Zwrot pieniędzy dla klientów Orange. UOKiK podjął decyzję o rekompensacie
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzje w sprawie Orange Polska, a także dwóch innych operatorów telekomunikacyjnych – Netii i P4. Dotyczy ona zwrotu opłat pobranych za automatyczną aktywację dodatkowo płatnych usług. Jak uznał UOKiK, część klientów nie była świadoma, że muszą dezaktywować takie usługi przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich, zwłaszcza że były włączane bez wyraźnej zgody konsumentów.
23.04.2022 | aktual.: 23.04.2022 17:28
W przypadku Orange Polska, Netii oraz P4 do aktywacji dodatkowo płatnych usług dochodziło podczas zawierania lub przedłużania umowy zarówno w salonie, przez internet, jak i podczas rozmowy telefonicznej z konsultantem. Jak zaznacza UOKiK, usługi były włączane automatycznie i bez wyraźniej zgody klientów. Pełną listę tych usług można znaleźć tutaj.
Orange Polska, Netia i P4 mają zmienić zasady postępowania, a ich klienci mogą liczyć na rekompensatę. Dotyczy ona obecnych i były abonentów. Aby ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów, należy złożyć u swojego operatora telekomunikacyjnego reklamację. Warto jednak zaznaczyć, że decyzja UOKiK-u jest prawomocna wobec Orange oraz Netii, a wobec P4 nie.
UOKiK zdecydował, że aktywacja dodatkowo płatnych usług wymaga wyraźnej zgody konsumenta. Jest ona rozumiana jako "stwierdzenie "tak" lub "nie" w stosunku do propozycji operatora". Nie ma to jednak zastosowania w przypadku, "gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych". Warto pamiętać o tych zasadach szczególnie podczas przedłużania umowy z operatorem lub zawierania nowej. Mają świadomość swoich praw, można uniknąć dodatkowych kosztów.