Hagenuk MT-2000: wyprzedzająca swoje czasy komórka firmy, o której pewnie nigdy nie słyszałeś

Hagenuk MT-2000: wyprzedzająca swoje czasy komórka firmy, o której pewnie nigdy nie słyszałeś18.04.2018 18:16

Dziś cofniemy się do roku 1994 i przyjrzymy się komórce, która już dawno wylądowała na śmietniku historii, bo o samym producencie nie pamięta już praktycznie nikt.

Hagenuk - niemiecka firma telekomunikacyjna z ponad 100-letnią historią

Hagenuk to założone w 1899 roku niemieckie przedsiębiorstwo, które słynęło przede wszystkim z produkcji sprzętu telekomunikacyjnego oraz radiowego.

Cały zakres działalności firmy jest jednak znacznie szerszy, bo w swojej sięgającej XIX wieku historii zajmowała się ona także m.in. sprzętem dla płetwonurków. Z kolei w latach 1939-1945 jedna z należących do niej spółek trudniła się produkcją materiałów wybuchowych.

W pierwszej połowie lat 90 dla zarządu firmy stało się jasne, że telefonia komórkowa to przyszłość.

Hagenuk MT-2000 to najbardziej przełomowy telefon w ofercie firmy

Wspomniana komórka trafiła do sklepów w roku 1994. Było to urządzenie jak na swoje czasy tak przełomowe, że gdyby nie późniejsze fatalne decyzje biznesowe, Hagenuk mógłby być dziś jednym z największych graczy na rynku.

Dzwonienie? Nuda. Mobilne granie to jest to

Hagenuk MT-2000 to jeden z pierwszych telefonów na świecie, który miał preinstalowaną grę. Był nią kultowy Tetris.

Zdania na temat tego, czy Hagenuk zasłużył na palmę pierwszeństwa, są mocno podzielone. IBM Simon - pierwszy smartfon na świecie - także miał wbudowaną grę i choć również trafił do sprzedaży w roku 1994, jego prezentacja odbyła się wcześniej, bo już w listopadzie 1993.

Niestety nie zachowały się żadne informacje na temat rynkowej premiery MT-2000, by można było stwierdzić, czy Niemcy chociaż na sklepowych półkach byli pierwsi.

Tak czy inaczej, w najgorszym wypadku Hagenuk MT-2000 był drugą komórką z grą w historii. Warto w tym miejscu odnotować, że ówczesny lider - Nokia - po raz pierwszy zainstalował grę na telefonie w roku 1997, czyli 3 lata później. Mowa o Snake'u na Nokii 6610.

Zapomnij o wystającej antenie

Pod jednym względem Hagenuk bezapelacyjnie zdeklasował konkurencję. MT-2000 to pierwsza na świecie komórka z wewnętrzną, niewystającą anteną.

Hagenuk MT-2000, Źródło zdjęć: © Kraftux / Wikimedia
Hagenuk MT-2000
Źródło zdjęć: © Kraftux / Wikimedia

Starsi z was mogą pamiętać, że wcześniej wspólnym mianownikiem wszystkich komórek były wystające, szpecące i ograniczające mobilność anteny. Niemcom jako pierwszym udało się stworzyć nieskazitelną bryłę. Warto w tym miejscu odnotować, że w roku 1996 firma uzyskała patent na to rozwiązanie.

Rywal z Finlandii swoją pierwszą komórkę z anteną wewnętrzną - Nokię 8810 - wypuścił z 4-letnim poślizgiem, w roku 1998.

Hagenuk szybko dostrzegł też potencjał klawiszy programowych

W pierwszej połowie lat 90. praktycznie wszystkie komórki miały arsenał przycisków, z których każdy miał tylko jedną, ściśle określoną funkcję. Niemiecki producent w modelu MT-2000 umieścił pod wyświetlaczem dwa programowe klawisze, których funkcje uzależnione były od aktualnie wyświetlanego na ekranie elementu interfejsu.

Hagenuk MT-2000
Hagenuk MT-2000

Wiem, coś takiego wydaje się naturalne i oczywiste, ale wówczas wcale takie nie było. Hagenuk uważany jest za jedną z pierwszych firm stosujących to rozwiązanie.

Takie klawisze zastosował zresztą nawet wcześniej, bo już w modelu MT-900 z roku 1992. Dodam tylko, że ten pojawił się raptem 4 tygodnie po premierze Nokia 1011 - pierwszego mikrotelefonu Nokii z łącznością GSM.

Niestety Hagenuk MT-2000 nie odniósł sukcesu

Wspomniany model naprawdę wyprzedził swoją epokę. Każda z jego unikatowych cech po wielu latach stała się rynkowym standardem, więc taki produkt był skazany na sukces, prawda? Cóż... Nieprawda.

Niestety MT-2000 mimo licznych zalet wrył się w pamięci konsumentów głównie za sprawą wyjątkowo niewielkiej wytrzymałości na uszkodzenia mechaniczne, co źle wpłynęło na reputację marki. Ta także przez inne decyzje biznesowe popadła w ogromne kłopoty finansowe i w drugiej połowie lat 90. dwukrotnie składała wniosek o ogłoszenie upadłości.

Wybrane spółki wchodzące w skład korporacji zmieniły jednak właścicieli, dzięki czemu marka Hagenuk powoli dogorywała jeszcze przez kilkanaście lat. W okolicy 2010 roku wypuściła nawet do sprzedaży komórki dla seniorów, które możecie kojarzyć, bo pojawiły się także w Polsce, choć pod brandem naszego rodzimego myPhone'a.

Hagenuk Fono E100 i myPhone 1070 CHIARO to ten sam telefon
Hagenuk Fono E100 i myPhone 1070 CHIARO to ten sam telefon

Kierownictwo firmy wykazało się tak dobrym wyczuciem trendów, że prawdopodobnie niewiele brakowało, by Hagenuk stał się globalnie rozpoznawalnym gigantem. Jak jednak widać, wyprzedzający swoją epokę produkt nie zawsze jest gwarantem sukcesu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.