HD Voice+ w T-Mobile, czyli jeszcze wyższa jakość rozmów telefonicznych!

HD Voice+ w T-Mobile, czyli jeszcze wyższa jakość rozmów telefonicznych!29.09.2017 12:47
Mateusz Żołyniak

Sieć T-Mobile poinformowała właśnie o wprowadzeniu standardu HD Voice+, który zapewnić ma jeszcze wyższą jakość dźwięku podczas rozmów. Przynajmniej, gdy użytkownicy będą korzystać z iPhone'ów 8...

Czym właściwie jest technologia HD Voice?

Technologia HD Voice jest odpowiedzią na problem słabej jakości rozmów prowadzonych przy użyciu smartfonów. Sieci operatorów standardowo obsługują zakres częstotliwości zaledwie od 300 Hz do 3,4 kHz.

Biorąc pod uwagę, że zakres ten dla głosu ludzkiego waha się od 80 Hz do 14 kHz, nie powinno dziwić to, że dźwięk słyszany w słuchawce może znacznie różnić się od tego, który słyszy się podczas rozmowy "na żywo". Z pomocą przychodzi tu jednak technologia HD Voice, z której można korzystać już na sieciach 3G.

Zakres częstotliwości słyszanych przez człowieka oraz przesyłanych w sieciach komórkowych
Zakres częstotliwości słyszanych przez człowieka oraz przesyłanych w sieciach komórkowych

Wykorzystywane w niej kodeki umożliwiają obsługę dźwięku z zakresu od 50 Hz do 7 kHz - to co słyszane jest w słuchawce bardziej przypomina naturalny głos rozmówcy. HD Voice zostało nie tylko wprowadzone przez polskich operatorów, ale i wspierane jest przez całą masę smartfonów.

Jakie przewagi ma rozwiązanie HD Voice+?

Rozwój tej technologii nie stoi jednak w miejscu. Już jakiś czas temu opracowano ulepszoną wersję standardu, którą - jako pierwsza sieć w Polsce - wprowadza właśnie T-Mobile. HD Voice+ jest rozwiązaniem, które bazuje na nowym kodeku EVS (Enhanced Voice Services). Co on umożliwia?

Podstawową zaletą jest rozszerzenie zakresu przenoszonego dźwięku o wyższe częstotliwości. HD Voice+ ma obsługiwać zakres od 50 Hz do 14 kHz. Już samo to sprawi, że dźwięk jest bliższy naturalnemu (jego ton). Technologia ma ponadto wpłynąć na poprawę jakości dźwięku - możliwe ma być nawet osiągnięcie jakości zbliżonej do CD (16-bitowy z częstotliwością próbkowania 44,1 kHz).

Jak to możliwe? No cóż, w HD Voice+ wykorzystany jest szereg dodatkowych funkcji, które dostosowują dźwięk do rodzaju jego źródła, wykrywania aktywności głosu czy redukują szum tła (generowanie wyciszających fal).

Kto będzie mógł korzystać z opcji HD Voice+?

Pierwszymi smartfonami, które będą wspierały HD Voice+, są nowe iPhone'y 8 i 8 Plus. Nieco później dołączyć powinien do nich model iPhone X, ale na debiut rynkowy topowej nowości Apple'a będzie trzeba jeszcze trochę poczekać (start sprzedaży zaplanowany jest na początek listopada).

Apple IPhone 8 i 8 Plus
Apple IPhone 8 i 8 Plus

Co z urządzeniami działającymi na Androidzie? No cóż, tu sprawy się nieco komplikują. Rozwiązanie EVS wspierają teoretycznie np. topowe modele Samsung Galaxy S, ale póki nie będą one obsługiwać HD Voice+. Producent musi wcześniej zadbać o stosowne certyfikaty, aby T-Mobile mógł wprowadzić rozwiązanie.

Przedstawiciele polskiego oddziału operatora jasno wskazali, że HD Voice+ zostanie udostępnione na wszystkich androidach, które będą spełniać wymogi HD Voice+ (technologia i certyfikacja). Zauważyli przy tym, że nadchodzące topowe nowości już na starcie powinny być tworzone z myślą o tym rozwiązaniu.

W jakich warunkach aktywne jest HD Voice+?

Na koniec dodam słów kilka o uruchamianiu HD Voice+, a konkretnie - braku tej konieczności. Rozwiązania tego nie trzeba dodatkowo aktywować, wystarczy, że ma on włączoną możliwość korzystania z tej technologii. Jej ona automatycznie aktywowana, gdy użytkownicy mający telefony wspierające HD Voice+ rozmawiają ze sobą w sieci LTE (VoLTE) czy Wi-Fi (VoWiFi/Wi-Fi Calling).

Dotyczy to oczywiście rozmów wewnątrz sieci T-Mobile. Pozostali operatorzy stosowne rozwiązanie muszą wdrożyć we własnym zakresie. Oby użytkownicy nie musieli długo na to czekać.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.