świecie (pół miliarda ściągnięć). Co jest kluczem do sukcesu?

Gra Angry Birds stała się fenomenem na skalę światową. Produkcja stworzona z myślą o iPhonie zdobyła ogromną popularność i dzisiaj jest dostępna nie tylko na smartfony, ale też na komputery i konsole. Angry Birds to jedna z najczęściej pobieranych gier na świecie (pół miliarda ściągnięć). Co jest kluczem do sukcesu?

Historia Angry Birds

Wściekłe latające ptaki zna dzisiaj większość z nas. Nikt nie mógł przewidzieć, że gra odniesie tak niesamowity sukces. Dokładnie w grudniu 2009 roku powstała pierwsza gra Angry Birds wydana dla urządzeń działających pod kontrolą systemu Apple'a. Nieskomplikowana fabuła nie wróżyła aż takiej popularności: oto złe świnie ukradły jajka ptakom, a w odwecie rozgniewane ptaki postanowiły zaatakować świnie. Gwoli wyjaśnienia (nie wierzę, że ktoś nie wie, jak się gra w Angry Birds): zadaniem gracza jest wystrzelenie ptaków z procy i zniszczenie świń.

Do sierpnia 2010 roku odnotowano "zaledwie" 11 mln pobrań darmowej wersji oraz 6-7 mln wersji płatnej gry [źródło: VentureBeat]. W tym czasie Peter Vesterbecka, dyrektor ds. marketingu Angry Birds, tytułowany jako Mighty Eagle (tłum. wszechmogący ptak), założył, że gra przekroczy 100 mln pobrań. Prognozy lubią płatać figle i sam Vesterbecka może być zaskoczony osiągnięciem tak niesamowitej popularności.

Kluczem do wzrostu rozpoznawalności marki gry Angry Birds było wydanie produkcji na kolejne urządzenia. Do końca 2010 roku Rovio wypuściło wersje m.in. na systemy Android, Symbian^3, webOS.

Angry Birds dostępne już wszędzie - nie tylko w postaci gier mobilnych

To zdanie najlepiej opisuje wydane odsłony latających ptaków. Gra pojawiła się na konsole stacjonarne (PlayStation 3), przenośne (PlayStation Portable), nie wspominając o wersji na pecety, komputery Mac (dostępna w Mac App Store) czy nawet specjalnej odsłonie na przeglądarkę Chrome (dostępna w Chrome Web Store).

Na jednej edycji Angry Birds nie mogło się skończyć. Rovio wydało kilka specjalnych edycji gry, w tym sezonową, poświęconą Halloween, która doczekała się kolejnych ekskluzywnych poziomów - Angry Birds Seasons; odsłonę związaną z filmem Rio - Angry Birds Rio; edycję Angry Birds dla telefonów Nokia z Symbianem wykorzystujących NFC - Angry Birds Magic.

Angry Birds to nie tylko gra, lecz także marka, która wykroczyła poza świat mobilnych produkcji. Niektórzy przepowiadali szybki koniec marki z powodu skupienia się wokół tylko jednego produktu. Ale czy przykład Mario Bros nie świadczy o tym, że firma, odpowiednio zarządzając swoją ekskluzywną marką, może wzbić się na wyżyny popularności?

Tak jest właśnie z Rozgniewanymi ptakami, które dzisiaj odnoszą sukces również jako inne produkty: maskotki, poduszki, ciasteczka, głośniki, etui - to jedynie znikoma część z możliwych sposobów wykorzystania siły marki (mowa zarówno o produktach licencjonowanych, jak i nie). Wystarczy przecież spojrzeć na sieć T-Mobile, która postanowiła użyć Angry Birds do własnej kampanii reklamowej. Miała ona zwiększyć popularność smartfonów i tabletów.

Wokół marki można zbudować jeszcze większe zainteresowanie. Przykładem tego jest książka z przepisami kucharskimi, mająca zostać niedługo wydana: "Bad Piggies Egg Recipes”, czy film, który może powstać prędzej czy później. Poniżej zwiastun parodii Angry Birds.

Zamiłowanie do Angry Birds nabiera nowych wymiarów

Popularność Angry Birds nie maleje dzięki kolejnym odsłonom produkcji, nowym poziomom, a także dostępności na kolejne platformy. Niedawno stwierdziliśmy, że bez Angry Birds nie wyobrażamy sobie smartfona, dzisiaj ta sama produkcja trafia do zwykłych telefonów. Nokia zapowiedziała wydanie modeli z serii Asha, Nokia Asha 300 oraz 303 z preinstalowaną grą Angry Birds - to kolejny krok, który zwiększy jej rozpoznawalność.

Obecnie Angry Birds to druga najpopularniejsza płatna aplikacja w App Store dla iPhone'a. Wersja darmowa Angry Birds wraz z Angry Birds Seasons zajmuje odpowiednio pierwsze i drugie miejsce wśród najlepszych bezpłatnych aplikacji w Android Markecie.

O Angry Birds mówili i pisali wszyscy

Produkt, który zdominował  sklepy z aplikacjami, w tym App Store, Android Market, pojawił się na ustach wielu amerykańskich komików, w tym np. Conana O'Briena oraz aktora znanego z roli w serialu "How I Met Your Mother", Neila Patricka. Do uzależnienia od gry przyznawali się również celebryci, aktorzy.

Angry Birds łączy prostotę mobilnej produkcji z niesamowitą grywalnością. Każdy, kto choć chwilę grał w Angry Birds, chce pobić rekord swój lub znajomego na danym poziomie. Nie wspominając o tym, że niektóre plansze wymagają wcześniej obranej strategii lub odrobiny szczęścia. Produkt Rovio zyskał popularność nie tylko dzięki samej grywalności, ale przede wszystkim cenie oraz przedstawieniu gry mainstreamowej kierowanej do szerokiego grona odbiorców.

W Angry Birds nie wstydzi grać się dorosły, dzieci również mają niezły ubaw. Niewiarygodne, że pierwotnie gra mobilna stała się bardziej popularna niż słynne produkcje Nintendo na konsole - Super Mario Bros (sprzedany w liczbie ponad 40 mln sztuk) czy Wii Sports (sprzedany w liczbie blisko 77 mln). Na koniec warto zauważyć, że to dzieło studia Rovio zmieniło sposób postrzegania gier przez wiele osób.

Jak wyleczyć się z uzależnienia od Angry Birds? Nie ma nic prostszego" wystarczy postąpić zgodnie z poniższym fragmentem infografiki, czyli usunąć grę z urządzenia [źródło, pełna infografika ]. Ta decyzja jest trudna dla wielu z nas. Nie wiem jak Wy, ale ja po napisaniu tego tekstu biorę się za kolejny poziom w Angry Birds. Może tym razem nareszcie go ukończę.

Infografika Angry Birds, fot. Aytm.com
Infografika Angry Birds, fot. Aytm.com

Źródło: Rovio

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.