HP chce wrócić na rynek smartfonów i ma dobry pomysł na siebie

HP chce wrócić na rynek smartfonów i ma dobry pomysł na siebie15.01.2014 13:21
HP Slate 7 VoiceTab
Źródło zdjęć: © Engadget
Mateusz Żołyniak

HP już wkrótce może wrócić na rynek mobilny z nowymi smartfonami. Wygląda na to, że strategia firmy w segmencie telefonów będzie teraz zdecydowanie lepsza.

Producenci komputerów od dłuższego czasu szukają dla siebie miejsca na rynku mobilnym. W zeszłym roku sprzedaż komputerów (w tym notebooków) po raz kolejny spadła, i to odczuwalnie. Już w październiku zeszłego roku Gartner informował, że sprzedaż komputerów w porównaniu z 2012 rokiem spadła o ponad 8%. Dane te potwierdziła niedawno firma IDC. W jej raporcie można przeczytać o siódmym z kolei kwartale, w którym zanotowano spadek sprzedaży pecetów. W trzecim kwartale spadek wyniósł 5,6%, a w całym 2013 roku aż 10% względem 2012 roku.

Producenci oczywiście zdają sobie z tego sprawę i próbują znaleźć dla siebie miejsce na rynku mobilnym. Świadczą o tym na przykład coraz odważniejsze działania Lenovo, Asusa czy Acera. To samo dotyczy HP, które w Q3 2012 roku, mimo że utrzymało się na drugiej pozycji w rankingu producentów komputerów, zanotowało spadek o ponad 8%.

HP Pre3
HP Pre3

Firma zastanawia się poważnie nad tym, czy nie wejść ponownie na rynek z własnymi smartfonami, które mają być dopełnieniem oferty tanich tabletów z Androidem. Nie jest to pierwsza próba powrotu Hewlett-Packarda, który w czasach świetności Windows Mobile miał całkiem udaną biznesową linię urządzeń iPAQ z klawiaturami QWERTY. Amerykanie próbowali już z wykupionym od Palma systemem webOS oraz smartfonami Pre 3 i Veer (był też tablet TouchPad, na którym można była zainstalować Androida). Nikomu nie trzeba jednak przypominać, jak skończyła się historia systemu, który obecnie LG wykorzystuje w Smart TV.

W zeszłym roku przez chwilę było głośno o topowym smartfonie HP. Miał się opierać na systemie Google'a i czterordzeniowym układzie Snapdragon 800. Plotkowano o wykorzystaniu nietypowego 4,5-calowego ekranu o rozdzielczości 1600 x 900 pikseli i aparatu z matrycą 14,5 Mpix. Sprzęt ostatecznie nie pojawił się jednak na rynku, a wieści o smartfonach Hewlett-Packarda ucichły. Do teraz.

Parę dni temu tajwański DigiTimes poinformował, że firma ma już przygotowanego nowego Androida, a wczoraj w sieci pojawiły się nawet jego zdjęcia. Z dostępnych danych wynika, że HP odrobiło zadanie domowe i zupełnie zmieniło strategię dotyczącą telefonów. Sprzętu o topowej specyfikacji z logo amerykańskiej firmy nie będzie, ponieważ nie miałby on szans z mocniej promowaną konkurencją. Producent skupi się więc na tanich smartfonach ze sporym ekranem.

HTC Slate 6 i Slate 7 nowe modele z linii VoiceTab?, Źródło zdjęć: © PhoneArena
HTC Slate 6 i Slate 7 nowe modele z linii VoiceTab?
Źródło zdjęć: © PhoneArena

Według dzisiejszych wycieków z Phone Arena HP wyda w pierwszej kolejności modele Slate 6 i Slate 7, które będą należeć do nowej linii VoiceTab. Te ekstremalnej wielkości phablety mają zostać zaprezentowane już w przyszłym miesiącu. Zapewne nastąpi to na MWC 2014 (w zeszłym roku w Barcelonie firma pokazała taniego Slate'a 7).

O specyfikacji VoiceTabów nie wiadomo za wiele. Mniejszy ma mieć 6-calowy ekran o rozdzielczości 1280 x 720 pikseli, a drugi panel o przekątnej 7 cali i rozdzielczości 1280 x 800 pikseli. Phablety mają obsługiwać dwie karty SIM i działać pod kontrolą Androida Jelly Bean. Ich wyposażenie będzie obejmowało też 16 GB pamięci, sloty kart microSD, aparaty 5 Mpix i kamerki 2 Mpix. Miłym dodatkiem mogą być przednie głośniki stereo wykorzystujące technologię Beats Audio (jest w większości tabletów firmy).

Sercem urządzeń powinien być czterordzeniowy układ Marvella z serii Armada. Stawiałbym na model PXA1088, ponieważ większość wcześniejszych czterordzeniowców firmy była przygotowywana z myślą o usługach w chmurze i małych serwerach. Armada Mobile PXA1088 nie będzie imponować szybkością (ma cztery rdzenie Cortex-A7), ale za to oferuje szereg modułów łączności w standardzie, w tym HSPA+/LTE Cat.4, GPS/GLONASS, Bluetooth 4.0, radio FM czy Wi-Fi (rozwiązanie Avastar).

Zdecydowanie lepszym układem byłby któryś z chipsetów Intela. Wybór Marvella może być podyktowany znajdującymi się w chipsecie modułami łączności (także chińskich standardów) i niższą ceną. Oszczędności są ważne, ponieważ cena urządzeń w wolnej sprzedaży ma nie przekraczać 250 dolarów.

HP obrało całkiem ciekawą drogę. Nie będzie się starało konkurować z czołowymi producentami, tylko skupi się na tanich phabletach. Sprzęt wydaje się wielki (7-calowy telefon?), ale smartfon z grafiki promocyjnej (główne zdjęcie) wygląda całkiem sensownie. Zresztą przerośnięte smartfony z miesiąca na miesiąc cieszą się coraz większą popularnością.

Linia VoiceTab jako naturalne rozszerzenie obecnego portfolio Slate'ów może się dobrze sprzedawać na rynkach rozwijających się, jak Chiny czy Indie. Niedziwne więc, że phablety Hewlett-Packarda będą dostępne w pierwszej kolejności w tych krajach.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.