Infolinia Orange pod okiem UOKiK. Wszczęto postępowanie

Infolinia Orange pod okiem UOKiK. Wszczęto postępowanie12.09.2022 13:31
Orange Polska wprowadza klauzulę inflacyjną
Źródło zdjęć: © Getty Images | Aleksander Kalka

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, wszczął postępowanie przeciwko Orange Polska. Jego przedmiotem będzie kwestia infolinii sieci Orange i nju mobile, a konkretniej - opłat pobieranych od dzwoniących na wskazane numery.

Firma Orange Polska znalazła się pod okiem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Instytucja wszczęła postępowanie przeciwko firmie telekomunikacyjnej. Chodzi o opłaty, które muszą ponosić jej klienci podczas kontaktowania się z infolinią służącą do zgłaszania usterek i reklamacji.

Jak podaje PAP, UOKiK zwraca uwagę, że opłaty są naliczane nawet wówczas, gdy konsument korzysta z oferty oferującej nielimitowane rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych. Ponadto płacić trzeba nie tylko za czas trwania rozmowy z konsultantem, ale także za czas oczekiwania na połączenie, który może wynosić nawet kilkadziesiąt minut.

UOKiK podkreślił, że działania Orange Polska mogą być niezgodne z artykułem 11 ustawy o prawach konsumenta. Mówi on, że "jeżeli przedsiębiorca wskazuje numer telefonu przeznaczony do kontaktowania się z nim w sprawie zawartej umowy, opłata dla konsumenta za połączenie z tym numerem nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefonicznie, zgodnie z pakietem taryfowym dostawy usług, z którego korzysta konsument".

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, stwierdził, że Orange nie powinien obciążać klientów kosztami połączeń z infolinią. Jego zdaniem takie działania mogą stanowić przenoszenie na konsumentów ryzyka gospodarczego prowadzonej działalności. Mówiąc inaczej - konsumenci mogą poczuć się zniechęceni do dochodzenia roszczeń. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy opłata za połączenie z infolinią będzie przewyższać kwotę sporną.

Tomasz Chróstny zakwestionował też praktykę pobierania opłat za zdiagnozowanie, czy do zgłaszanego uszkodzenia w ogóle doszło i kto spowodował jego powstanie.

- Naliczenie opłaty następuje już po dokonaniu diagnozy uszkodzenia. Wzywając technika, konsument nie wie, czy usługa będzie odpłatna, czy nie, co może powodować wątpliwości czy zdecydować się na naprawę. Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy świadczącego usługi jest bezpłatne sprawdzenie zasadności kierowanych do niego zgłoszeń reklamacyjnych - tłumaczy prezes UOKiK.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.