Historia mobilnej bankowości

Historia mobilnej bankowości02.04.2010 16:32
Andrzej Biernacki

Bankowość mobilna wywodzi się z bankowości internetowej, która pozwala na zarządzanie pieniędzmi za pomocą peceta i WWW. Ta jest z kolei częścią bankowości elektronicznej - pakietu usług oferowanych przez banki, umożliwiającego dostęp do pieniędzy za pośrednictwem komputerów, bankomatów czy telefonów stacjonarnych.

Pomysł w praktyce jako pierwsza zrealizowała współpracująca z Deutsche Bankiem spółka Paybox. Założyli ją Mathias Entemann i Eckart Ortwein. Rozpoczęli działalność w Niemczech, a także w Austrii, Szwecji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. W tych krajach konsumenci najwcześniej uzyskali dostęp do bankowości mobilnej.

W 2003 z rozwiązań firmy Paybox korzystało już ponad milion ludzi. Niestety wtedy Deutsche Bank zdecydował się wstrzymać finansowanie projektu. Spółka zlikwidowała wszystkie filie prócz austriackiej. Sił w bankowości mobilnej próbowały również takie międzynarodowe korporacje jak Nokia, France Telecom czy Siemens. Żadna nie odniosła sukcesu.

Rozwój protokołu WAP i SMS-ów

W 1998 roku powstała pierwsza wersja protokołu WAP, który umożliwiał przeglądanie stron WWW w telefonach. Konsumenci otrzymali dostęp do przelewów przez komórki niedługo później. Strony oparte na WAP były prymitywne i mało bezpieczne. Jeszcze gorsze parametry oferował drugi, równolegle rozwijający się kanał, czyli SMS-y.

Zaczął on pełnić głównie funkcje uzupełniające. W ostatnich latach zastąpił listy haseł jednorazowych wykorzystywanych do przeprowadzania operacji. Obecnie wiele banków, w tym polskich, przesyła kody do telefonów komórkowych swoich klientów. Rozwiązanie takie jest dużo bezpieczniejsze od papierowych list.

Bardziej rozbudowaną wersją kanału SMS-owego są automatyczne serwisy telefoniczne (Interactive Voice Response). Początkowo oferowały one tylko podstawowe funkcje. Z czasem użytkownicy zyskali możliwość przeprowadzania operacji tak złożonych, jak nabywanie jednostek uczestnictwa w funduszach czy zakładanie lokat.

Najnowszym i najbardziej rozbudowanym sposobem realizowania transakcji przez telefon komórkowy jest wydana przez bank aplikacja, którą konsument instaluje w swoim aparacie. Zawiera dużą liczbę dodatkowych funkcji oraz mechanizmy zwiększające bezpieczeństwo.

Bankowość mobilna w Polsce

Bankowość mobilna nad Wisłą zaczęła rozwijać się w pierwszych latach XXI wieku. W Polsce było już wtedy kilkanaście milionów komórek. Instytucje finansowe bez problemu zaadaptowały SMS-y, a także protokół WAP. Liderem był BZ WBK, który uruchomił mobilną stronę już w 2000 roku.

W ciągu ostatnich lat wiele polskich firm wprowadziło mobilne usługi dodatkowe, na przykład pozwalające na doładowywanie telefonów komórkowych, zapoznawanie się z aktualnymi kursami walut albo notowaniami jednostek funduszy inwestycyjnych.

Niestety nadal pozostało wiele do zrobienia. Największym problemem dla polskich klientów jest mała dostępność aplikacji mobilnych pozwalających na realizowanie przelewów i innych operacji. Takie programy na telefony komórkowe oferują tylko nieliczne firmy nad Wisłą. Popularyzacja tego rozwiązania to główne wyzwanie na najbliższe lata.

Polska musi gonić nie tylko bogate kraje Ameryki Północnej i Zachodniej Europy. M-banking przyjął się świetnie w wielu państwach rozwijających się, takich jak Sudan, Kenia, Republika Południowej Afryki, Argentyna, Brazylia, Meksyk czy Iran. W tych krajach działają na przykład usługi do szybkiej realizacji płatności.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.