Granie w chmurze dla Androida i iOS-a... ale jeszcze nie dla nas

Granie w chmurze dla Androida i iOS-a... ale jeszcze nie dla nas08.12.2011 18:26
OnLive | fot. theverge.com
Michał Brzeziński

O usłudze OnLive mówi się już od kilku miesięcy, po tym jak firma zaprezentowała swoje możliwości na targach związanych z grami oraz urządzeniami mobilnymi. Wreszcie zwykły śmiertelnik może sprawdzić, jak dużym krokiem jest przeniesienie takiej formy rozrywki do chmury.

Wiele razy zastanawialiśmy się nad tym, czy tablet lub telefon mogą zastąpić przenośną lub nawet stacjonarną konsolę do gier. Rynek mobilny rozwija się bardzo szybko, a specyfikacje powoli zaczynają zagrażać przenośnym komputerom, jednak ciągle brakuje mocy obliczeniowej, która zapewniłaby zabawę z najnowszymi produkcjami, a także kompatybilności pomiędzy systemami. Poza tym sterowanie na ekranie dotykowym wypada blado na tle starych, dobrych padów - w tej kwestii potrzeba dużych zmian. Rozwiązaniem wszystkich problemów ma być usługa OnLive.

To nowatorskie rozwiązanie typu Cloud Gaming, w którym wszystkie potężne operacje obliczeniowe przeprowadzają za nas komputery umieszczone w chmurze. Taki system znacząco odciąża urządzenie, które skupia się głównie na odbieraniu gotowych danych. Oczywiście do tego konieczne jest porządne połączenie z Internetem. Domowe Wi-Fi się sprawdzi, ale łączność 3G, choć według specyfikacji powinna, najprawdopodobniej nie zapewni wystarczającej płynności. Na prawdziwie mobilne granie musimy poczekać, aż operatorzy rozwiną sieć LTE.

Obecnie usługa jest w pełni dostępna tylko dla mieszkańców Stanów Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii, ale w niedalekiej przyszłości jej zasięg ma objąć także pozostałą część Europy oraz Azję.

Lista wspieranych urządzeń:

  • tablety:  Acer Iconia Tab A500, ASUS Eee Pad Transformer, HTC Flyer, Motorola Xoom, Samsung Galaxy Tab, Sony Tablet S, Toshiba Thrive, HTC Jetstream;
  • telefony: HTC Nexus One, HTC Sensation, HTC Sensation XL, HTC Rezound 4G, Motorola Droid 2, HTC EVO Motorola Droid X2, Motorola DROID BIONIC 4G, Motorola DROID RAZR 4G, Motorola Photon 4G, Samsung Galaxy S II 4.

Jak widać, żałować mogą jedynie użytkownicy tabletów, ponieważ lista wspieranych smarfonów jest uboga w urządzenia spoza USA. Oczywiście wkrótce więcej modeli dołączy do tej grupy. Ciekawe jest to, że nawet tak wiekowy (jak na obecne standardy) telefon jak Nexus One radzi sobie z obsługą OnLive - na razie jedynym oficjalnym wymaganiem pozostaje Android 2.3.

A co z urządzeniami Apple'a? Aplikacja na Androida jest już dostępna w Markecie, a OnLive na iOS-a czeka wyłącznie na akceptację AppStore, która powinna nastąpić w ciągu kilku dni. Na razie nie wiadomo, jak wygląda oficjalnie wspierana lista, ale pewniaki to iPhone 4 i 4S oraz obydwie wersje iPada.

Użytkownicy nowej usługi mogą wypróbować za darmo grę LEGO Batman, a także wypożyczyć jedną z 200 dostępnych gier. W OnLive można wykupić tytuł na określony czas, np. 3 lub 5 dni. Wprowadzony jest również droższy karnet tygodniowy lub miesięczny, gdy możemy korzystać ze wszystkich dostępnych gier. Każdą pozycję można wcześniej wypróbować, a po zapłaceniu kontynuować z miejsca, w którym skończyliśmy demo.

Dostępnych jest 25 produkcji dostosowanych pod grę z wykorzystaniem panelu dotykowego, przy pozostałych trzeba będzie użyć bezprzewodowego kontrolera OnLive, który za kilka dni pojawi się w sklepach w cenie 49,99 dolarów, czyli ok. 170 zł.

Celem projektu jest połączenie wszystkich platform, ponieważ grać możemy nie tylko na urządzeniach mobilnych, ale także na komputerze. Stan gry jest automatycznie zapisywany i przerywając zabawę na jednym sprzęcie, bez problemu dokończymy ją na drugim.

OnLive to świetny pomysł. Ciekawi mnie tylko, jak sprawdzi się w praktyce, czy rzeczywiście granie poprzez sieć komórkową będzie możliwe oraz jak poradzą sobie serwery, gdy usługa zdobędzie popularność. OnLive do mnie trafia i z niecierpliwością czekam na jego pojawienie się w Polsce.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.