iPhone 14 uratował uwięzionego na Alasce. Ratownicy byli pod wrażeniem

iPhone 14 uratował uwięzionego na Alasce. Ratownicy byli pod wrażeniem04.12.2022 11:49
Alarmowe SOS pomogło zlokalizować człowieka na Alasce
Źródło zdjęć: © Apple, Getty Images

Za pomocą funkcji Alarmowe SOS użytkownicy iPhone'a 14 mogą szybko i łatwo wezwać pomoc oraz wysłać wiadomość do kontaktów alarmowych, czyli osób, które należy powiadomić w nagłym wypadku. Jej skuteczność została potwierdzona w praktyce po tym, jak ratownikom udało się ustalić lokalizację mężczyzny uwięzionego na Alasce, który aktywował nową funkcję.

Działająca przez satelitę funkcja Alarmowe SOS, ogłoszona przez Apple podczas wrześniowej premiery iPhone'a 14, pozwala jego użytkownikom w nagłych przypadkach powiadomić służby ratunkowe i inne kontakty nawet poza zasięgiem sieci komórkowej. Jak twierdzi Apple, przy dobrej widoczności nieba wiadomości mogą być wysyłane przez satelitę w ciągu zaledwie 15 sekund.

Alarmowe SOS w iPhonie 14

Ratownicy na Alasce, dzięki wspomnianej funkcji, byli w stanie zlokalizować unieruchomiony skuter śnieżny i jego kierowcę za pośrednictwem satelity. Według Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego Alaski mężczyzna podróżował skuterem śnieżnym z Noorvik do Kotzebue na zachodnim wybrzeżu Alaski, kiedy nagle maszyna odmówiła posłuszeństwa i utknęła w gęstym śniegu. Mężczyzna miał przy sobie nowego iPhone'a 14 i szybko aktywował funkcję Alarmowe SOS.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lokalne zespoły poszukiwawczo-ratownicze wysłały grupę czterech poszukiwaczy-ochotników w okolice Nimiuk Point. Jak wyjaśnili ratownicy, byli oni w stanie wykorzystać współrzędne GPS dostarczone przez centrum reagowania kryzysowego Apple, aby zlokalizować mężczyznę. Ten nie odniósł żadnych obrażeń i ostatecznie został przetransportowany przez ekipę poszukiwawczą do Kotzebue.

Ratownicy biorący udział w akcji byli "pod wrażeniem dokładności i kompletności informacji zawartych w początkowym alarmie".

Funkcja Alarmowe SOS przez satelitę jest dostępna dla wszystkich użytkowników iPhone'a 14. Może być aktywowana, gdy dojdzie do sytuacji kryzysowej i nie będzie dostępne połączenie Wi-Fi lub komórkowe. Funkcja jest bezpłatna przez pierwsze dwa lata, a Apple nie podało jeszcze szczegółów, ile będzie kosztować w przyszłości.

Konrad Siwik, dziennikarz Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.